۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تحلیل پیامدهای اجرایی برجام بر صنعت، پتروشیمی و معدن

تحلیل پیامدهای اجرایی برجام بر صنعت، پتروشیمی و معدن
کد: 8478   تاریخ انتشار :۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۲۹

  • پیامدهای اجرایی برجام برای بهبود بخش صنعت، تولیدی و مولد کشور چیست؟ مرکز پژوهشهای مجلس، پیامدهای اجرای برجام در بخش صنعت، پتروشیمی و معدن کشور تحلیل و بررسی کرد.
  •  به گزارش TSEpress  به نقل ازشانا، مرکز پژوهشهای مجلس درباره برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) با رویکرد تحلیل اثرات اجرای آن در بخش صنعت، پتروشیمی و معدن کشور و به‌منظور درک بهتر فضای پساتحریم در بخشهای تولیدی و مولد، بررسی را به همین منظور انجام داد.
    این گزارش تصریح کرده است، هدف اصلی این مطالعه شناخت بهتر فضای پساتحریم و آثار اجرای برجام بر بخشهای تولیدی و مولد کشور ازجمله بخش صنعت، پتروشیمی و معدن کشور است.
    نتایج این مطالعه حاکی از آن است که با توجه به اینکه عمده اقدامات طرفهای مقابل ایران در برجام، از نوع رفع تحریمها و محدودیتهای اقتصادی و مالی بوده که در سالهای اخیر به‌خصوص از سال ١٣٩٠ با تشدید آن‌ها، بخش تولید متأثر شده است؛ بیان اینکه بخش تولید تحریک خواهد شد امری بدیهی و محتوم خواهد بود، لکن لازمه حصول این نتیجه، داشتن استراتژی و سیاستهای صحیح اقتصادی در مرحله اول و رفع مشکلات ساختاری اقتصاد در مراحل بعدی است.
    در بخش صنعت همچنین با فرض نبود کاستیهای سیاستی، اولین و مهم‌ترین اثرات اجرای برجام در بخش بهبود عملکرد اعتبارات اسنادی (ال سی)، افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و در نهایت افزایش سرمایه‌گذاری صنعتی ظاهر خواهد شد. همچنین با کاهش هزینه‌های مبادله واحدهای تولیدی، سودآوری شرکتهای تولیدی افزایش‌یافته و با کاهش قیمت تمام‌شده این واحدها، میزان رقابت‌پذیری محصولات تولید به‌مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین افزون بر تقویت سرمایه گذاریهای داخلی، امکان شکل‌گیری سرمایه گذاریهای مشترک به‌خصوص در صنعت خودرو بسیار محتمل است. اما در بخش پتروشیمی نیز افزایش درآمدهای صادراتی، کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش سودآوری درنتیجه کاهش هزینه‌های مبادله‌ای، افزایش سهم ١٠ تا ١٥ درصدی صنعت پتروشیمی ایران در بازارهای اروپایی، در حالت کلی قابل حصول خواهد بود.
    مهم‌ترین اثرات اجرای برجام و لغو تحریمها بر صنعت پتروشیمی با فرض رعایت الزامات موردنیاز؛ مشتمل بر تکمیل طرحهای نیمه‌تمام پتروشیمی در قالب فاینانس و سرمایه‌گذاری مشترک و... دسترسی سریع و ارزان به تجهیزات کلیدی و دانش فنی موردنیاز به‌خصوص دستیابی به دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن(MTP)  و تأمین کاتالیستهای ضروری خواهد بود.
    در بخش معدن، اثرات برجام بیشتر در صنایع مس و افزایش سودآوری این شرکتها و فراهم شدن امکان خرید تجهیزات مورد نیاز بخش معدن و رفع موانع تکنولوژیکی در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی، قابل بروز خواهد بود.
    گزارش کامل این موضوع از اینجــا قابل دریافت است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70