۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
گزارش روز - شنيده ها

گزارش بازار -یکشنبه 21 اردیبهشت

گزارش بازار -یکشنبه 21 اردیبهشت
کد: 4838   تاریخ انتشار :۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰

  به گزارش TSEpress  به نقل از پرشین تحلیل ، شاخص کل بورس 644 واحد نزول کرد و به رقم 62،885 واحد رسید. نمادهای وامید با 70 واحد و فارس با 70 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم 238.3 میلیارد تومان رسید که مبین با 66.6 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس 9 واحد نزول کرد و به رقم 710 واحد رسید . نماد شتران و جم بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم 148.7 میلیارد تومان رسید که شتران با 3.6 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

مهم ترین اخبار اقتصادی

به گفته حسینی، تجار ایرانی و آمریکایی به دنبال توسعه روابط تجاری هستند و این در حالی است که آمریکایی‌ها به دلیل تحریم‌ها، اجازه مبادله با ایران را نداشته‌اند و همین امر، مبادلات تجاری ایران و آمریکا را دچار مشکل کرده است. در غیر این صورت، مراوده تجاری با آمریکا، خرید کالا از این کشور یا فروش کالا به این کشور، هیچ منعی از لحاظ قوانین جمهوری اسلامی ایران ندارد . سید حمید حسینی در گفتگو با مهر از حضور تجار و کارآفرینان ایرانی در آمریکا خبرداد و گفت: این هیات که متشکل از کارآفرینان، تجار، بانوان بازرگان و هنرمندان هستند، سفر سه هفته ای خود را به آمریکا آغاز کرده‌اند و در طول این سفر به موسسات فرهنگی، دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف تجاری می‌روند و به مذاکره می‌پردازند تا سیاه‌نمایی که در طول سال‌های قبل، نسبت به جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، شفاف‌سازی شود .وی تصریح کرد: این هیات به هیچ عنوان سیاسی نیست و به همین دلیل، در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و هنری حضور یافته‌اند و راجع به توانمندی‌های اقتصاد و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و نیز حوزه‌های تخصصی کاری خود در اقتصاد، فرصت‌ها و چالش‌های ایران مذاکراتی را انجام داده‌اند .

مهم ترین اخبار سیاسی

در خبری ، جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح جلسه صبح امروز فراکسیون رهروان ولایت خبر از رد طرح ۳ فوریتی مجلس برای توقف مذاکرات هسته‌‌ای داد و به خانه ملت گفت :به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تیم مذاکره کننده به خوبی توانسته روند مذاکرات را اداره کند و طرف آمریکایی نیازمند ترک مذاکرات است .وی ادامه داد: مهم‌ترین مساله‌ای که مورد بررسی قرار گرفت ، طرح ۳ فوریتی مجلس برای توقف مذاکرات هسته‌‌ای بود که با مخالفت قاطع نمایندگان حاضر در جلسه قرار گرفت .عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: به نظر نمایندگان مجلس منافع ملی جمهوری‌اسلامی اقتضا می‌کند ما اقدم تقلیدی در مقابل کنگره و سنای آمریکا انجام ندهیم. در کنگره آمریکا دعوای سنگینی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات ها وجود دارد. در ایالات متحده همانند جمهوری اسلامی رهبری واحد و فرزانه وجود ندارد که سیاستی واحد را تدوین نماید و هرکس در واشنگتن سهم خود را از قدرت مطالبه می‌کند.  نمایندگان کنگره و سناتورهای آمریکایی به دنبال منفعت‌طلبی‌های شخصی و حزبی می‌باشند و در عوالم خودشان سیر می‌کنند .

