۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

فرمول پرداخت اقساط ۱۶۰میلیونی مسکن

فرمول پرداخت اقساط ۱۶۰میلیونی مسکن
کد: 16905   تاریخ انتشار :۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۷

شورای پول و اعتبار در حالی شب گذشته برای افزایش تحرک در بخش مسکن شرایط خانه دار شدن زوجین را با پرداخت وام به هر یک از زوجین خانه اولی ۸۰ میلیون تومان تسهیل کرد که متقاضیان مسکن از هم اکنون خواستار کاهش رقم اقساط ماهانه از سوی مسئولان هستند.

  به گزارش  TSEpress   و به نقل از فارس،  شب گذشته شورای پول و اعتبار در جلسه یازدهم اسفندماه سال 94 با امکان اعطای تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به زوجین خانه اولی بر روی یک پلاک ثبتی را از 80 ، 60 و 40 میلیون تومان به ترتیب به 160 میلیون‌ تومان در شهر تهران (هریک از زوجین حداکثر 80 میلیون‌ تومان)، 120 میلیون‌ تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر (هریک از زوجین حداکثر60 میلیون‌ تومان) و 80 میلیون‌ تومان در سایر مناطق شهری (هریک از زوجین حداکثر 40 میلیون‌ تومان) با رعایت حداکثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.

بنابراین گزارش، در دی ماه 86 بود که هیات مدیره بانک مسکن جزئیات پرداخت توام 2 فقره تسهیلات 18 میلیون تومانی را برای خرید یک واحد مسکونی اعلام کرد و بر اساس این طرح اعضای یک خانواده (زن و شوهر یا پدر و فرزند) می توانستند با گشایش یا تکمیل دو حساب صندوق پس انداز مسکن یا حساب پس انداز مسکن جوانان از تسهیلات این دو حساب با رعایت سقف های مقرر برای خرید یک واحد مسکونی به صورت مشترک استفاده کنند.

این وام در آن دوره به طور میانگین حدود 70 درصد قیمت خرید یک واحد مسکونی را تأمین می کرد. مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار نیز تا 80 درصد یک واحد مسکونی ارزان قیمت را پوشش می دهد. هر چند این طرح و این مصوبه هیات مدیره بانک مسکن در آن دوره با مخالفت وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت و شخص احمدی نژاد رئیس جمهور بایگانی شد و به مرحله اجرا نرسید.

هیات مدیره بانک مسکن در سال 86 اقساط این نوع وام برای هر 18 میلیون تومان در روش ساده ، حداقل 10 ساله ، 234 هزار تومان و حداکثر 18 ساله، 168 هزار تومان تعیین کرد و اقساط هر وام 18 میلیون تومانی به روش پلکانی را نیز ، حداقل 10 ساله در ابتدا 156 هزار تومان و حداکثر 18 ساله 105 هزار تومان تعیین کرد تا به تدریج افزایش یابد.

اما موضوعی که در این مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار دغدغه متقاضیان و مردم به خصوص زوج‌های جوان است بازپرداخت اقساط است.

البته باید دید از نظر بانک مسکن چه زوجینی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. یعنی تاریخ ازدواج آنها باید در چه تاریخی باشد که زوج اولی محسوب شوند.

از آنجا که بازپرداخت اقساط وام 80 میلیونی صندوق یکم ماهانه با نرخ سود 14 درصد حدود 937 هزار تومان است می توان از هم اکنون انتظار داشت که هیات مدیره بانک مسکن آئین نامه و بخشنامه ای که برای بازپرداخت اقساط وام 160 میلیونی برای زوجین در نظر گرفته است حدود یک میلیون و 900 هزار تومان باشد.

بر اساس این گزارش و به نقل از یک مقام آگاه در سیستم بانکی جزئیات پرداخت اقساط (به روش ساده و پلکانی)تا هفته آینده مشخص و اعلام می شود.

این مقام آگاه گفت:فرمول اقساط و دوره بازپرداخت باید تهیه و مشخص شود که اقساط و دوره بازپرداخت و حتی میزان دوره انتظار به چه شکلی باشد،اما به هر حال اگر نرخ سود تسهیلات مسکن که کاهش آن در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته کاهش یابد قطعا میزان اقساط ماهانه نیز کاهش می یابد.

به نظر می رسد یکی از روش هایی که می تواند برای هر چه بهتر استفاده کردن این وام 160 میلیونی متصور و از بانک مسکن درخواست شود این است که اقساط این وام پلکانی و در سه سال اول یک رقم مناسب تعیین شود تا زوجینی که قطعا درآمد پایینی دارند بتوانند از تسهیلات استفاده کرده و صاحب مسکن شوند.

   

بازار مسکن   مسکن   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70