۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 23 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

روانشناسی بازار، مشکل سهامداران بورسی است

روانشناسی بازار، مشکل سهامداران بورسی است
کد: 19629   تاریخ انتشار :۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۷

یکی از مشکلاتی که بیشتر سهامداران بورسی با آن درگیر هستند بحث روانشناسی بازار است، چرا که باید این نکته را درنظر داشت رشد یا افت قیمت سهام یا شاخص بورس دائمی نیست و سرانجام در نقطه ای متوقف خواهد شد.

    به گزارش  TSEpress  و به نقل از تسنیم، بازار سهام این روزها در حال استراحت و تعادل است. پس از رشد چند هزار واحدی شاخص و افزایش ارزش سهام شرکتها در چند هفته گذشته طبیعی است که بازار استراحت و اصلاح کند تا دوباره رشد داشته باشد.   یکی از مشکلاتی که بیشتر سهامداران بورسی با آن درگیر هستند بحث روانشناسی بازار است، چرا که باید این نکته را درنظر داشت که رشد یا افت قیمت سهام یا شاخص بورس دائمی نیست و سرانجام در نقطه ای متوقف خواهد شد. به عنوان مثال زمانی که شاخص بورس و یا قیمت سهام برخی شرکتها در حال ریزش است، جو روانی منفی در بازار حاکم می شود و سهامداران به صورت یکجا اقدام به عرضه سهام خود می کنند که این موضوع به ادامه جو منفی در بازار سهام دامن می زند و آن را تشدید می کند؛ غافل از این که ریزش شاخص و افت قیمت سهام، بهترین فرصت خرید و سرمایه گذاری در بورس است. عکس این مطلب هم در بازار مثبت در خصوص رفتار معامله گران صادق است، به طوری که در زمان رشد سهام شرکتها برخی سهامداران این گونه تصور می کنند که رشد قیمت سهامشان همیشگی خواهد بود و پس از مدتی صعود، شاهد نزول قیمت سهامشان در بورس هستند. بهترین مبنا برای خرید و فروش سهام در بورس داشتن چشم انداز و نیز توجه به وضعیت بنیادی صنایع و شرکتهاست. از سوی دیگر در برخی موارد شاهد این هستیم که در معاملات بازار، برخی حقیقی ها دنباله روی رفتار حقوقی ها در بورس هستند و خرید و فروش سهام توسط حقوقی ها را ملاک تصمیم گیری و عمل خود در بورس قرار می دهند که البته هر چند ممکن است این کار در کوتاه مدت به کسب سود توسط حقیقی ها منجر شود اما باید این نکته را عنوان کرد که همیشه رفتار حقیقی ها در خرید و یا فروش سهام شرکتها با هدف کسب سود در بازده زمانی کوتاه مدت رقم نمی خورد که این اتفاق می تواند زنگ خطری برای معامله گران حقیقی باشد.

بورس   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70