۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
تحلیل ها

باید ها و نبایدهای بازار سرمایه - مقایسه امروز بازار با سال ۹۲(۲)

باید ها و نبایدهای بازار سرمایه - مقایسه امروز بازار با سال ۹۲(۲)
کد: 31303   تاریخ انتشار :۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۵۴

هاشم ذوالفقاری تحلیلگر و فعال بازار سرمایه در نوشته چند روز گذشته خود ، به مقایسه این روز های بازار سرمایه با سال ۹۲ پرداخت . در نوشته جدید اما او به بررسی و واکاوی و تحلیل رفتار بازار و نشانه های ریزش و مقایسه حجم ها در سال ۹۲ و ۹۷ می پردازد .   در گفتار چند روز پیش در  در مورد نشانه های ریزش و اصلاح و شباهت رفتار بازار در شروع ریزش و یا تغییر روند بازار و دیدیم که نشانه هایی که انتظار داشتیم بازار بروز داد و با یک اصلاح پرشتاب در ۴-۵روز گذشته نزدیک ۲۵درصد در اکثر نمادها اصلاح قیمت ایجاد شده و همچنان بازار با ترس از ریزشهای بیشتر و روند نزولی قوی تر دست به فروشهای گسترده زده و بدون نگاه به ارزش یا شرایط بنیادی سهمها  با عجله فقط روی فروش تمرکز کرده و در قیمتهایی بعضی نمادها با صف فروش مواجه میشود که تا همین چند روز قبل برای خریدش سرخطی میزدند. اما در این مطلب به بررسی در مورد تفاوت اصلاح یا ریزش چند روز گذشته با سقف سال ۹۲ می پردازیم.  

به اعداد شاخص در ابتدا و انتهای روند دقت کنید۲۳۷۶۷شروع و ۸۹۷۲۳ پایان روند.

      با توجه به اینکه بورس و بطور کلی شاخص بورس ما تورم محور و دلار محور هست و شرکتهایی که روی شاخص تاثیر بسزایی دارند اکثرا محصولاتشان با نرخهای جهانی در ارتباط هست پس رشد نرخ دلار در رشد درامد انها یکی از مهمترین گزینه های تاثیر گذار است و اگر دقت کنید در سال ۹۱-۹۲ دلار از محدوده ۹۰۰-۱۰۰۰ تومان به محدوده ۳۸۰۰-۴۰۰۰ تومان رسید و با رشدی حدود ۴برابری اثرش روی شاخص بورس نزدیک به همان میزان شد در واقع شاخص از کف ۲۳۷۶۷واحد در نهایت به سقف ۸۹۷۲۳واحد رسید و در واقع۳/۷۷برابر شد.   در حال حاضر دلار از کف ۳۸۰۰ تومان در سال گذشته به محدوده ۱۳-۱۴هزار تومان رسیده که پیش بینی میشود در همین محدوده ها نوسان داشته باشد و در واقع با رشدی معادل ۳/۷برابری مواجه شده و  این در شرایطی هست که شاخص بورس از ابتدای رشد قیمت دلار در محدوده ۹۲۸۴۹ واحد قرار داشته که اگر بگوییم میتواند نزدیک به میزان رشد قیمت دلار رشد را تجربه کند باید انتظار داشته باشیم انتهای روند در ۳۴۳۵۴۱ واحد قرار میگیرد اما تجربه سال ۹۲ شاید مانع شود تا قیمتها در حبابهای مشابه با ان زمان قرار بگیرد و شاید کمی پایینتر وارد اصلاح بلند مدت در بازار بشویم. حالا به این دو تصویر دقت کنید.

حجمها در سقف۹۲

حجمها در سقف هفته گذشته

  در واقع به اعتقاد بنده الان در میانه راه هستیم و احتمالا وضعیت فعلی بازار همانطور که در تحلیل شاخص کل توضیح دادم در موج ۴ هست و این موج احتمالا یک الگوی کمپلکس جمع شونده میتواند باشد که بمدت یکماه تا ۴۵ روز اینده بازار را نوسانی نگه دارد در واقع میشود اینطور انتظار داشت که اگر بازار از فردا در نوسانات مثبت قرار بگیرد وارد موج B شده است و اگر موج Cکف این موج Aرا قطع نکند شروع موج صعودی بعدی اسانتر و بلند تر از حالتی خواهد بود که موج Cزیر موج Aقرار بگیرد در تصویر بعدی توضیح میدهیم:       و اگر قرار باشد اهداف بالایی را ۲۳۰ هزار در نظر بگیریم احتمالا در محدوده بالای ۱۹۷ هزار تا ۲۳۰ هزار واحد شبیه واگرایی منفی سال۹۲ در حجمها را شاهد خواهیم بود.   پس به اعتقاد بنده اصلاح اخیر بازار از جنس پایان حرکت صعودی بلند مدت نیست و حد اقل میتواند تا سقف ۱۹۷هزار واحد یکبار دیگر شانس خودش را امتحان کند اگر در سقف قبلی نتوانستید بفروشید در کف فعلی فروش خیلی جذاب نیست و چنانچه قصد خروج از بازار یا اصلاح پرتفو داشته باشید احتمالا در روزهای اینده با شرایط اسانتری بتوانید این اقدام را انجام دهید.

اقتصاد   بازار   بازار سرمایه   بورس   

نظرات(1)

  1. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70