۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

رکوردهای سه گانه ای که بورس شکست!

رکوردهای سه گانه ای که بورس شکست!
کد: 14560   تاریخ انتشار :۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۳

به دنبال افزایش خوش‌بینی‌ها در بازار سهام و حضور قابل توجه سهامداران خُرد در این بازار، روز گذشته، شاخص کل با رشد 328 واحدی در رقم 62 هزار و 56 واحد ایستاد که بیشترین رشد از 25 مهر محسوب می‌شود. به این ترتیب، پس از 12 روز معاملاتی، دماسنج بورس تهران به کانال 62 هزار واحدی صعود کرد.

  به گزارش  TSEpress در سومین رکورد معاملات دیروز، تعداد معاملات به بیش از 58 هزار دفعه رسید که بیشترین مقدار از 26 مهر ماه است. با وجود نشانه‌های مثبت فعلی، همچنان چالش‌های مهمی پیش‌روی معامله‌گران و فعالان بازار سهام است. «دنیای اقتصاد» در دومین سالروز اوج‌گیری تاریخی بازار سهام در 15 دی 92، عوامل اثرگذار بر آینده بورس را بررسی کرده است. گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها، بودجه سال 95، ابهامات در برخی صنایع بزرگ و تنش‌های سیاسی در منطقه چالش‌های کوتاه‌مدت این بازار به شمار می‌روند. همچنین آینده قیمت‌ها در بازار جهانی کالا، اثرگذاری واقعی رفع تحریم‌ها، روند آتی نرخ ارز و نحوه کاهش نرخ سود از دیگر پرسش‌های فعالان بورس تهران برای بلندمدت محسوب می‌شوند. مسائلی که هرچند نقاط ابهام بسیاری دارند، اما در مجموع آینده مناسبی را از اقتصاد کشور و بازار سهام به‌عنوان آینه آن به تصویر می‌کشند.

رکورد‌شکنی‌های بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته با جهش 328 واحدی شاخص، عبور از کانال قدرتمند 61هزار واحدی، رونق در معاملات با رشد حجم و ارزش مبادلات و در نهایت بازدهی 87/ 0 درصدی این بازار در نیمه نخست دی‌ماه دنبال شد تا به این ترتیب نشانه‌های ظهور تغییرات مثبت در بازار سرمایه هر چه بیشتر از گذشته نمایان شود. روند صعودی 9 روز اخیر حاکم بر بازار سرمایه نه تنها در جریان معاملات روز گذشته ادامه یافت بلکه با شدت بیشتری نیز دنبال شد که در نهایت شاخص کل بورس با 53/ 0 درصد افزایش، پس از 12 روز توقف در کانال 61هزار واحدی، این محدوده را با قدرت پشت سر گذاشت و در کانال 62 هزار و 55واحدی آرام گرفت، همچنین رشد 327 واحدی روز گذشته بیشترین صعود شاخص در 3 ماه اخیر بوده به‌طوری‌که نماگر اصلی بازار از 25مهرماه تا‌کنون رشدی در این ابعاد را تجربه نکرده و تنها شاهد نوسان‌های اندک بوده است.

از دیگر رکوردشکنی‌های دیروز افزایش حجم، ارزش و تعداد معاملات بود؛ در این روز بیش از 731 میلیون و 600 هزار برگه اوراق بهادار در 58 هزار و 241مرتبه میان سهامداران دادوستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به حدود یک هزار و 583میلیارد ريال رسید که در مقایسه با روز دوشنبه به ترتیب افزایش 2/ 27درصدی حجم، 2/ 29 درصدی ارزش و 6/ 14 درصدی تعداد معاملات را به ثبت رسانده است. همچنین تغییرات مزبور نسبت به میانگین یک ماه گذشته به مراتب نشان از رشدهای سنگین‌تری دارد به‌طوری‌که ارزش کل معاملات بیش از 100درصد رشد و حجم و تعداد معاملات حدود 70درصد رشد داشته‌اند. به این ترتیب با حضور سهامداران حقیقی تعداد معاملات توانست به بیشترین مقدار از 26 مهرماه برسد. به گزارش «دنیای اقتصاد» توجه به عوامل مثبت و همچنین موقعیت‌های مناسب برای خرید سهام در قیمت‌های مثبت کنونی با توجه به آینده روشن بازار منجر به صعود دیروز شد هر‌چند همچنان چالش‌های کوتاه‌مدت و همچنین بلند‌مدتی پیش روی بازار است؛ تنش‌های ژئوپلیتیک، ابهامات صنایع، بودجه سال 95 و گزارش‌های 9ماهه از جمله موانع کوتاه‌مدت در مسیر بازار و همچنین روند نرخ ارز، رفع تحریم‌ها، نوسانات در بازارهای جهانی و مسیر نرخ سود از جمله چالش‌های بلند‌مدت پیش روی بازار خواهد بود.

