۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

فعالیت دو تعاونی اعتباری با یک نام و یک لوگو در بازار پولی کشور/ بالاخره لگوی آرمان متعلق به کدام موسسه است؟

فعالیت دو تعاونی اعتباری با یک نام و یک لوگو در بازار پولی کشور/ بالاخره لگوی آرمان متعلق به کدام موسسه است؟
کد: 23462   تاریخ انتشار :۱۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۱۰

پیرو انتشار خبر صبح امروز اقتصاد آنلاین مبنی بر "موسسه آرمان(تعاونی البرز ایرانیان) هم سپرده‌های مردم را بلوکه کرد"، سیل انتقادات کارشناسان و فعالان اقتصادی متوجه مقام ناظر بازار پولی کشور یعنی بانک مرکزی شده است. چرا یک نام و یک لگو باید برای دو موسسه اعتباری غیرمجاز به کار برود؟ موسساتی که یکی از آنها از هرگونه تبادلات پولی با بانک‌ها منع شده؟ مردم چگونه می‌توانند بدانند در کدام موسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند؛ آرمان یا آرمان؟!

  به گزارش TSEpress  به نقل از اقتصاد آنلاین  اواخر سال ۹۴ بود که ۱۰ تعاونی اعتباری به نام های فرشتگان، بدرتوس مشهد، پیوند، الزهراء مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، امید جلین گرگان، عام کشاورزان مازندران، وحدت و البرز ایرانیان با عنوان موسسه ای با عنوان آرمان ایرانیان فعالیت می کردند که فاقد مجوز بانک مرکزی بود.

سال ۹۵ و در راستای ساماندهی بازار غیر متشکل پولی تعاونی های فرشتگان، الزهراء مشهد، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، حسنات اصفهان، بدرتوس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران با دریافت مجوز از بانک مرکزی ادغام شده و با نام موسسه کاسپین به فعالیت خود ادامه دادند.

 دو تعاونی وحدت و  البرز ایرانیان اما در موسسه اعتباری کاسپین ادغام نشدند و همچنان هر دو بدون ارتباط با یکدیگر با عنوان  موسسه اعتباری آرمان به فعالیت خود ادامه دادند. اکنون دو تعاونی مذکور هر دو فاقد مجوز رسمی از بانک مرکزی هستند و در لیست موسسات مجاز بانک مرکزی نیامده اند اما به فعالیت خود و جذب سپرده های مردم ادامه می دهند و لگوهایشان فقط در ترکیب رنگ با یکدیگر فرق دارد!

از سوی دیگر هشتم شهریور ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی اعلام کرد اخباری مبنی بر شکایاتی از موسسه اعتباری موسوم به "آرمان" به مراجع قضایی وصول شده و این مرجع از بانک مرکزی خواسته که مانند روال گذشته، افتتاح حساب و ارائه هرگونه خدمات بانکی را برای شعب غیرمجاز، ممنوع اعلام کند، بنابراین بانک مرکزی بانک ها را از ارائه هرگونه خدمات به موسسه اعتباری آرمان که متشکل از دو تعاونی اعتبار وحدت و البرز ایرانیان بود منع کرد.

موسسه آرمان اما یک هفته بعد از اطلاعیه اول، بانک مرکزی مجددا در اطلاعیه ای اعلام کرد که مرجع قضایی در نامه دیگری به بانک مرکزی اعلام کرده که شکایات از موسسه اعتباری "البرز ایرانیان" است و از "تعاونی اعتبار وحدت" شکایتی نشده است.

موسسه آرمان

امروز اما بر اساس خبری که بدست اقتصاد آنلاین رسید، سپرده گذاران موسسه آرمان (البرز ایرانیان) طی مراجعه های مکرر به شعب این موسسه در تهران برای باز پس گرفتن سپرده های خود با پاسخ های عجیبی از سوی مسوولان روبه رو شدند مبنی بر اینکه پول نزد بانک مرکزی سپرده شده و فعلا شعبه پولی برای برگرداندن سپرده ها ندارد.

در حال حاضر دو تعاونی که با نام موسسه اعتباری آرمان فعالیت می کنند به گفته خودشان از هم مجزا هستند اما مردم نام موسسه اعتباری آرمان را می شناسند. بسیاری از مردم که در این موسسات سرمایه گذاری کرده اند حتی اسم "تعاونی البرز ایرانیان" و "تعاونی وحدت ایرانیان" را هم نشنیده اند در صورتی که دو موسسه با یک لوگو و با یک اسم مشترک در شبکه بانکی کشور در حال فعالیت هستند!

موسسه آرمان لوگو موسسه اعتباری آرمان (تعاونی اعتباری البرز ایرانیان) موسسه آرمان لوگو موسسه اعتباری آرمان (تعاونی اعتباری وحدت)

 بر اساس این گزارش،  فعالیت بانک ها و موسسات غیر مجاز در بازار پولی کشور در حالی همچنان ادامه دارد که بانک مرکزی بارها اعلام کرده که فقط موسسات و بانک هایی را مجاز می داند که نام آنها را در وب سایت خود منتشر کرده است. این در حالی است که در بین موسسه های مجاز هم نام موسسه کاسپین که در ابتدای خبر به آن اشاره شد نیز دیده می شود که برای بازگرداندن سپرده های مردم مشکل دارد و موجب نارضایتی های گسترده مردم شده است.

اکنون این سوال مطرح است که این موسسات و بانک ها چگونه بدون مجوز و یا با ارائه وعده دریافت مجوز و یا ادغام، به راحتی و بدون هیچ گونه محدودیتی به فعالیتشان ادامه می دهند و چرا معاونت نظارتی بانک مرکزی فقط به صدور اطلاعیه ای در این زمینه بسنده کرده است؟

لازم است بانک مرکزی در اسرع وقت نسبت به شفاف سازی در این حوزه و حداقل تغییر نام این دو موسسه به شکلی که نامشان یکسان نباشد اقدام کند!

موسسه آرمان سایت رسمی موسسه اعتباری آرمان (تعاونی اعتباری البرز ایرانیان)
  موسسه آرمان سایت رسمی موسسه اعتباری آرمان (تعاونی اعتباری وحدت)

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70