۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سهامداران به استقبال عرضه‌های اولیه می‌روند: آماده‌باش نقدینگی در بورس

سهامداران به استقبال عرضه‌های اولیه می‌روند: آماده‌باش نقدینگی در بورس
کد: 16392   تاریخ انتشار :۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۹

شاخص بورس تهران طی معاملات روز گذشته هر چند با کاهش 236 واحدی مواجه شد اما افزایش چشمگیر حجم و ارزش معاملات روزانه نشان از پویایی و تحرک زیاد در بازار دارد، به‌طوری‌که در جریان معاملات دیروز ارزش معاملات بورس و فرابورس از 1200 میلیارد تومان نیز فراتر رفت که به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در این رشد، عرضه اولیه شرکت پتروشیمی فجر باشد.

 به گزارش TSEpress  به نقل ازروزنامه دنیای اقتصاد  برخلاف باور عمومی که عرضه‌های اولیه را عاملی برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه تلقی می‌کنند، تجربه گذشته بازار سرمایه ایران و سایر نقاط جهان نشان می‌دهد که برخلاف این باور، عرضه‌های اولیه هجوم سرمایه‌های جدید و بزرگ‌تر شدن اندازه بازارها را در صورت رعایت اصل جذابیت عرضه اولیه رقم می‌زند، همچنین دیگر نتیجه مثبت این قبیل عرضه‌های اولیه را می‌توان در حفظ پویایی بازار و سرشکن شدن نقدینگی در سهام جدید دانست که به این ترتیب شاهد تشکیل صف‌های خرید طولانی و رشد قیمت‌های هیجانی و دسته‌جمعی سهام بازار نخواهیم بود. بنابراین، عمده کارشناسان تاکید دارند عرضه‌های اولیه باید با سرعت بیشتر و در سطح گسترده‌تری انجام شود. موضوعی که در دوران رکود بازار سهام، به بهانه عدم استقبال سهامداران به تعویق افتاده بود و در شرایط کنونی احساس نیاز بیشتری به آن می‌شود. در این شرایط عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر شاید کمی از عطش بازار بکاهد به‌طوری‌که تاثیر روانی این موضوع در جریان معاملات دیروز در میان سهامداران مشاهده شد که با افزایش معاملات خود به تامین نقدینگی برای عرضه اولیه مزبور پرداختند که ماحصل آن ثبت داد و ستد بیش از 2092 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 5397 میلیارد ريال در بورس تهران بود. هر چند در این میان شاخص کل بورس 3/ 0 درصد کاهش را تجربه کرد و در محدوده 77هزار و 141واحدی متوقف شد؛ اما بازدهی بورس از ابتدای دی ماه تا کنون بیش از 4/ 25 درصد است. این در حالی است که مبادلات بورس چندان از خبر کاهش نرخ بهره بانکی تاثيری نگرفت؛ براساس اخبار منتشر شده سود سپرده سالانه از 20 به 18 درصد و سود روزشمار به کمتر از 10 درصد از اول اسفند ماه سال جاری کاهش خواهد یافت. هر چند که در واقع کاهش نرخ سود سپرده بانکی باعث رونق بورس و حرکت نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه خواهد شد اما این امر در صورتی محقق می‌شود که از مسیر درست خود پیگیری شود نه به‌صورت دستوری! چون در این صورت به نتیجه واقعی منجر نخواهد شد.

یک توصیه به تازه‌واردها

درهمین رابطه دکتر حسین ایزدی، مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم، در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه رشد بازار سرمایه ادامه‌دار خواهد بود، گفت: هرچند بازار سرمایه در برخی روزها وارد فاز اصلاح و استراحت می‌شود که البته طبیعی است اما رشد بازار ادامه‌دار خواهد بود. ایزدی در ادامه افزود: البته چشم‌انداز اقتصادی آینده بسیار مثبت و مطلوب است که این موضوع تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه خواهد داشت و نباید نگرانی چندانی برای وضعیت بورس در آینده داشت. به گفته ایزدی تمامی تحلیل‌های جهانی حکایت از سالی رو به رشد برای اقتصاد ایران و به ویژه بازار سرمایه دارد و انتظار می‌رود بورس سال 95 را با حجم معاملاتی به مراتب سنگین‌تر از شرایط کنونی پیش رو داشته باشد و بالطبع سود بیشتری در انتظار فعالان این بازار خواهد بود. ایزدی در ادامه اظهاراتش با توصیه به سرمایه‌گذاری گفت: چنانچه سرمایه‌گذاران تازه وارد به بازار از اطلاعات چندان زیادی از نحوه سرمایه‌گذاری در بورس ندارند، بهتر است تا از کانال صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام مشارکت داشته باشند.

 

اقتصاد   اقتصاد ایران   بازار سرمایه   بانک   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.