۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازگشت روزهای صعود به بورس در آینده نزدیک

بازگشت روزهای صعود به بورس در آینده نزدیک
کد: 31298   تاریخ انتشار :۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵

ریزش ۷۶۶۶ واحدی امروز بورس به اعتقاد کارشناسان روند اصلاحی و تحت تاثیر اخبار منتشر شده اخیر ازجمله تصمیم‌گیری مجلس شورای اسلامی درباره الحاق به FATF بوده اما شائبه‌هایی از دستکاری بازار به گوش می‌رسد.

به گزارش TSEpress  و به نقل از اقتصادآنلاین، پس از رشد‌های پی‌درپی و قابل توجه٬ از اواسط هفته گذشته شاخص بورس شروع به ریزش‌های شدید کرد که تا امروز هم ادامه داشت. در پایان هفته گذشته با فرض اینکه بازار روند اصلاحی به خود گرفته٬ پیش‌بینی می‌شد از روز شنبه جاری روند بازار برگردد و مجددا مثبت شود و با شیبی ملایم‌تر به صعود خود ادامه دهد اما روز گذشته و امروز هم بازار منفی بود و امروز از صبح گویی بازار در اضطراب عدم پیوستن به FATF ٬ خبر بد را پیشخور کرده بود اما با رای آوردن الحاق به کنوانسیون FATF٬ بازار کمی برگشت که انتظار می‌رفت این روند اصلاحی ادامه داشته باشد اما با توجه به کاهش قیمت دلار و همچنین ترس تازه‌واردان از بر باد رفتن سرمایه‌شان٬ بازار به ریزش خود ادامه داد و شاخص کل ۷۶۶۶ واحد منفی شد. عده‌ای از کارشناسان معتقدند بازار برمی‌گردد و امروز هم روند آن اصلاحی بوده٬ عده‌ای هم نگرانند اما نکات مهمی هم وجود دارد که احتمال دستکاری بازار را از سوی یک عده به ذهن متبادر می‌کند.

ریزش بازار ماهیت بنیادی ندارد

علیرضا عسکری مارانی٬ کارشناس بازار سرمایه٬ در رابطه با روند اخیر بازار سرمایه گفت: با توجه به حضور فعال مردم در بازار سرمایه و افت بازارهای موازی آن٬ هیچ دلیل بنیادی برای این ریزش‌ها و عرضه‌ها به استثنای ایجاد یک جو روانی توسط کسانی که خود را قدرتمند می‌دانند٬ وجود نداشته است.

او ادامه داد: عده‌ای فکر می‌کنند در این بازار با سهامی که در اختیار دارند٬ دارای قدرت هستند یا نقطه‌نظرات کارشناسی در اتاق در بسته خارج از نگاه و طبیعت بازار ارائه می‌دهند؛ بازار در روزهای آینده جواب مشخص و معین به آنها را خواهد داد. این افراد در حرکت هماهنگی که انجام شد٬ به خصوص در روز گذشته‌٬ از هر کاری که از دستشان برمی‌آمد دریغ نکردند؛ شروع این حرکت روز دوشنبه هفته قبل و بعد از مصوبه هیات محترم دولت در ارتباط با بخشنامه قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها بود٬ اوج آن روز گذشته بود که شایعه FATF و شایعه مربوط به اعتبارات در بازار سرمایه (که کذب بود) پخش شد و پس‌لرزه‌های آن هم امروز بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر به حجم معاملات در حدود چهار یا پنج روز گذشته توجه شود٬ روز گذشته حجم بازار حدود سه هزار میلیارد تومان بود. سهام شناور آزاد کل بورس که ۱۰ یا ۱۲ درصد است٬ در چند روز گذشته بالغ‌بر ۱۰ درصد آن خرید و فروش شد؛ به این معنا که بازار سرمایه به رغم تصمیم‌سازی عده‌ای و سعی آنها بر اجرای آن٬ موفقیتی برایشان نداشته است و بازار با خرد جمعی و مشاوره‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاران با تجربه حرکت می‌کند و مردم با درایت و هوشیاری بازار را دنبال خواهند کرد و بازار در روزهای آینده واقعیت خود را نشان می‌دهد.

به عقیده او نگرانی در بازار وجود ندارد و سود شش ماهه شرکت‌ها خوب بوده و شش ماه آینده بهتر از شش ماهه اول خواهد بود و اتفاقا جزو سیاست‌های دولت محترم است که از بازار موازی بازار طلا و ارز حمایت شود تا اگر پول مردم از آن بازارها خارج شود٬ به بازاری وارد شود که برای سرمایه‌گذاری و توسعه کشور مناسب باشد. بنابراین بازار سرمایه برای دولت جزو سیاست‌های اولویت‌دار تلقی می‌شود و اینکه عده‌ای با شعار به نام دولت یا حمایت از دولت اقدام به انجام کارهایی می‌کنند٬ اتفاقا نگاه شخصی آنها است و به هیچ وجه مربوط به دولت نیست.

اصلاح٬ ذات بازار است

محمد شکوری‌راد، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ریزش شدید امروز بورس گفت: با توجه به شرایط بنیادی شرکت‌ها و همچنین انتشار اخبار خوب مانند پیوستن به CFT و باز شدن راه‌های ارتباط بانکی با اروپا از طریق یک شبکه جدا از سوئیفت (که هرچند ممکن است باعث کاهش قیمت دلار شود اما بعید است نرخ دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان برسد و همین نرخ هم برای بازار سرمایه مناسب است)٬ بنابراین بازار سرمایه به لحاظ بنیادی مشکلی ندارد و اصلاح هم جزو ذات بازار است و باید انجام شود و به نظر می‌آید روند صعودی باشد.

دلایل ریزش بورس چه بود؟

مهدی ساسانی٬ کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه اصلاح برای بازار لازم است٬ در رابطه با ریزش اخیر بورس گفت: بازار سرمایه بعد از رشد چند وقت اخیر٬ با فروش‌هایی از سمت حقوقی‌ها و افراد مواجه شد. سهامدارانی که به تازگی وارد بورس شده بودند٬ دچار ترس و وحشت شدند چون آنها تجربه روزهای منفی و مثبت را نداشتند. واضح بود که رشد بازار از حدود اردیبهشت و خرداد ماه تاکنون با توجه به رشد قیمت دلار بود و وقتی افت نرخ دلار شروع شد٬ تاثیر منفی بر بازار گذاشت. این موضوع با عدم مدیریت خرید و فروش حقوقی‌های  بزرگ بازار هم همراه شد و به نوعی بین سهامداران ترس و وحشت ایجاد کرد.

او ادامه داد: بعد از هر رشدی٬ مقداری اصلاح برای بازار لازم است و اکنون دقیقا همان اصلاحی است که پس از رشد نزدیک به ۹۰ هزار واحدی برای بازار رخ می‌دهد و غیرمنطقی نیست. تنها چیزی که الان موجب شده تا شاهد سردرگمی در بازار باشیم٬ این است که بسیاری از فعالان به دنبال دلیل این اصلاح یا افت مقطعی می‌گردند که می‌توان آن را به عواملی چون افت دلار٬ عدم هماهنگی بین خریدار و فروشنده‌های حقوقی و عدم آگاهی تازه‌واردان بازار ربط داد. دلایل مختلفی وجود دارد اما این اصلاح لازمه بازار سرمایه بود و انتظار می‌رود که بازار به زودی به تعادل برسد و مثبت شود.

بورس   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70