۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

جزییات قرارداد ۹۸.۶ میلیارد دلاری صندوق توسعه با بانک‌ها

جزییات قرارداد ۹۸.۶ میلیارد دلاری صندوق توسعه با بانک‌ها
کد: 32787   تاریخ انتشار :۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۶

صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۰ تا پایان بهار سال جاری ۹۸ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار قرارداد عاملیت ارزی با بانک های عامل منعقد کرده است.

به گزارش TSEpress جدول منتشر شده درباره قراردادهای عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی با بانک های عامل نشان می دهد که این صندوق در سال ۱۳۹۰، ۱۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار و در سال بعد از آن رقم ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

  • این آمار برای سال ۱۳۹۲ تنها ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که در سال بعد با جهشی حدود ۲۰ میلیارد دلار به ۲۳ میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار رسیده است. براین اساس رقم قراردادهای عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی با بانک ها در سال ۱۳۹۴ رقم ۱۸ میلیارد و ۶۳۲ میلیون و برای سال ۱۳۹۵ این رقم ۱۳ میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار بوده است. صندوق توسعه ملی درباره اعلام نکردن رقم قراردادهای عاملیت ارزی با بانک ها در سال ۱۳۹۶ اعلام کرده است که مبلغ ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار از قراردادهای تصویب شده در سال ۱۳۹۵، در سال بعد ابلاغ شده اند که دلیل آن تاخیر بانک ها در بازگردانی نسخ مهر و امضا شده یا تعهدنامه رسمی بوده است.
  • در سال ۱۳۹۶ قراردادی با بانک ها منعقد نشد زیرا مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار از قراردادهای سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۳۹۶ فعال بوده اند. این صندوق همچنین در سه ماهه نخست سال جاری ۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار با بانک ها قرارداد عاملیت ارزی منعقد کرده است. براین اساس مجموع رقم قرارداد عاملیت بانکی صندوق توسعه ملی با بانک ها از ابتدای سال ۱۳۹۰ تا پایان بهار رقم ۹۸ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار رسیده است.
  • بررسی جدول منتشر شده از سوی صندوق توسعه ملی نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه پست بانک ۲۰۰ میلیون دلار، تجارت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، توسعه تعاون ۴۰۰ میلیون دلار، توسعه صادرات ۵۰۰ میلیون دلار، حکمت ایرانیان ۱۰۰ میلیون دلار، خاورمیانه ۳۰۰ میلیون دلار، رفاه کارگران ۶۵۰ میلیون دلار، سامان ۵۰۰ میلیون دلار، کارآفرین ۴۰۰ میلیون دلار، کشاورزی یک میلیارد دلار، ملت دو میلیارد دلار و ملی یک میلیارد دلار قرارداد عاملیات ارزی با این صندوق منعقد کرده اند.
  • به این ترتیب بانک ملت با انعقاد دو میلیارد دلار بیشترین و بانک حکمت ایرانیان با ۱۰۰ میلیون دلار کمترین قراردادهای منعقد شده را با صندوق توسعه ملی برای عاملیت ارزی داشته اند. همچنین بانک های اقتصاد نوین، انصار، پارسیان، پاسارگاد، سپه، سرمایه، سینا، صادرات ایران، صنعت و معدن، گردشگری و مسکن نیز در مدت زمان مورد اشاره قراردادی با صندوق توسعه ملی برای عاملیت ارزی منعقد نکرده اند.
  • با این حال بررسی آمار هفت سال و ۳ ماهه قراردادهای عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی با بانک ها نشان می دهد که بانک های اقتصاد نوین ۲ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار، انصار یک میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار، پارسیان ۴ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار، پاسارپاد ۷ میلیارد و ۶۲۷ ملیارد دلار، پست بانک ۳۵۰ میلیون دلار، تجارت ۷ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار، توسعه تعاون یک میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار، توسعه صادرات ۴ میلیارد و ۷۴۸ میلیون دلار، حکمت ایرانیان ۱۵۰ میلیون دلار و خاورمیانه یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار با این صندوق قرارداد امضا کرده اند.
  • در مدت زمان مشابه رقم قرارداد بانک های رفاه کارگران ۲ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار، سامان یک میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار، سپه ۱۱ میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار، سرمایه ۵۰۰ میلیون دلار، سینا ۷۸۵ میلیون دلار، صادرات ایران ۳ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار، صنعت و معدن ۱۶ میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار، کارآفرین یک میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار، کشاورزی ۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار، گردشگری ۱۰۰ میلیون دلار، مسکن ۵۰۰ میلیون دلار، ملت ۱۵ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار و ملی ایران ۸ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار بوده است.
  • براین اساس بیشترین قرارداد عاملیت ارزی بین بانک ها با صندوق توسعه ملی مربوط به بانک صنعت و معدن با ۱۶ میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار و کمترین آن مربوط به بانک گردشگری با ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

بانکی   بورس تهران   صندوق توسعه ملی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70