۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

حمایت کشورهای غربی از روابط تجاری بانکها با ایران

حمایت کشورهای غربی از روابط تجاری بانکها با ایران
کد: 18217   تاریخ انتشار :۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۲

آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان روز جمعه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند قدرت های غربی بانک ها و شرکت های خصوصی خود را به توسعه فعالیت های تجاری قانونی در ایران ترغیب می کنند.

  به گزارش  TSEpress  این چهار کشور در بیانیه ای که بعد از مذاکرات بروکسل صادر شد در بیانیه مشترکی از تصمیم خود برای اطمینان دادن به شرکت هایی خبر دادند که نگران هستند تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی بعد از توافق هسته ای با ایران که ماه ژانویه اجرایی شد مانع رونق تجارت قانونی با این کشور شود.
این چهار قدرت عضو گروه پنج به اضافه یک ( همراه با چین و روسیه ) که در مذاکرات درباره این توافق تاریخی حاضر بودند، اعلام کردند «ما بر سر راه فعالیت های تجاری اجازه داده شده با ایران مانع ایجاد نخواهیم کرد.»
آنها در این بیانیه که مورد تایید اتحادیه اروپا نیز است، افزودند: «ما در راه شرکت های بین المللی و موسسات مالی که قصد دارند در ایران فعالیت کنند تا زمانی که قوانین فعلی را رعایت می کنند مانع ایجاد نخواهیم کرد .»
بانک های اروپایی که به صورت کلی در خاک آمریکا شعبه دارند به علت نگرانی از پیگردهای قضایی در آن سوی اقیانوس اطلس درباره از سر گیری روابط تجاری با ایران تردید دارند.
این بیانیه مشترک با هدف شفاف سازی درباره چراخ سبز تجاری توافقنامه 14 ژوئیه 2015 وین درباره برنامه هسته ای ایران صادر شد.
کشورهای غربی همچنین با اشاره به اینکه «شرکت های اروپایی و جهان در ایران منافع بسیار بالایی » دارند اعلام کردند « منافع ما و جامعه بین الملل در این  است که این طرح در راستای منافع همه طرف ها از جمله مردم ایران باشد .»
کشورهای امضا کننده این بیانیه که هم زمان با سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مرد کلیدی توافقنامه وین در بروکسل گرد هم آمدند، اعلام کردند « این موضوع، از سر گیری فعالیت بانک ها و شرکت های اروپایی را در ایران شامل می شود .»
آمریکا و دولت های اروپایی اعلام کردند آماده هستند برای شرک هایی که همچنان درباره این تحریم ها ابهامات و نگرانی هایی دارند برای فعالیت در ایران « هر چه سریع تر شفاف سازی کنند » و از این شرکت ها خواستند به جای از دست دادن فرصت ها به دلیل برداشت های نادرست یا نبود اطلاعات، با مطرح کردن مسائل باقی مانده به کسب اطلاعات بپردازند.
وزیر امور خارجه آمریکا 23 آوریل تلاش کرده بود به محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود درباره لغو موثر تحریم ها علیه تهران اطمینان دهد. ایران به تردیدهای بانک ها و شرکت های غربی، اروپایی و آسیایی برای از سر گیری سرمایه گذاری در ایران معترض است.
ظریف با استقبال از این «‌ اظهارات » « تحقق یافتن موثر همه منافعی را که ایران باید از توافقنامه وین به دست آورد » خواستار شده بود.
دولت اوباما (باراک رئیس جمهور آمریکا) به عنوان معمار توافق درباره برنامه هسته ای با پیوستن دوباره ایران به اقتصاد جهانی موافق است و برای نزدیکی روابط دیپلماتیک دو کشور تلاش می کند.
این انعطاف چشمگیر در سیاست خارجی آمریکا درباره خاورمیانه متحدان سنتی واشنگتن یعنی شیخ نشین های سنی حاشیه خلیج فارس، اسرائیل و همچنین مخالفان جمهوری خواه رئیس جمهور دموکرات آمریکا را نگران کرده است.
.
.

برجام   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219