۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 17 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازگشت طلای سرخ روی مدار 7 میلیونی!

بازگشت طلای سرخ روی مدار 7 میلیونی!
کد: 7678   تاریخ انتشار :۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۳۰

به گزارش TSEpress  به نقل ازایسنا  رییس صندوق توسعه صادرات زعفران از نوسان 40 درصدی قیمت زعفران در بازار داخلی طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: ابتدای امسال هر کیلوگرم زعفران به بیش از هفت میلیون تومان رسید که اکنون به حدود 6.8 میلیون تومان کاهش یافته است.

علی شریعتی مقدم اظهار کرد: محصول زعفران جزو حساس‌ترین محصولات کشاورزی است که از عوامل طبیعی و شرایط اقلیمی تاثیرپذیری بالایی دارد و خشکسالی و گرمای هوا، طی سال زراعی گذشته سبب شد حدود 30 درصد معادل حدود 70 تن از تولید زعفران کاسته شود. وی افزود: از آنجا که ایران تامین کننده بیش از 95 درصد زعفران جهان بوده و تولید و بازار این محصول انحصارا در اختیار ایران است‌، کمبود تولید به هر میزانی می‌تواند در بازار داخلی و صادراتی زعفران اثرگذار باشد. رییس صندوق توسعه صادرات زعفران با اشاره به نوسان حدود 40 درصدی قیمت زعفران طی سال گذشته گفت: قیمت زعفران در ابتدای فصل زراعی گذشته کیلویی حدود 4.5 میلیون تومان بود که پس از آن به حدود 5.5 میلیون تومان و طی ماه‌های ابتدایی سال جاری به بیش از هفت میلیون تومان رسید. البته هم اکنون هر کیلو گرم زعفران به 6.5 تا 6.8 میلیون تومان کاهش یافته است. شریعتی مقدم با بیان اینکه جو روانی بازار که دلالان در هنگام کمبود محصول به وجود می‌آورند در افزایش قیمت زعفران اثرگذار بوده است،‌ گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران که از آبان ماه آغاز می‌شود،‌ می‌توان پیش‌بینی کرد که خرید و فروش زعفران در هفته‌های آتی در پی کاهش قیمت آن نیز افزایش یابد، چراکه دلالانی که محصول خریداری شده خود را برای سود بیشتر در این روزها دپو کرده بودند مجبورند هرچه سریع‌تر آن را به بازار عرضه کنند و این وفور زعفران در بازار عامل کاهش قیمت آن می‌شود. وی تاکید کرد: مسئولان باید بیش از پیش به زعفران و توسعه کشت و بازار صادراتی آن توجه کنند، چراکه این محصول به علت کم مصرف بودن از نظر آبی و ارزش افزوده بالا می‌تواند ضمن تامین اقتصاد بسیاری از خانوارهای بهره بردار درآمد ارزی برای کشور داشته باشند در حالی که بی توجهی به این محصول اقتصاد حدود 600 هزار نفر در مناطق محروم را که به زعفران بسته است، با مخاطره مواجه می‌کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70