۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
تحلیل ها

تحلیل صنعت اوره و آمونیاک(بخش سوم)فضای بین الملل

تحلیل صنعت اوره و آمونیاک(بخش سوم)فضای بین الملل
کد: 15870   تاریخ انتشار :۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰

بخش سوم: تحلیل صنعت آمونیاک در فضای بین الملل

1. عوامل موثر بر تقاضا عوامل مختلفی برتقاضای کود تاثیر دارد. در نمودار ذیل طیفی از عواملی که بر تقاضای کود تاثیر کوتاه مدت دارند تا عواملی که تاثیر بلند مدت دارند، قابل مشاهده است. مهم ترین عاملی که در کوتاه مدت بر تقاضای کود تاثیر دارد قیمت مواد غذایی و قیمت کود است. با افزایش قیمت مواد غذایی تولید آن افزایش یافته در نتیجه تقاضا برای کود افزایش می یابد. همچنین همانطور که بعدا اشاره خواهد شد قیمت مواد غذایی و کود رابطه مستقیم داشته و با افزایش قیمت مواد غذایی طی مکانیزم فوق الذکر تقاضا برای کود افزایش یافته و درنتیجه قیمت کود افزایش می یابد. خود این افزایش قیمت کود بر کاهش تقاضای آن تاثیر می گذارد. در نتیجه این محرک ها تقاضا و قیمت در نقطه تعادل قرار می گیرند. دیگر عامل مهمی که در میان مدت موجب تغییر در تقاضای کود می-شود، شرایط آب و هوایی است. به طور مثال می¬توان بیان کرد به منظور افایش بهره وری که برخی کودها در شرایط اقلیمی مرطوب استفاده می شوند و برخی انواع آن در نقاط سرد و خشک، همین عامل موجب می شود تغییرات آب و هوایی بر تقاضای انواع مختلف کود تاثیر گذار باشد. همچنین دیگر تاثیر آب و هوایی می تواند ایجاد شرایط خشک سالی باشد. به عنوان مثال با شروع خشک سالی های فراگیر تولید محصولات زراعی کاهش یافته و در نتیجه تقاضا برای کود کاهش می یابد.

. نمایه 1-3– عوامل موثر بر تقاضا اوره1-3 همچنین از مهمترین عواملی که در بلند مدت بر تقاضای کود موثر است، رشد جمعیت و الگوی مصرف است. رشد جمعیت و رشد اقتصادی و همچنین تولید ناخالص داخلی موجب افزایش تولید محصولات زراعی و در پی آن افزایش تقاضای کود می شود. همچنین الگوی مصرف بسیار در تقاضای کود موثر است. به عنوان مثال تغییر الگوی مصرف استفاده قارچ و سویا به جای گوشت در بلندمدت و میان مدت می تواند تقاضا برای کود را افزایش دهد. در حال حاضر رشد مصرف غلات بیشتر از رشد جمعیت بوده و تغییر رژیم غذایی مهمترین عامل در افزایش مصرف مواد غذایی محسوب می شود. مصرف سرانه گوشت در حال افزایش بوده که همین مسئله تقاضا برای غلات مورد مصرف دام را تقویت می¬کند. شایان ذکر است نیتروژن مورد نیاز برای تولید گوشت حدود 20 تا 30 درصد از کل مصرف کودهای نیتروژنی را شامل می شود.

. ظرفیت تولید بر اساس گزارش CRU چین با 32 درصد بیشترین ظرفیت تولید آمونیاک را دارد. کشورهای چین، روسیه و حوزه خلیج فارس هر کدام با 8 درصد بعد از چین بیشترین ظرفیت تولید را دارند. این نقاط مجموعا بیش از 56 درصد ظرفیت تولید آمونیاک را در اختیار دارند. آمریکا 6 درصد از ظرفیت تولید آمونیاک را به خود اختصاص داده و کشور های اوکراین، اندونزی، ترینیداد و کانادا هریک 3 درصد از ظرفیت تولید آمونیاک را دارند. از این بین ظرفیت تولید آمونیاک چین بر پایه¬ی ذغال سنگ است ولی در دیگر نقاط جهان برای تولید آمونیاک از گاز طبیعی استفاده می کنند.

