۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

دردسرهای جدید وام 25 میلیونی خرید خودرو

دردسرهای جدید وام 25 میلیونی خرید خودرو
کد: 11571   تاریخ انتشار :۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۱

به گزارش TSEpress به نقل از صدای اقتصاد گزارش ها و آمارها می گوید، در 5 روز طرح وام خرید خودرو، 110 هزار خودرو به فروش رسیده است. البته فروش این 110 هزار خودرو، با واکنش هایی از دیگر مسئولان هم رو به رو شد.

بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «با توجه به اینکه مقرر شده است صرفا منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار موجودی خودروی تولید داخل توسط بانک‌ها تا سقف 110 هزار دستگاه تامین شود، بنابراین شرکت‌های خودروساز و نمایندگی‌های ذیربط نسبت به رعایت این توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بدیهی است تامین مالی تولیدات آتی از این محل میسر نخواهد بود.»

به گزارش بانک‌مرکزی، همچنین این بانک در نامه‌های جداگانه‌ای به مدیران عامل بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات خودرو، از آنها خواست که پس از اتمام سهمیه‌های مقرر، از پذیرش اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار خودروی تولید داخل، بیش از سقف اعلام شده، خودداری کنند.

بانک‌مرکزی همین طور اعلام کرده است: «با توجه به هدف تعیین شده از اجرای طرح، امکان افزایش سقف مقرر شده به دلیل آثاری که می‌تواند بر برخی شاخص‌های اقتصاد کلان داشته باشد، وجود ندارد. بر این اساس، به تمام تولیدکنندگان و نمایندگی‌های فروش خودرو اعلام می‌شود هرگونه فروش مازاد بر سقف اعلام شده، نمی تواند توسط نظام بانکی تامین مالی شود.»

در حالی که بانک مرکزی به خودروسازان و بانک های عامل وام خرید خودرو گوشزد می کند که فروش مازاد بر توافق حمایت نمی کند که در جلسه امروز مسئولان شرکت های خودروسازی با وزارت صنعت توافق شد، طرح فروش خودرو با وام 25میلیون تومانی تا پایان اردیبهشت 95 ادامه یابد و سقفی هم برای فروش تعیین نشده است. در این جلسه درخواست شد که بانک مرکزی اعتبار لازم را برای فروش خودرو با وام 25میلیونی بدون سقف تأمین کند. شرکتهای خودروسازی هم موظف شدند طرح فروش خودرو را در این مدت به‌گونه‌ای مدیریت کنند که انواع محصولات بدون کمیابی به مردم در زمان‌های مشخص ارائه شود.

البته در این میان، وزیر بهداشت درباره این فروش ها انتقاد کرده است. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت گفت: متأسفانه همواره عادت کرده‌ایم که از پیشگیری، غفلت و فقط به درمان توجه کنیم، به عنوان مثال در این چند روز بیش از 40 هزار خودرو به فروش رفته، بدون اینکه کسی فکر آلودگی و محیط بهداشتی باشد.

تا عصر دیروز،اجرای طرح وام 25 میلیونی خودرو باعث ثبت نام به بیش از 110 هزار نفر و واریز وجه به حدود 101 هزار نفر شد.

مطابق آخرین آمار ایران خودرو تا ساعت 13:30 دیروز حدود 53 هزار ثبت نام اولیه را انجام داده که ازاین میان 43 هزار متقاضی وجوه خود را واریز کرده‌اند. پژو 405، پژو 206 و سمند تاکنون در لیست پر فروش‌ترین محصولات این شرکت قرار دارند.

شرکت سایپا هم تا ساعت 15 پنجمین روز اجرای طرح وام 25 میلیون تومانی 57هزار و 844 خودرو را فروخته, این شرکت 31هزار و 719 دستگاه پراید, 11هزار و 554 دستگاه تیبا, 8هزار و 193 دستگاه تندر و 5هزار و 284 دستگاه وانت نیسان را به فروش رسانده است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219