۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تکمیل پارس جنوبی؛ جهاد اقتصادی و سیاسی

تکمیل پارس جنوبی؛ جهاد اقتصادی و سیاسی
کد: 2401   تاریخ انتشار :۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۹

به گزارش TSEpress  و به نقل از شانا، تکمیل فاز ١٢ پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز کشور را افزایش می‌دهد. ظرفیت تولید در ابعاد بین‌المللی و اقتصادی امتیاز محسوب می شود، بنابراین، آمدن هر فاز از پارس جنوبی به مدار تولید یک خبر خوش است.

نادر فریدونی، درخصوص در آستانه قرار گرفتن فاز ١٢ پارس جنوبی برای گشایش رسمی، اظهار کرد: توسعه در هر بخش از میدانهای مشترک با اهمیت است. بااین وجود، بر اهمیت توسعه در پارس جنوبی افزوده می‌شود؛ زیرا رقیب ایران در طرف دیگر میدان پارس جنوبی، سرمایه‌گذاری فراوانی برای برداشت از مخزن کرده است.

رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی با قدردانی از تلاشهای شکل گرفته در پارس جنوبی و به دنبال آن فاز ١٢ افزود: حجم تولید گاز برای ایران اهمیتهای فراوانی دارد، زیرا در ابعاد بین‌المللی ظرفیت تولید کشورها به‌عنوان مؤلفه‌ای تأثیرگذار ارزیابی می‌شود و افزون بر این، تأمین انرژی موردنیاز کشور از میدانهای مشترک ویژگی برجسته‌ای است، بنابراین، آمدن هر فاز از پارس جنوبی به مدار تولید، یک خبر خوش است.

وی گفت: بعد از افتتاح رسمی فاز ١٢، به‌سرعت باید برنامه‌ها به سمت توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی هدایت شود تا پرونده‌ این مگا پروژه ظرف ٢ تا ٣ سال آینده بسته شود و در اندیشه تبدیل مواد خام به ارزش‌افزوده باشیم زیرا توسعه‌ها نباید سمت‌وسوی خام فروشی یابد.

عضو کمیسیون انرژی، ایجاد پروژه‌هایی مانند پالایشگاههای کوچک را مانع خام فروشی دانست و افزود: لازم است بخشهای بالادستی و تکمیلی با توازن رشد و توسعه یابند تا زنجیره ارزش در نفت و گاز سالانه تکمیل شود.

دولت یازدهم، با اولویت‌بندی فازهای با پیشرفت بالا توانست با صرف منابع محدود، بخش عمده‌ای از برنامه افزایش تولید گاز را محقق کند و هزینه بهره‌برداری را کاهش دهد؛ زیرا با بهره‌برداری از هر فاز پارس جنوبی می‌توان از محل عواید آن، دیگر فازها را تأمین سرمایه کرد.

به نظر می‌رسد در صورت اجرای این راهبرد، روند توسعه در پارس جنوبی در برابر تکانه‌های اقتصادی مقاوم شود؛ این امر با سیاستهای اقتصاد مقاومتی همسانی دارد.

به گزارش شانا، فاز ۱۲ پارس جنوبی به‌عنوان بزرگترین پروژه صنعتی ایران هم‌اکنون در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار دارد. فاز ۱۲ واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ۲۰۶ کیلومترمربع واقع‌شده است. تأسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک (۶۵ کیلومتری شرق پارس جنوبی) قرار دارد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219