نمودار 2-4– ظرفیت تولید آمونیاک اوره2-3

1. بررسی وضعیت تولید آمونیاک 3.1. میزان تولید آمونیاک در این بخش سری زمانی میزان تولیدات آمونیاک جهان بین سال های 2004 تا 2015 و پیش بینی تولید تا سال 2018 ارائه شده-است. بعد از بحران مالی سال 2000 در سال 2002 با بهبود شرایط اقتصادی تولید آمونیاک با رشد ملایمی همراه شد، اما در سال 2008 و 2009 به دلیل بحران جدید اقتصاد تولید آمونیاک نسبتا ثابت شد که مجددا بعد از ترمیم اقتصادی تولیدات این محصول رشد خود را شروع کرده و با شیبی ملایم به روند رو به رشد خود ادامه داده است . در نمودار ذیل روند تولیدات آمونیاک در طول 11 سال قبل آمده است.

نمودار 3-3–کل تولیدات آمونیاک جهان

اوره3-3

3.2. تولیدات در سطح جهان بر اساس اطلاعات کشور چین با سهم 30 درصدی بیشترین تولیدات آمونیاک جهان را دارا می باشد . همچنین هند و روسیه به ترتیب با سهم تولید 9 و 8 درصد جهان بعد از چین بزرگترین تولیدکنندگان آمونیاک هستند. همچنین آمریکا و ترینیداد توباگو با سهم 6 و 4 درصدی از دیگر تولیدکنندگان این محصول به شمار می¬آیند. این 5 کشور مجموعا بیش از 57 درصد آمونیاک جهان را تولید می کنند و تاثیر عمده ای بر بازار این محصول دارند. در این بین کشور ایران با 2.2 درصد تولید آمونیاک سهمی در بازار جهانی دارد.

نمودار 4-3 – تولیدات جهانی آمونیاک بر اساس تقسیم بندی جغرافیایی (منبع: USGS )

اوره4-3 3.3. عوامل موثر بر عرضه عامل اصلی موثر بر عرضه، بهای گاز طبیعی است که مهمترین ماده خام در تولید کودهای نیتروژنی می¬باشد. گاز طبیعی حدودا 90 درصد از هزینه تولید آمونیاک را تشکیل می دهد و به همین دلیل تقریبا تمام ظرفیت های جدید تولید در مناطقی احداث می¬شوند که به منابع گازی ارزان قیمت دسترسی دارند. به استثنای چین که از ذغال سنگ برای تولید استفاده می کند، بقیه ظرفیت ها بر مبنای گاز طبیعی تاسیس شده است. در اکثر کارخانجات بسیار کارا، تقریبا برای تولید یک کیلوگرم نیتروژن (همچون آمونیاک یا نیترات آمونیوم) و اوره به ترتیب 0.6 و 0.75 کیلوگرم گاز طبیعی و برای تولید یک کیلوگرم نیتروژن و اوره به ترتیب به 0.8 و 0.93 کیلوگرم نفت خام نیاز است. دیگر عامل مهم موثر بر عرضه اوره و آمونیاک روند توسعه تکنولوژی است. لازم به ذکر است در حال حاضر حساسیت این صنعت نسبت به قیمت انرژی بیشتر از توسعه تکنولوژی تولید می باشد.

. 1. صادرات و واردات آمونیاک 4.1. صادرات آمونیاک دهمانطوریکه در نمودار زیر مشخص می باشد ؛ ترینیداد و توباگو با صادرات 4250 هزار متریک تن آمونیاک به آمریکا بیشترین صادرات آمونیاک را داشته است. بعد از آن کشورهای روسیه، عربستان صعودی و اوکراین بیشترین صادرات را داشت اند. در بین این کشورها 11 مین صادر کننده آمونیاک کشور ایران بوده است که حدودا معادل 5 درصد از آمونیاک را به کشور هند صادر می کند.

جدول5-3 – صادرات آمونیاک و مقصد اولیه محصول (واحد: هزار متریک)

 اوره5-3 4.2. واردات آمونیاک آمریکا مهمترین وارد کننده آمونیاک در جهان بوده که بخش اعظم آمونیاک مورد نیاز خود را از ترینیداد و توباگو وارد می کند. تقریبا 46 درصد از واردات آمونیاک مربوط به کشور آمریکا بوده است. بعد از آن هند که بخش اعظم آمونیاک مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند قرار دارد.

پتروشیمی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219