۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

کاهش قیمت نفت دشمنان را دور یک میز جمع کرده‌است

کاهش قیمت نفت دشمنان را دور یک میز جمع کرده‌است
کد: 16532   تاریخ انتشار :۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۰۲

تأیید برنامه‌های تولیدکنندگان نفت برای ثبات قیمت نفت از سوی ایران، نوعی کودتا در ریاض به شمار می‌آید.

البته پذیرش تثبیت تولید نفت از سوی تهران به معنای آشتی و دوستی با دشمن دیرینه نیست بلکه سقوط قیمت نفت آن‌ها را وادار به پذیرش این مسئله کرده‌است.

بازار در حالی با مازاد عرضه مواجه است که تقاضا به دلیل کاهش رشد اقتصادی در چین به سطح بسیار پایینی رسیده‌است. به هر حال شرایط ناامیدکننده منجر به اقداماتی از سر ناچاری خواهد شد.

عربستان سعودی از ماه ژانویه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد که جریان مربوط به اعدام شیخ نمر می‌شد.ایران و عربستان سعودی در زمینه تولید نفت، رقیب یکدیگر به شمار می‌آیند البته به جز آن در زمینه‌های سیاسی نیز در منطقه خاورمیانه رقابت‌هایی با یکدیگر دارند. نگاهی به شرایط کلی نشان می‌دهد اوضاع دیگر از این بدتر نمی‌شود.

این دو کشور در زمینه جنگ سوریه و یمن نیز مواضعی متفاوت دارند و کاملاً مقابل یکدیگر قرار دارند. همه این‌ها باعث شده میزان دشمنی و خصومت میان آن‌ها بیشتر شود.

با وجود همه این دشمنی‌ها، هفته پیش علائمی از صلح میان آن‌ها نمایان شد. آن‌ها به سوی قرارداد مشترکی در زمینه تولید نفت قدم برداشته‌اند.

قیمت نفت برنت حوزه دریای شمال بلافاصله پس از پذیرش تثبیت تولید نفت توسط بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، 7.5درصد افزایش یافت.

زنگنه گفته‌است: «ایران از هر تصمیمی که برای تثبیت تولید و افزایش قیمت نفت باشد حمایت می‌کند.» البته او اشاره‌ای به این نکته نکرده‌است که ایران نیز تولید نفت خود را کاهش خواهد داد یا خیر.

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را در اختیار دارد. این کشور بارها اعلام کرده‌است که قصد دارد با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی تولید نفت خود را افزایش بدهد.

به هر حال هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه خبر است؛ هنوز حتی از توافق میان عربستان و روسیه نیز خبری نیست.

منبع: گاردین

نفت   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.