در بازار چه گذشت؟

رشد روز گذشته شاخص کل بورس در سایه رشد قیمتی اکثر صنایع، لیدرها و حتی تک‌نماد‌ها بود، به‌طوری‌که بازار، روز گذشته را با نوسان مثبت آغاز کرد. بررسی روند حرکتی شاخص نشان از صعود این نماگر با شیبی ملایم دارد که این روند تا دقایق پایانی معاملات ادامه داشت. بر این اساس دماسنج بازار افزایش 370 واحدی را تجربه کرده بود که با اعلام پیغام ناظر بازار مبنی بر بازگشایی نماد معاملاتی شركت فولاد خراسان با توجه به تعديل پيش‌بينی درآمد هر سهم و تاثیر منفی 81واحدی این نماد، کمی از بازدهی شاخص کاسته شد، اما دیگر لیدرها از جمله پارسان، حکشتی، شبندر، شپنا و مپنا همچنان به حفظ شاخص در نوسان مثبت کمک کردند. همچنین در این روز دیگر شاخص‌های با‌اهمیت بازار نیز سبزپوش شدند؛ افزایش 150 واحدی شاخص كل هم‌وزن، افزایش 127 واحدی شاخص قیمت (وزنی- ارزشی)، رشد 573واحدی شاخص آزاد شناور و همچنین افزایش 177 واحدی شاخص بازار اول از جمله رشدهای دیروز بود، این در حالی است که شاخص بازار دوم شگفتی‌ساز شد و صعود 1017 واحدی را به ثبت رساند.

بنا به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، آغاز رفع تحریم‌ها با استارت از پتروشیمی‌ها و خودرویی‌ها و همچنین اخبار منتشره درخصوص افزایش میزان فروش شرکت‌های خودروساز از یکسو و از سوی دیگر امکان عقد قراردادهای جدید برای شرکت‌های تجهیزاتی و افزون بر این خبر امکان خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی پیمانکاران در فرابورس از جمله دلایلی برای رشد نمادهای خودرویی، پتروشیمی و تجهیزاتی بود که در کنار آن بازگشت سوئیفت برای بانکی‌ها همچنان به مثبت ماندن این گروه کمک کرد. این در حالی است که فعالان بازار معتقدند درصورتی که تا پایان سال نرخ سود بانکی کاهش یابد و همچنین رفع تحریم‌ها با انعقاد قراردادهای جدید در شرکت‌های فعال بورسی به‌طور جدی دنبال شود نه تنها روند مثبت کنونی تداوم خواهد یافت بلکه بازار سرمایه زیان‌های ابتدای سال را جبران می‌کند.

رصد بازار فرابورس

به دنبال رشد اخیر بورس تهران، بازار فرابورس نیز افزایش مولفه‌ها را تجربه کرد که با افزایش حدود یک درصدی شاخص آیفکس و رسیدن به محدوده 693 واحدی دنبال شد؛ در جریان معاملات دیروز شاخص فرابورس تحت تاثیر نمادهای پترول، شتران، حسینا و سمگا افزایش 4/ 6 واحدی را تجربه کرد و در نهایت در عدد 4/ 693 واحدی ایستاد. همچنین روز گذشته هشتمین عرضه اولیه امسال فرابورس با معامله 14 میلیون سهم توکا رنگ در حالی صورت گرفت که در این عرضه7میلیون و 500 هزار سهم در فرآیند کشف قیمت و مابقی آن برای معامله‌گران آنلاین در نظر گرفته شد. در مجموع 21 میلیارد و 700میلیون ريال از ارزش کل معاملات دیروز فرابورس از معاملات «شتوکا» بود، این در حالی است که در مجموع دیروز بیش از 251 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 6/ 826 میلیارد ريال در این بازار داد‌وستد شد. بیشترین حجم معاملات در اختیار نماد پترول با جابه‌جا‌یی 5/ 24 میلیون سهم بود. همچنین اوراق اجاره مسکن نیز با معاملات 50میلیارد ريالی خود، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در این بازار 74میلیارد ريال از اوراق مشارکت مجد و 59 میلیارد ريال از اوراق اجاره رایتل نیز به‌صورت بلوکی جابه‌جا‌ شد. اسناد خزانه اسلامی نیز در این روز به قیمت 957 هزار و 714 ریال رسید که به این ترتیب نرخ بازده تا سررسید این اوراق با 32/ 0 درصد کاهش نسبت به روز دوشنبه به 68/ 25 درصد رسید. تسهیلات مسکن بیشتر دوره‌ها نیز روز گذشته را با نوسان مثبت پشت سرگذاشتند و به میانگین قیمت 73هزار تومان رسیدند.

منبع : دنیای اقتصاد

اقتصاد   بازار سرمایه   بورس   بورس تهران   پیش بینی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219