۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
تحلیل ها

بررسی صنعت پلی اتیلن (بخش سوم) تقاضا

بررسی صنعت پلی اتیلن (بخش سوم) تقاضا
کد: 16668   تاریخ انتشار :۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۳

 

بررسی صنعت پلی اتیلن - بخش سوم (بررسی وضعیت تقاضا)

.

تقاضای پلی اتیلن وابسته به عوامل متعددی از جمله قوانین دولتی و زیست محیطی و روند تقاضای محصولات ساخته شده از پلی اتیلن دارد. طی چند سال گذشته به علت افزایش جمعیت جهان، بازار پلی اتیلن در جهان رشد خوبی را تجربه نمود. یکی از فاکتورهای مهمی که موجب رشد پلی اتیلن شده است، دسترسی آسان و اینکه می توان با توجه به نیاز آن را مجدداً به حالت اولیه خود بازگرداند. بازار جهانی پلی اتیلنی رشد بزرگی را مخصوصاً در کشورهای درحال توسعه ای مثل چین، هند، برزیل و روسیه نشان داده است. از آنجایی که پلی اتیلن در محصولات گوناگونی استفاده می شود، پیش بینی می شود تقاضا با نرخ سریعی رشد کند. بطری های بسته بندی، لوله های پلی اتیلنی و ورق های پلی اتیلنی از مصارف مهم پلی اتیلن می باشند و به علت توسعه اقتصاد جهانی و افزایش جمعیت، تقاضا برای این محصولات بصورت افزایشی پیش بینی می شود. پیش بینی می شود سایر مناطق مهم مانند آمریکای شمالی و اروپا تقاضای ثابت و رشد کمی را در طول 6 سال اینده برای پلی اتیلن به همراه داشته باشند. باوجود اینکه پلی اتیلن کاربردهای زیادی دارد اما اثر زیست محیطی آن برای نهادهای قانونی نگرانی ایجاد نموده است. با وجود آنکه پلی اتیلن به راحتی از بین نمی رود اما می تواند به حالت مایع تبدیل شود و مجدداً برای محصولات مختلفی استفاده شود. باکتری های هوازی به نام اسپینگوموناس برای تجزیه پلی اتیلن استفاده می شود و روش های مختلفی برای تولید پلی اتیلن از اتانول برمبنای نیشکر وجود دارد. برخی از شرکت های مهم تولید کننده پلی اتیلن در جهان، Dow Polyethylene، Lone Star Chemical، Global Polymer Industries، Lone Star Chemicalو Saudi Gazette KSA می باشد.

بطور کلی عوامل مختلفی بر تقاضای بازار پلی اتیلن اثر می گذارد که این عوامل در شکل ذیل نشان داده شده است و در قسمت های مختلف به آنها اشاره خواهیم داشت. .

پلی اتیلن1-3تصویر 1-3 عوامل مؤثر بر تقاضای پلی اتیلن

.

همانطور که در شکل ذیل نشان داده شده است تقاضا برای پلیمرها در جهان روبه افزایش است و در این میان بیشترین تقاضا متعلق به پلی اتیلن و پلی پروپیلن می باشد.

پلی اتیلن2-3تصویر2-3 تقاضای پلیمرها طی سال های 2012-2005 و 2025-2013

.

تقاضای پلیمرها بر اساس مصارف در شکل ذیل تقاضای انواع پلیمرها در جهان در سال 2015 نشان داده شده است. همانطور که نمودار نشان می دهد پلي اتيلن هنوز هم بزرگترين پليمر محسوب مي‌شود و 34% بازار پلیمرها را پلی اتیلن تشکیل می دهد. در میان سه نوع گرید رایج پلی اتیلن، گرید پلی اتیلن سنگین با بیشترین تقاضا (17%) در جایگاه اول، گرید پلی اتیلن سبک خطی با 11% تقاضا در جایگاه دوم و نهایتاً گرید پلی اتیلن سبک با 9% تقاضا در جایگاه سوم قرار دارد.

.

پلی اتیلن3-3شكل 3-3– تقاضاي پليمرها در جهان در سال 2015 ( برابر با 211 ميليون متريك تن)

منبع: IHS

.

