۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تصویب 330 میلیون دلاری برای بندر چابهار

تصویب 330 میلیون دلاری برای بندر چابهار
کد: 7605   تاریخ انتشار :۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۰۴

به گزارش TSEpress  و به نقل از فارس، محمد سعیدنژاد درباره تأمین تجهیزات‌ بندر چابهار اظهار داشت: ‌بندر چابهار فعلاً تنها بندر اقیانوسی کشور است، این بندر به دلیل موقعیت خاص جغر‌افیایی در یکی از بهترین نقاط دنیا از نظر کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی قرار گرفته است و موقعیت استراتژیک برای ایران دارد.

* ‌بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران 300 کیلومتر مرز دریایی دارد

وی به تشریح دلایل استراتژیک بودن بندر چابهار پرداخت و گفت: ‌این بندر در ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند، از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار است و به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران‌ بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی دارد‌؛ این بندر در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بندر چابهار نزدیکترین فاصله زمینی تا کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه را داشته و ترانزیت کالا از طریق این بندر به مثابه اقتصادی‌ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه حمل به شمار می‌رود؛ بندر چابهار بهترین راه ترانس شیپ (انتقال) کالا به بنادر دیگر خلیج فارس ‌و تنها کلید توسعه شرق کشور است، در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی سعی کرده است نسبت به توسعه و تأمین هر چه سریع‌تر تجهیزات این بندر اقدام کند.

* سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری سازمان بنادر در اسکله شهید بهشتی چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد:‌ سازمان بنادر و دریانوردی در اسکله شهید بهشتی‌ مبلغ 200 میلیون دلار از محل منابع داخلی خود سرمایه‌گذاری کرد.

* طراحی پروژه 400 میلیون دلاری برای تکمیل فاز یک بندر چابهار/‌ اختصاص 330 میلیون دلار‌ از محل صندوق توسعه ملی‌

سعیدنژاد افزود: به تازگی پروژه‌ای به ارزش 400 میلیون دلار‌ برای تکمیل فاز یک و تجهیزات مورد نیاز دریایی این بندر‌ طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مصوب شده است مبلغ 330 میلیون دلار از این ر‌قم، از محل‌ صندوق توسعه ملی‌ در قالب تسهیلات پرداخت شود؛ این تسهیلات در اختیار شرکت خصوصی قرار می‌گیرد.

* انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت چینی برای تأمین 85 میلیون دلار تجهیزات‌ بندر چابهار در قالب BOT

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین چندی پیش پیشنهادی از شرکت‌‌ چینی برای تأمین 85 میلیون دلار تجهیزات به صورت BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال «واگذاری») دریافت کردیم که در این باره تفاهم اولیه منعقد شده است.

بنابراین گزارش B.O.T ‌به قراردادهایی گفته می شود که در آن شرکت یا شرکت‌هایی در قبال امتیازاتی، اقدام به اجرای پروژه‌های سنگین‌ مالی کرده، مدت محدودی از پروژه اجرا شده، منتفع گردیده و سپس پروژه یعنی مستحدثات را به طوری که امکان فعالیت کامل را داشته باشد، بلا عوض به طرف دیگر که اغلب دولت‌ها یا شرکت‌های وابسته به دولت هستند، انتقال می‌دهند.

وی اضافه کرد: در کنار این شرکت ایرانی و چینی، شرکت‌های هندی نیز به تازگی درخواست سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه بندر چابهار ارائه داده‌اند.

به گزارش فارس بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی آن از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ این بندر نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است و از این نظر نیز‌ اهمیت دوچندانی برای این کشورها دارد.

این بندر یکی از مهمترین چهار راه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است و در طرح توسعه آن اتصال به کریدور ریلی شمال-جنوب (تا سرخس)، ساخت اسکله، افزایش ظرفیت بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما‌ و احداث فرودگاه بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

 

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70