۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
تحلیل ها

تحلیل صنعت مس (بخش هشتم) وضعیت قیمت

تحلیل صنعت مس (بخش هشتم) وضعیت قیمت
کد: 13404   تاریخ انتشار :۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۳

عوامل تاثیرگذار بر قیمت مس

مس مانند تمامی کالاهای دیگر بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مبادله می شود. بنابراین عواملی که بر اقتصاد جهانی موثرند، بر بازار و قیمت های مس نیز تاثیر دارند. ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻔﺖ، ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻓﻠﺰ ﻣﺲ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ، ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻳﻮﺭﻭ، ﻛﺎﻫﺶ ﻧﺮﺥ ﺗﻮﺭﻡ ﺩﺭ ﭼﻴﻦ ﻭ ﺗﺪﺍﻭﻡ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻮﺟﻮﺩﻱ ﻣﺲ ﺩﺭ ﺍﻧﺒﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﻮﺭﺱ ﻓﻠﺰﺍﺕ ﻟﻨﺪﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮﺍﻣﻠﻲ هستند ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺲ می شوند و ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺩﻻﺭ، ﺍﻓﺖ ﺷﺎﺧﺺ ﺳﻬﺎﻡ ﺩﺭ ﺑﻮﺭﺱ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﺪﻩ ﺩﻧﻴﺎ، ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺲ ﭼﻴﻦ و ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻋﺮﺿﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮﺍﻣﻠﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺲ میﮔﺮﺩد.

نمودار5– رابطه تغییرات موجودی انبار ، میزان مصرف و قیمت مس بین سالهای 2001 تا 2015

7-5(منبع: ICGS ، ارقام به هزار تن)

تاثیر این عوامل در کنار هم گاهی هم افزا و گاهی خنثی کننده، برخی قابل پیش بینی و برخی غیرقابل پیش بینی و یا قابل پیش بینی با خطای زیاد می باشند، تعدادی نیز دارای اثر لحظه ای و کوتاه مدت و تعدادی اثر بلند مدت دارند. مهمترین عوامل موثر بر قیمت مس طی چند سال اخیر مشکلات اقتصادی جهان به ویژه کاهش تقاضا از سوی چین و انتشار آمارهای منفی از بزرگترین مصرف کننده فلز مس یعنی چین در سال 2014 و 2015 می باشد .

نمودار6– رابطه تغییرات نرخ نفت خام و نرخ مس 7-6(منبع: signaltradinggroup )

• تاثیر شاخص های اقتصادی بر قیمت فلزات پایه و بویژه قیمت مس

این شاخص ها از نظر اهمیت زمانی به دو گروه تقسیم می شوند:

o شاخص های اقتصادی مستقل از رکود : شاخص هایی که همواره و صرف نظر از رکود اقتصادی بر قیمت ها تاثیرگذارند.

تغییرات نرخ بهره : افزایش نرخ بهره منجر به کاهش قیمت فلزات می شود. افزایش نرخ بهره بانکی به خصوص توسط بانک های مرکزی اروپا و چین موجب دشواری در دریافت وام‌های توسعه‌ای توسط سرمایه گذاران شده و در نتیجه فعالیت های اقتصادی را کند می کند.

شاخص های اقتصاد کلان : شاخص های اقتصاد کلان اقتصادهای برتر نشان‌دهنده وضعیت سلامت اقتصاد بوده و موثر بر قیمت مس به عنوان یک شاخص اقتصادی مطرح می باشند. یکی از مهمترین این فاکتورها تولیدات صنعتی بخصوص آمریکا و چین است که با عنوان فاکتور مدیران خرید (Manager Index Purchase) نیز شناخته می شود. هرچه رشد این شاخص بیشتر باشد، رشد قیمت فلزات پایه بالاتر خواهد بود.

آربیتراژ قیمتی : در اصطلاح به اختلاف قیمت فروش مس در بورس شانگ‌های و LME، آربیتراژ گفته می شود. افزایش آربیتراژ یا همان بالاتر بودن قیمت مس در شانگهای نسبت به لندن یکی از دلایل اصلی رشد شدید واردات چین و افزایش قیمت‌ها در سال 2009 و 2010 به شمار می آید. از سال 2011 این اختلاف قیمت بین بورس ها به حداقل رسید.

o شاخص های اقتصادی پس از رکود : شاخص‌هایی که بویژه مس از رکود جهانی از سال 2007 اهمیت پیدا کرده اند. مهم ترین شاخص ها عبارتند از :

تغییرات نرخ ارز : تضعیف یا تقویت دلار یا یورو همواره یکی از شاخص های مهم تاثیرگذار بر قیمت فلزات بوده است بدین گونه که با تضعیف نرخ دلار، قیمت فلزات پایه گران تر شده و برعکس با تقویت دلار قیمت فلزات پایه ارزان تر می شود. علت این امر هم این است که در بورس های مهم جهانی فلزات عمدتا با دلار مبادله می شوند و تضعیف دلار، خرید فلزات را برای دیگر کشورهای با واحد پولی متفاوت به خصوص چین و اتحادیه اروپا به عنوان خریداران اصلی ارزان تر کرده و توان خرید آنها را بالا می برد. به همین ترتیب تقویت یورو در برابر دلار نیز منجر به افزایش قیمت فلزات می شود و تضعیف آن به دلیل پایین آوردن قدرت خرید اروپاییان، قیمت های فلزات از جمله مس را کاهش می دهد.