تقاضای گریدهای پلی اتیلن بر حسب مصارف در سه نمودار ذیل تقاضای پلی اتیلن سنگین ، پلی اتیلن سبک و سبک خطی بر حسب مصارف به تفکیک نشان داده شده است. بیشترین تقاضای پلی اتیلن سنگین برای مصارف قالب گیری بادی، فیلم و قالب گیری تزریقی می باشد. همچنین نرخ رشد سالانه پلی اتیلن سنگین در جهان 4.4 درصد می باشد.

.

پلی اتیلن4-3تصویر4-3تقاضای پلی اتیلن سنگین در جهان

.

همانطور که شکل ذیل نشان می دهد بیشترین تقاضای پلی اتیلن سبک برای مصارف فیلم می باشد و نرخ رشد سالانه پلی اتیلن سبک 2.6 درصد است.

پلی اتیلن5-3تصویر5-3 تقاضای پلی اتیلن سبک در جهان

.

تقاضای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جهانی در حال پیشروی می باشد و این رشد تقاضا برگرفته از صنایع پلی اتیلن سبک خطی کشورهای درحال توسعه آسیا پاسیفیک و اروپای غربی می باشد. کاربرد پلی اتیلن سبک خطی وابسته است به منطقه آسیا که 42% تقاضا را تشکیل می دهد و پیش بینی می شود رهبری آن را به دست بگیرد. این درحالی است که بازارهای رشد یافته آمریکای شمالی و اروپا افزایش تقاضای کمی را خواهند داشت. حجم مصرف پلی اتیلن سبک خطی در جهان پیش بینی می شود تا سال 2017 معادل 4.5-4 درصد افزایش یابد. مهمترین ورودی برای افزایش تقاضا به صنایع بسته بندی و ساخت مربوط می شود.

.

تقاضای پلی اتیلن به تفکیک مناطق در شکل ذیل تقاضای پلی اتیلن به تفکیک مناطق مختلف جهان نشان داده شده است. با توجه به نمودار بیشترین تقاضا برای پلی اتیلن مربوط به مناطق آسیا، آمریکای شمالی و اروپای غربی می باشد و پیش بینی می گردد طی سال های آتی این مناطق همچنان بیشترین تقاضا را داشته باشند. مناطق آمریکای جنوبی، اروپای مرکزی و CIS و شبه قاره هند نیز کمترین تقاضا را داشته اند. .

پلی اتیلن6-3تصویر 6-3 تقاضای پلی اتیلن در جهان طی سال های 2018-2008

.

در قاره آسیا 58 درصد تقاضای پلی اتیلن متعلق به کشور چین می باشد. پس از چین، هند و ژاپن به ترتیب با 10 و 9 درصد تقاضا عمده ترین متقاضیان پلی اتیلن می باشند. کشور چین، عمده پلی اتیلن سبک خطی خود را از عربستان سعودی وارد می کند. چین درحال افزایش تولید داخلی و انتقال وارداتش به سمت عرضه کنندگان خاورمیانه با هزینه کم است.

.

مصرف پلاستیک ها در جهان پیش بینی می شود تقاضای پلاستیک ها در جهان در نتیجه تحولاتی مانند شهرسازی، تقاضای انرژی، تغییرات آب و هوایی و توسعه های فناوری با رشد همراه گردد . این تحولات مختلف محرک های رشدی هستند که به بخش های صنعتی مانند ساخت و ساز، کارایی انرژی و مسکن ارتباط داده می شود، مناطقی که پلاستیک ها نقش روزافزونی را ایفا می کنند. طبق تحقیقات انجام شده توسط گروه PEMRG، مصرف سرانه مواد اولیه پلاستیکی در اروپای غربی و آمریکای شمالی 100 کیلوگرم به ازاء هر نفر می باشد.

.

ارتباط صنعت پلاستیک و سایر صنایع پیش بینی می شود رشد جمعیت، افزایش درآمد، رشد شهرنشینی و تغییر سبک زندگی محرکی برای تقاضای پلاستیک بازارهای درحال توسعه گردد. تقاضای پلاستیک منعکس کننده رشد صنایع پایین دستی می باشد. 3 بخش اول بیش از 65 درصد این تقاضای پلاستیک را تشکیل می دهند. • بسته بندی • ساخت و ساز • اتوموبیل • سلامتی

تحلیل   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.