همپنین شنیدیم که لاریجانی‌ با طرح «توقف مذاکرات هسته‌ای» مخالفت کرده است. لاریجانی متذکر شد که در حال حاضر در آمریکا سیاستمداران این کشور در دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با یکدیگر مشکل دارند، اما ما در جمهوری اسلامی ایران با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هیچ مشکلی نداریم بلکه از آنان حمایت می‌کنیم بنابراین بهتر است به دور از جوزدگی و تصمیمات ناپخته واکنش مجلس به مصوبه سنا، صدور یک بیانیه باشد . رییس مجلس در جلسه صبح امروز فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، بر حمایت جدی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و پرهیز از واکنش‌های سریع و بدون فکر در این زمینه تاکید کرد .سیدباقر حسینی به نقل از علی لاریجانی که در جلسه صبح امروز اصولگرایان رهروان ولایت حضور داشت افزود: رییس مجلس به شدت با واکنش‌های تند از جمله ارائه طرح‌های غیرکارشناسی 3 فوریتی که هم‌اکنون به امضای چند نماینده رسیده به شدت مخالفت کرد .

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه فلزات اساسی، ارفع که پس از ارائه آمار تولید و فروش سال 93 امروز با رشد 9 درصدی در قیمت 270 تومان بازگشایی شد. فمراد امروز نیز صف خرید گروه بود. فنوال که مشمول گره معاملاتی شده بود، پس از رفع گره در محدوده 12 درصد مثبت صف خرید تشکیل داد. در نمادهایی همچون فزرین، فملی، ذوب و فخوز نیز صف فروش های کم حجمی تشکیل شد. زنگان که با سرمایه 100.000 میلیون ریالی در جمع عمومی عادی برای سال مالی 93 مبلغ 30 ریال بابت سود نقدی هر سهم تصویب کرده در قیمت 200 تومان بازگشایی شد و تا قیمت 170 تومان افت کرد. فاسمین پیش از آغاز معاملات به دليل تعديل پيش بيني درآمد هر سهم،متوقف شد. در مجمع فرآور نیز که روز شنبه تشکیل شده بود تقسیم سود نقدی 300 ریالی تصویب شد. هرمز نیز امروز به صف فروش رسید.

بر اساس آخرین مطالعه انجام شده، پیش بینی می شود که تقاضای جهانی برای فلز مس، حاصل از معادن و قراضه، تا سال 2019 با رشدی 4.2 درصدی در سال به 36 میلیون تن و به ارزش 261 میلیارد دلار، برسد . به گزارش«فولاد نیوز»،طبق آخرین تحقیق انجام گرفته توسط گروه «فریدونیا»، انتظار می رود که رشد شدید سرمایه گذاریها در بخش مسکن و مستغلات باعث بالا رفتن میزان استفاده از سیم، لوله و دیگر فراورده های مسی مورد کاربرد در لوازم خانه ها از قبیل سیم کشی و لوله کشی شود . افزایش سرمایه گذاریها در زیر ساختها، بویژه در کشورهای در حال توسعه، کسب و کار عرضه کنندگان مس را در عرضه لوازم مورد استفاده شبکه های ملی برق از قبیل سیم و کابل رونق خواهد بخشید . علاوه بر این، انتظار می رود که رشد تولید صنعتی جهانی به استفاده از فلز مس در تجهیزات حمل و نقل، ماشین آلات صنعتی، لوازم خانگی و دیگر کالاهای با دوام دامن بزند . تحلیلگران این گروه معتقدند چین محرک اصلی بازار جهانی مس است که در سال 2014 بیش از دو سوم از تقاضای این فلز را به خود اختصاص داد .بخشهای ساختمانی، الکترونیک و برق این کشور حجم های هنگفتی از مس را مصرف می کنند. تولید پر دامنه وسائط نقلیه موتوری، ماشین آلات صنعتی و لوازم خانگی چین نیز از عوامل دیگری هستند که تقاضا برای مس را در این کشور بالا می برند .

معاملات منفی و پرعرضه گروه خودرو و ساخت قطعات امروز نیز ادامه داشت. خودرو به قیمت های زیر 260 رسید و حدود 10 میلیون سهم در این نماد معامله شد. خکاوه امروز وارد گره شد و پس از آن در قیمت 1113 ریال بیش از 30 میلیون صف فروش شد. خموتور و خلنت نمادهای مثبت گروه بودند. خپارس نیز به محدوده حمایتی خود نزدیک شده و با معامله 20 میلیون سهم در محدود 2 درصد منفی بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

در لیزینگی ها، وایران تنها نماد گروه بود که مثبت ماند و به صف خرید رسید؛ این نماد در اواخر بازار به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد. افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی ولصنم دیروز در مجمع تصویب شد و سرمایه این شرکت بورسی به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

در گروه نفتی و پالایش، شنفت با بیش از 6 میلیون صف فروش پرعرضه ترین نماد بورسی بود، شبندر، شاوان و شبریز نیز به صف فروش محدودی رسیدند. شبندر امروز به زیر قیمت بازگشایی رسید. صف فروش شاوان نیز چند بار جمع آوری شد. شبهرن نیز تنها نماد صف خرید گروه بود.

