۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

شرکتهای بزرگ نفتی جهان آماده بازگشت به ایران هستند

شرکتهای بزرگ نفتی جهان آماده بازگشت به ایران هستند
کد: 6167   تاریخ انتشار :۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۵

  • شرکتهای نفتی جهان همزمان با روند نهایی شدن مدل تازه قراردادهای نفتی ایران، آماده بازگشت به پروژه های صنعت نفت و گاز این کشور می شوند.
  • به گزارش TSEpress به نقل ازشانا  روزنامه انگلیسی تلگراف، ایران در نظر دارد در صورت دستیابی به توافق جامع هسته ای با کشورهای گروه ١+٥ تا تاریخ ٣٠ ژوئن (١٠ تیرماه)، روزانه یک میلیون بشکه نفت خام دیگر روانه بازارهای جهانی کند.
    باز شدن دوباره شیر نفت خام ایران پس از سالها تحریم، سبب ایجاد رقابتی میان ایران و عربستان در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) خواهد شد؛ تلاش تهران برای بازپس گیری سهم از دست رفته خود در بازارهای جهانی نفت خام، تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا با هزینه های گزاف را تحت فشار قرار می دهد، در چنین اوضاعی فعالان آمریکایی عرصه نفت شیل برای رویارویی موج جزر و مدی نفت خام ایران، تلاش خواهند کرد.
    میزان توانایی ایران برای غافلگیر کردن بازارهای جهانی نفت خام در گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا (یی آی ای)، یکی از بخشهای وزارت انرژی آمریکا برجسته شده است.
    بر اساس این گزارش، حصول توافق جامع هسته ای میان ایران و کشورهای گروه ١+٥، سبب هجوم شرکتهای نفتی بین المللی به صنعت نفت و گاز این کشور می شود.
    اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود آورده است که ایران در حال ارائه مدل نهایی قراردادهای نفتی جدید خود برای حضور دوباره شرکتهای نفتی بین المللی در همه پروژه های بالادستی شامل توسعه و برداشت نفت خام از میدانهای این کشور است.
    این گزارش می افزاید: تحریمهای یکجانبه علیه ایران، جذب سرمایه های خارجی و انتقال دانش فنی با هدف افزایش ظرفیت تولید میدانهای نفت و گاز این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. توانایی ایران برای تغییر معادلات کنونی بازارهای جهانی نفت خام بسیار بالاست؛ این کشور چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفت خام جهان و نخستین دارنده ذخایر گاز طبیعی دنیا به شمار می آید، تولید نفت خام این کشور عضو اوپک به دلیل تحریمها با کاهش روبرو بوده است، اما بازگشت دوباره شرکتهای نفتی بین المللی می تواند به توسعه ذخایر نفت و گاز این کشور کمک کند.
    بنا بر تازه ترین ارزیابیهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت خام ایران به دلیل تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا نیز با کاهش همراه شده است.
    بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت خام ایران در سال ٢٠١٤ میلادی، با افزایش روزانه ١٥٠ هزار بشکه ای به یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است؛ کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه از خریداران اصلی نفت خام و میعانات گازی ایران به شمار می آیند.
    بنا به گزارش روزنامه تلگراف، ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه  ٥ تا ٦ میلیون بشکه نفت خام تولید می کرد و در صورت رهایی از بند تحریمها این کشور توانایی بازگشت دوباره به این سطح از تولید را دارد.
    تلاش ایران برای بازپس گیری سهم از دست رفته خود در بازارهای جهانی و افزایش تولید این کشور می تواند بازارهای جهانی نفت خام را که با ادامه روند مازاد عرضه روبرو می شود، تحت تاثیر قرار دهد در حالی که هم اکنون بازارهای جهانی با نشانه هایی از افزایش تقاضای نفت خام روبروست.
    در صورت حصول توافق جامع هسته ای میان ایران و کشورهای گروه ١+٥، قیمتهای جهانی نفت خام برای تثبیت درسطوح کنونی ٦٥ دلار برای هر بشکه با چالش روبرو می شود.
    پاسخ احتمالی عربستان سعودی به افزایش تولید نفت خام ایران، برابر با تلاش این کشور برای تولید با ظرفیت کامل حدود روزانه ١٢ میلیون بشکه نفت خام خواهد بود؛ اگرچه اعضای اوپک به تازگی مذاکراتی برای از سرگیری نظام سهمیه بندی در زمانی که ایران با حصول توافق جامع هسته ای از تحریمها رهایی می یابد، داشته اند.
    ایرانیها نیز در حال نهایی کردن و ارائه مدل تازه قراردادهای نفتی خود برای جذب سرمایه ها و دانش فنی شرکتهای خارجی به منظور توسعه میدانهای نفتی هستند.
    بر اساس این گزارش، با وجود نگرانیها درباره شرایط قراردادهای نفتی جدید ایران و ریسکهای بالای سرمایه گذاری، از دست دادن ظرفیت سرمایه گذاری در یکی از حوضه های بزرگ ذخایر متعارف نفت جهان، کار عاقلانه ای نخواهد بود.
    بنا بر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران به تازگی مدل تازه قراردادهای نفتی خود با عنوان قراردادهای نفتی ایران (Iranian Petroleum Contract) را با هدف بازگشت دوباره شرکتهایی از جمله شرکت انگلیسی-هلندی شل، توتال فرانسه، بی پی انگلیس به پروژه های نفتی ایران تدوین کرده و برای تصویب نهایی به هیئت دولت فرستاده است.
    این گزارش می افزاید: هدف چارچوب تازه قراردادهای نفتی ایران جذب سرمایه های خارجی با نوعی از قراردادهاست که شرایط و بندهای آن تا حدودی شبیه قراردادهای مشارکت در تولید (PSA) است. اگرچه شرایط مدل تازه قراردادهای نفتی ایران هنوز برای مذاکره و تغییر باز است، شواهد نشان می دهد که ایرانی ها مایل به بهبود شرایط قراردادها برای بازگشت شرکتهای نفتی بزرگ جهان به صنعت نفت و گاز این کشور هستند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70