نمودار7 – رابطه تغییرات نرخ دلار و نرخ مس

7-7نمودار8 – رابطه تغییرات نرخ یورو و نرخ مس 7-8(منبع: Signal Financial Group)

• آمار مشاغل فروش املاک و خانه سازی آمریکا، به خصوص پس از آغاز رکود و بیکار شدن میلیون ها نفر اهمیت یافته است. رشد مثبت این شاخص ها بر قیمت مس تاثیر مثبت داشته و رشد منفی آن که مثلا برای آمار مشاغل، در قالب افزایش آمار متقاضیان حقوق بیکاری اعلام می شود، منجر به کاهش قیمت ها می شود. از آنجا که اولا مصرف مس در در صنایع ساختمان سازی بویژه در اقتصاد هی پیشرفته مانند آمریکا (40درصد مصرف سالیانه مس در این کشور) کاربرد بسیاری دارد و ثانیا رونق املاک این کشور با رونق اقتصادی آن ارتباط مستقیم دارد، با رشد آمار فروش یا ساخت املاک، قیمت مس نیز بالا می رود.

• با آغاز رکود جهانی، اعلام رتبه اعتباری مالی اقتصاد های برتر توسعه یافته جهان و نیز کشور های اتحادیه اروپا به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی فلز مس، تاثیر بسیاری بر قیمت ها می گذارد. دو موسسه Moody و Standard Poor در جهان رتبه اعتباری کشور ها را تعیین و اعلام می کنند.

ارتباط بین قیمت مس و قیمت نفت

نمودار8 – رابطه تغییرات قیمت نفت خام (دلار در هر بشکه) و نرخ مس (دلار در هر تن) 7-6(منبع: Signal Financial Group)

همانطور که در نمودار مشاهده می شود طی چند سال اخیر قیمت نفت و قیمت مس با هم رابطه نسبتا متناسبی داشته‌اند. هرچند در مواردی شیب این دو کالای اساسی متفاوت از هم تغییر کرده است. با این حال آنچه مسلم است این است که این حرکات مشابه قیمت، به این معنی نیست که علت رشد قیمت مس، افزایش قیمت نفت است چرا که قیمت هر یک تابع متغیرهای به خصوص و مستقلی در بازار خود می باشد. بنابراین در حالی که با این تناقض مواجه هستیم که رشد قیمت نفت باید باعث تشدید رکود جهانی و در نتیجه کاهش قیمت تمامی فلزات پایه به خصوص مس به عنوان شاخص اقتصاد شود و نیز علی رغم این که مس در مقایسه با فلز آلومینیوم اصلا وابستگی بالایی به انرژی ندارد، این تشابه انکارناپذیری در روند قیمت های مس با نفت وجود دارد. قیمت نفت اثری مشابه قیمت مواد غذایی دارد و افزایش شدید قیمت هر دو آن ها موجب می شود تا بخش عمده منابع مالی کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته، برای تامین این کالا های حیاتی زندگی مصرف شده و بنابراین منابع پولی کافی برای سرمایه گذاری با هدف افزایش فعالیت های صنعتی و اقتصادی باقی نمی ماند. اما ظاهرا رشد قیمت نفت نه تنها باعث افت قیمت مس نشده و حتی از حرکتی مشابه با این پیروی نموده است. بر اساس تحقیقات موسسه U.S. Credit می توان تناسب قیمت نفت را به شاخص های مختلف اقتصادی جهان شامل موجودی های نفت، شاخص مدیران خرید (رشد تولیدات صنعتی ISM PMI) قیمت مس و ... مشاهده نمود. پس از بررسی و تحقیق چند دلیل را برای تشابه می توان محتمل شمرد:

طبیعت یکسان مس و نفت از نظر وابستگی به اقتصاد جهانی : نفت و مس هر دو در زمره کالاهای اساسی و مصرفی اصلی به شمار می آیند که جهان برای رشد به آن ها وابسته است. پس می توان انتظار داشت هر دو که روند نوسان قیمتی یکسانی را متناسب با وضعیت اقتصادی جهان تجربه نمایند. بنابراین می توانیم اگر چه تاثیر رشد قیمت نفت بر قیمت مس می تواند منفی باشد، اما اثر بهبود یا رکود اقتصادی جهانی بر هر دوی آنها اگر چه بطور مستقل می تواند یکسان باشد.

رابطه مشابه قیمت مس و نفت با دلار : هم قیمت مس هم قیمت نفت با دلار رابطه معکوس دارند (اگرچه تا سال های قبل از 2000 حرکت نفت با دلار یکسان بوده، اما از سال 2000 همانند مس حرکتی معکوس با آن داشته است). بنابراین مولفه های اقتصادی که منجر به تضعیف یا تقویت دلار می شود، می تواند به طور معکوس اما مشابه، قیمت مس و نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

• طی دهه اخیر ارتباط و تناسب مثبت بین قیمت مواد معدنی با انرژی بیشتر شده است و مس نیز می تواند شامل این حقیقت باشد. این ارتباط به ویژه از سال 2004 تشدید شده است.

امکان جایگزینی کاربرد مس با آلومینیوم : قیمت آلومینیوم و نفت دارای وابستگی زیاد است چرا که 35% هزینه های تولید آلومینیوم را انرژی تشکیل می دهد و حدود 2% کل تولید نفت جهان برای تولید آلومینیوم استفاده می شود. اگر چه مصرف انرژی در فرایند تولید مس به اندازه آلومینیوم نیست، اما در بسیاری مصارف (حدود 20%)، قابلیت جایگزینی مصرف را با آلومینیوم دارد و لذا زمانی که قیمت نفت باعث رشد قیمت آلومینیوم می شود، شاید بتوان انتظار داشت بطور غیر مستقیم رشد قیمت مس را نیز به دنبال داشته باشد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219