در گروه دارویی، علیرغم شایعه افزایش 10 درصدی نرخ دارو تنها چند نماد دپارس، دکوثر و ددام با معاملات مثبتی همراه بودند. در دروز نیز صف خرید محدودی تشکیل شد. معاملات منفی دارو امروز نیز ادامه داشت، این شرکت در گزارش حسابرسی نشده خود بر اساس عملکرد 12 ماهه مبلغ 736 ریال بابت سود هر سهم سال 93 محقق کرد، این در حالی است که شرکت در پیش بینی قبلی خود این مبلغ را 715 ریال اعلام نموده بود.

دکوثر نیز مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی را دریافت کرد. این افزایش سرمایه از دو محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به بیش از 18.7 میلیارد تومان و سود انباشته 17.2 میلیارد تومانی اعمال خواهد شد .

در گروه حمل و نقلی  شاهد معاملاتی منفی در تمامی نمادها بودیم بطوریکه نماد حسینا با صف فروش بسته شد .

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: برای جذب خطوط کشتیرانی بین المللی به صاحبان کالا و کشتی‌ها تخفیف داده می‌شود.

در گروه بانکی اکثر نمادها با معاملات منفی به کار خود پایان دادند و نماد وپارس با صف فروش بسته شد . نمادهای حکمت و وگردش نیز با صف خرید همراه بودند .

مظاهریان با بیان اینکه هنوز مجوز نهایی لیزینگ مسکن صادر نشده است، خاطرنشان کرد: کلیات لیزینگ مسکن مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته اما همچنان منتظر توافق نهایی و آیین‌نامه‌های اجرایی هستیم که باید از سوی بانک مرکزی به وزارت راه‌وشهرسازی ابلاغ شود .

در گروه محصولات شیمیایی  نمادها اکثر معاملات منفی ای را پیش رو داشتند و نمادهای پارسان ، فارس ، شفارس با صف فروش بسته شدند . نماد فارس یکی از نمادهایی بود که بر شاخص کل تاثیر منفی گذاشت .

پتروشیمی مبین که در دقایقی قبل از شرع بازار با صف فروش همراه بود رفته رفته با شروع معاملات صف فروشش جمع شد و شاهد معاملاتی متعادل بود که در دقایق پایانی نیز به علت فشار عرضه با صف فروش بسته شد .

در خبری شنیدیم که ساعت 16 روز دوشنبه ( فردا )  جلسه معارفه پتروشیمی غدیر ( در نماد شغدیر ) ، در سالن سیمرغ به سرمایه گذاران بازار سهام معرفی می‌شود که در صورت وجود شرایط متعادل در بازار، روز چهارشنبه همین هفته 10 درصد از سهام این شرکت فعال در صنعت پتروشیمی در فرابورس عرضه اولیه و کشف قیمت شود .

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به نشست هفته گذشته ستاد تنظیم بازار گفت: بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا در این نشست بی نتیجه ماند .احمد مهدوی در باره روند معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: امروز در معاملات عمده محصولات پتروشیمی مشکلی وجود ندارد به طوریکه حجم عرضه پتروشیمی ها به مراتب بیشتر از حجم تقاضا در بورس کالاست. اما در برخی محصولات به دلیل مشکلاتی در تامین خوراک یا اورهال پتروشیمی ها، شاهد کاهش عرضه هستیم که واسطه ها روی این محصولات مانور می دهند .

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل بورس کالای ایران با تشریح اقدامات انجام شده برای اصلاح بازار محصولات پتروشیمی، از فراهم شدن امکان خرید محصولات پتروشیمی برای مشتریان خرد و فروش اعتباری این محصولات در بورس کالا خبر داد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70