۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
تحلیل ها

سود سازی عجیب صبانور در سال ۹۸

سود سازی عجیب صبانور در سال ۹۸
کد: 31786   تاریخ انتشار :۱۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۶

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با سرمایه اسمی ۲۹۳٫۶ میلیارد تومانی، تولید کننده سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن و گندله می باشد. این شرکت از سال ۹۳ تا به امروز سهم تولید کنسانتره سنگ آهن خود را که محصولی با ارزش افزوده بالاتری نسبت به سنگ آهن می باشد را افزایش داده است.

میزان تولید کنسانتره این شرکت دارای روندی به صورت زیر می باشد:
  • سال ۹۳: ۱۶۵۸۶۴ هزار تن
  • سال ۹۴: ۳۷۲۳۰۷ هزارتن
  • سال ۹۵: ۷۱۱۱۶۷ هزار تن
  • سال ۹۶: ۱٫۱۰۷۹۶۵ میلیون تن
  • پیش بینی سال ۹۷: ۱٫۲۵ میلیون
  • پیش بینی سال ۹۸: ۱٫۶ میلیون تن
به نقل از معدن ۲۴، شرکت صبانور در حال حاضر دارای دو واحد تولید کنسانتره در شهرک بیجار کردستان به ظرفیت ۱ میلیون تن و یک واحد تولید کنسانتره به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در شهر همدان می باشد. در کنار این واحد ها کنور یک واحد ۵۵۰ هزار تنی تولید گندله را در سال ۹۶ در کنار واحد کنسانتره سازی همدان افتتاح کرد که ارزش افزوده بالایی را برای این شرکت خواهد داشت.
  • از آنجایی که ضریب تبدیل کنسانتره به گندله ۱ به ۱ هست ینی به ازای هر یک تن کنسانتره می توان حدود یک تن گندله تولید کرد. شرکت های سنگ آهنی هر چه بتوانند مقدار بیشتری از کنسانتره خود را به گندله تبدیل کنند توانایی سودسازی بیشتری را خواهند داشت. چرا که گندله علاوه بر حاشیه سود ناخالص بالاتر نسبت به کنسانتره، می تواند از طریق مبلغ فروش بالاتر سود بیشتری را برای شرکت به ارمغان بیاورد.
برای درک این موضوع می توان به مثال زیر توجه کرد: قیمت گندله و کنسانتره در ایران بر اساس قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در بورس کالا تعیین می شود. بدین صورت که قیمت گندله و کنسانتره به ترتیب بر اساس ۲۱٫۵ و ۱۳٫۵ درصد از قیمت شمش فخوز بدست می آید.
  • اگر فرض کنیم شمش‌فولاد خوزستان حال حاضر در بورس کالا به قیمت ۳ میلیون تومان معامله شود قیمت هر تن گندله ۶۴۵ هزار تومان و قیمت هر تن کنسانتره ۴۰۵ هزار تومان نرخ خواهد خورد.
اگر به متوسط بهای تمام شده گندله و کنسانتره شرکت های سنگ آهنی با توجه به گزارش های ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۷ توجه کنیم به مبلغ ۲۴۰ هزار تومانی برای گندله و ۱۷۰ هزار تومانی برای کنسانتره می رسیم. بنابراین با توجه به شرایط ذکر شده گندله و کنسانتره دارایی حاشیه سود ناخالص ۶۴ و ۵۸ درصدی می باشند. اما نکته ای که وجود دارد این است که با فروش صد هزار تن گندله شرکت در حدود ۴۱ میلیارد تومان سود ناخالص کسب می کند اما با فروش همین مقدار کنسانتره شرکت به سود ناخالص ۲۳ میلیارد تومانی دست خواهد یافت. به همین دلیل است که تولید و فروش گندله برای شرکت های این حوزه و سهامدارانشان جذاب تر است. در همین راستا صبانور در نظر دارد یک واحد ۱ میلیون تنی تولید گندله را در منطقه بیجار احداث کند که با توجه به گفته مدیران این شرکت زمان افتتاح آن اوایل سال ۹۹ خواهد بود.
  • برای بررسی وضعیت سود آوری شرکت در سال ۹۷ و ۹۸ می توان به موارد زیر توجه کرد:
شرکت برای سال ۹۷ توانایی تولید ۱٫۲۵ میلیون تن کنسانتره و ۴۰۰ هزار تن گندله را خواهد داشت. صبانور در گزارش ۶ ماهه خود با فروش ۴۲۵ هزار تن کنسانتره با متوسط نرخ ۲۸۰ هزار تومان و ۱۴۰ هزار تن گندله با متوسط نرخ ۴۷۵ هزار تومان، توانسته است با احتساب درآمدهای غیر عملیاتی خود به سود ۳۸۹ ریالی به ازای هر سهم دست پیدا کند.اگر فرض کنیم قیمت شمش فولاد خورستان در بورس کالا در محدوه های ۳٫۳ میلیون تومان نرخ بخورد و کنور بتواند در نیمه دوم سال به میزان ۴۰۰ هزار تن کنسانتره و ۲۶۰ هزار تن گندله بفروشد با افزایش ۱۰ درصدی بهای تمام شده تولید می تواند سودی به میزان ۷۷۰ ریال در نیمه دوم سال داشته باشد. بنابراین سود امسال کنور در محدوده ۱۱۶ تومان قرار می گیرد. این شرکت قصد دارد تا انتهای آبان ۱٫۴ درصد از سهم خود در ومعادن را به فروش برساند. بهای تمام شده ومعادن برای صبانور ۱۳۷٫۵ تومان می باشد که در صورت فروش این سهم در محدوده قیمتی ۶۵۰ تومان می تواند به سود غیر عملیاتی ۸۳ تومانی به ازای هر سهم برسد. در این صورت مجموع سود عملیاتی و غیر عملیاتی این شرکت در پایان سال ۹۷ در محدود ۱۹۹ تومان قرار خواهد گرفت که رقم بسیار بالایی برای این شرکت خواهد بود. برای پیش بینی سود سال ۹۸ شرکت می توان به موارد زیر توجه کرد: فروش ۱ میلیون تن کنسانتره فروش ۵۵۰ هزار تن گندله متوسط نرخ شمش فخوز ۳٫۵ میلیون تومان بهای تمام شده کنسانتره: ۱۷۰ هزار تومان بهای تمام شده گندله: ۲۸۰ هزار تومان بهای تمام شده گندله و کنسانتره کنور در نیمه اول ۹۷ به ترتیب ۲۲۶ و ۱۳۶ هزار تومان بوده است با توجه به مفروضات بالا و افزایش ۲۰ درصدی هزینه های اداری عمومی فروش شرکت، کنور در سال ۹۸ تونایی ساختن سود عملیاتی ۱۸۵ تومانی را خواهد داشت که نسبت به پیش بینی سود عملیاتی سال ۹۷، رشد ۶۲ درصدی را تجربه خواهد کرد.

بورس   تحلیل   سنگ آهن   سود   سیگنال خرید   صبانور   کنور   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70