۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مکانیزم و نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه

مکانیزم و نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه
کد: 1502   تاریخ انتشار :۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۴۳

صندوق تثبیت بازارسرمایه سوپاپ اطمینانی برای حمایت از بازار سرمایه در مواقع بحرانی است.

به گزارش TSEpress   به نقل  از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر نظارت بر ناشران بورسی شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان مطلب بالا درباره مکانیزم و سازوکار این صندوق به سنا گفت: صندوق تثبیت بازارسرمایه از ارکان مالی است که در همه بازارهای پیشرفته دنیا و به منظور کنترل شرایط و نگران کننده در بازارهای سرمایه تشکیل شده است.

روح الله حسینی مقدم تصریح کرد: اگرچه نوسان ذات بازار سرمایه است، اما در بسیاری از مواقع دیده می شود که هدایت و کنترل اوضاع و این نوسانات از عهده سرمایه گذاران حتی حقوقی ها و سهام داران عمده نیز خارج است، به همین دلیل و به منظور جلوگیری از تشدید این نوع نگرانی ها در بازار سهام، صندوق تثبیت بازار سرمایه تشکیل می شود.

وی در پاسخ به این سوال که منابع این صندوق از کجا تامین می شود، افزود: منابع این صندوق از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تامین می شود و هدایت درست منابع آن می تواند کمک خاصی به روند معاملات در بازار باشد.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورسی شرکت بورس، در تمام بازارهای پیشرفته دنیا، چنین صندوق هایی ماهیت چندجانبه دارند و علاوه بر کمک به بازار سرمایه ، از دیگر بازارهای مالی دنیا نیز حمایت می کنند، زیرا بازار سرمایه نهادی مجزا از دیگر بازارهای مالی نیست.

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه، تک نسخه ای برای بازارسرمایه نیست، اضافه می کند: این صندوق باید قبل از تمام این اتفاقات که امروز شاهد آن هستیم، تشکیل می شد اما سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند با تسریع در روند تاسیس نقش قابل توجهی در بهبود بازار و حمایت از آن ایفا کند.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازارسرمایه چیست، ابراز داشت: صندوق توسعه بازار محصول سرمایه شرکت های بورسی است، در صورتی که صندوق تثبیت با سرمایه و بودجه سازمان تشکیل می شود و به طور حتم اندازه و سایز آن بسیار بزرگتر از صندوق توسعه بازار است.

حسینی مقدم درباره حجم منابع صندوق به سنا گفت: به طور حتم منابع این صندوق باید چند برابر حجم معاملات و دادوستدهای بازار باشد و همان طور که تاکید شد باید بزرگتر از صندوق توسعه بازار باشد.

یادآور می شود؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی مجلس و در راستای ادامه بررسی لایحه رفع موانع تولید، پیشنهاد تاسیس صندوق تثبیت بازارسرمایه را به تصویب رساندند.

در ماده الحاقی 26 لایحه رفع موانع تولید آمده است به منظور کنترل یا کاهش مخاطرات سامانه ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه، صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی تأسیس می شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70