۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نرخ دقیق خوراک پتروشیمی‌ها هفته آینده اعلام می‌شود

نرخ دقیق خوراک پتروشیمی‌ها هفته آینده اعلام می‌شود
کد: 17573   تاریخ انتشار :۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۷

بعد از تعلل یک ساله نرخ خوراک بالاخره اعلام شد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت روز گذشته اعلام کرد که نرخ خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی در 6 ماه ابتدای سال جاری 2/ 8 سنت به ازای هر مترمکعب خواهد بود، هرچند وی تاکید کرد که این رقم همچنان قابل تغییر است و نرخ دقیق خوراک گازی تا پایان هفته آینده به واحدهای پتروشیمی ابلاغ خواهد شد. به گزارش دنیای اقتصاد، چند ماه پیش یعنی زمانی که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به محدوده 30 دلار برای هر بشکه رسیده بود محمدمهدی رحمتی نرخ خوراک را 5/ 8 تا 9 سنت اعلام کرد. وی همچنین اظهار کرده بود که در صورت رسیدن قیمت نفت به محدوده 60 دلاری نرخ خوراک بر اساس فرمول ابلاغی وزارت نفت به 13 سنت خواهد رسید. حال با وجود اینکه قیمت نفت از آن زمان رشد داشته و به محدوده 40 دلار رسیده است، معاون وزیر نفت نرخ کمتری برای خوراک واحدهای پتروشیمی اعلام می‌کند.

 

رحمتی در گفت‌وگوی روز گذشته خود با «شانا» با اشاره به ابلاغ فرمول محاسبه نرخ خوراک گاز طبیعی مجتمع‌های پتروشیمی در ٢٦ دی‌ماه ٩٤ از سوی وزیر نفت اظهار کرد: معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت مکلف است با رعایت این ابلاغیه، هر ماه قیمت گاز طبیعی سبک و شیرین تحویلی از شبکه سراسری گاز را به‌عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی به‌صورت ریالی محاسبه و برای اجرا به شرکت‌های تابعه ذی‌ربط ابلاغ کند. وی با اشاره به اینکه نرخ خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی براساس مصرف گاز طبیعی در داخل کشور، قیمت گاز در چهار هاب بین‌المللی، مقدار صادرات و واردات آن در ٦ ماه گذشته محاسبه می‌شود، افزود: هم اکنون رقم دقیق این عملکرد برای اعلام مبنای صورتحساب واحدها مشخص نشده است. رحمتی با بیان این‌که فروردین ماه امسال، برای نخستین بار است که براساس فرمول جدید نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی اعلام می‌شود، یادآور شد: باید دقت بالایی برای محاسبه پارامترهای این فرمول به کار گرفته شود زیرا این موضوع بر قیمت خوراک گاز طبیعی واحدها و سود آنها تاثیرگذار است. معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت حدود قیمت خوراک گاز طبیعی مجتمع‌های پتروشیمی کشور را حدود 2/ 8 سنت اعلام کرد و گفت: این رقم قطعی نیست و ممکن است، 1/ 8 سنت تا 3/ 8 سنت تغییر کند. معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اشاره به اینکه فرمول قیمت خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی از ابتدای سال ٩٥ اجرایی شده است، گفت: صورتحساب واحدهای پتروشیمی نیز با مشخص شدن رقم قطعی خوراک، محاسبه و با روال گذشته ارسال می‌شود.

تشریح پارامترهای موثر بر نرخ خوراک

وی با اشاره به اینکه محاسبه عملکرد ٦ ماه گذشته چهار هاب بین‌المللی هنری هاب آمریکا، هاب آلبرتا کانادا، هاب‌های NBP انگلیس و FFT هلند نیز از پارامترهای فرمول قیمت خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی هستند، تصریح کرد: تعیین عملکرد این هاب‌های بین‌المللی به دلیل وجود اطلاعات آنها کار دشواری نیست و به راحتی انجام می‌شود. به گفته رحمتی، مقدار صادرات و واردات گاز طبیعی براساس صورتحساب‌ها نیز باید برای محاسبه رقم قطعی نرخ خوراک گاز طبیعی پتروشیمی‌ها مشخص شود، اظهار کرد: محاسبه مصارف گاز طبیعی در داخل کشور به دلیل اینکه در بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی قیمت‌ها متفاوت است زمانبر است اما امیدواریم تا هفته آینده نرخ قطعی این خوراک مشخص شود.  

پتروشیمی   نرخ خوراک   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70