۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
تحلیل ها

نگاهی به بازارهای جهانی در هفته جدید

نگاهی به بازارهای جهانی در هفته جدید
کد: 32939   تاریخ انتشار :۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۱

بازارهای جهانی در هفته جاری بیش از سایر مواقع تحت تاثیر اخبار قرار خواهند داشت. با توجه به اینکه داده های خاصی در هفته ی پیش رو منتشر نمی شود و اکثر بازارها خود را برای تعطیلات سال نوی میلادی آماده می کنند، انتظار می رود، اخبار و حواشی دامنه ی پر رنگ تری در هفته ی آتی داشته باشند.

  • حجم معاملات جهانی با توجه به تعطیلات کریسمس کاهش خواهد داشت. این در حالی است که قیمت کامادیتی ها در بازارهای جهانی طی هفته ی قبل با نوسان مثبت و منفی همراه بود و یکپارچگی در روندها مشاهده نمی شد.
  • قیمت ها در هفته ی گذشته
  • سنگ آهن در عیارهای ۵۸ و ۶۲ بیشترین رشد قیمتی را با افزایش ۵ درصدی و ۲٫۱ درصدی طی معاملات هفته ی قبل ثبت نمود و هر تن سنگ آهن به ۴۴ دلار و ۹۳ سنت در عیار ۵۸ و ۷۲ دلار و ۲۴ سنت در عیار ۶۲ رسید.
  • سرب نیز در میان فلزات اساسی بالاترین رشد هفتگی را به خود اختصاص داد و با ۱٫۵ درصد افزایش به ۱۹۵۸ دلار رسید.
  • همچنین روی در حالی که موجودی انبارهای چین با کاهش و موجودی انبارهای LME با افزایش بیش از ۹ درصدی همراه شده، توانست رشد ۱ درصدی داشته باشد و در ۲۵۸۵ دلار داد و ستد شود.
  • البته قیمت مس با شکست دوباره سطح ۶۰۰۰ دلار افت حدود ۲ درصدی را تجربه کرد و به ۵۹۸۷ دلار کاهش یافت. این کاهش که بخشی از آن ناشی از افزایش ۷ درصدی موجودی انبارهای LME است فاصله آربیتراژ بین شانگهای و لندن را کاهش داده است و انتظار می رود با شکل گیری تقاضای سفته بازی دوباره خود را در سطح ۶۰۰۰ دلار نگه دارد.
  • در عین حال قیمت شمش صادراتی ایران در هفته ی گذشته با افت ۱٫۲ درصدی۳۹۵ دلار را ثبت کرد و به قیمت تختال رسید. قیمت تختال صادراتی نیز ۰٫۵ درصد کاهش یافت و در هر تن ۳۹۰ دلار معامله شد. در همین حال قیمت انواع محصولات فولادی نیز در فوب های منطقه و جنوب شرق آسیا با افت همراه گردید.
بازارهای سهام نیز هفته ی قبل با افت حجم معاملات و افت شاخص های اصلی روبرو شدند. شاخص داوجونز با ثبت یکی از بدترین هفته های نزولی خود از زمان بحران سال ۲۰۰۸ افت نزدیک به ۷ درصدی را تجربه کرد. شاخص نزدک و اس اند پی نیز با کاهش چشمگیری به هفته پایان دادند.
  • مهم ترین وقایع پیش رو
  • از مهم ترین رویدادهای هفته ی پیش رو می توان به چالش دولت و کنگره در امریکا اشاره کرد. در پی عدم تصویب بودجه ی ساخت دیوار در مرز مکزیک، توسط کنگره و با مخالفت دموکرات ها، بخشی از ادارات فدرال از روز جمعه تعطیل شدند. بالا گرفتن مخالفت ها بین دولت و کنگره اثر منفی بر بازارها ثبت نمود و موجب کاهش قریب به اتفاق شاخص های بازار مالی امریکا گردید.
  • همچنین برخی شایعات در خصوص عدم رضایت آقای ترامپ از رئیس فدرال رزرو – آقای جرمی پاول- وجود دارد و حتی گفته می شود که رئیس جمهور امریکا جلساتی خصوصی برای برکناری پاول داشته است. در صورت خدشه به جایگاه فدرال رزرو که می تواند استقلال این بانک را زیر سوال ببرد، شاهد واکنش منفی و بهم ریختگی در بازارها خواهیم بود. ترامپ از منتقدان سرسخت سیاست های پولی فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره است. در شرایطی که بودجه ی دولت کسری بزرگی دارد، افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو هزینه های دولت را برای اداره ی امور افزایش داده است واین امر دولت پر حاشیه ی ترامپ را با مخاطرات بیشتری مواجه می کند.. همچنین آقای ترامپ بر این نظر است که افزایش بیشتر نرخ بهره و افزایش هزینه ی استقراض به تداوم رشد اقتصادی امریکا که متکی به بازارهای مالی است لطمه خواهد زد. آقای پاول در آخر هفته ی گذشته اعلام کرد که فدرال رزرو قصد دارد دوبار دیگر نرخ بهره را در سال ۲۰۱۹ افزایش دهد. نرخ بهره در امریکا امسال چهار بار معادل یک درصد افزایش یافت و هم اکنون در سطح ۲٫۵ درصد قرار دارد.
  • مهم ترین داده های اقتصادی هفته آتی
  • از معدود داده های با اهمیتی که در واپسین روزهای سال ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد، شاخص اطمینان مصرف کننده و شاخص فروش خانه های نوساز است. شاخص اطمینان مصرف کننده که روز پنجشنبه منتشر خواهد شد، در ماه اکتبر به سطح ۱۳۵٫۷ واحد رسید ولی پیش بینی می شود که شاخص نوامبر با دو واحد کاهش همراه گردد و به ۱۳۳٫۷ برسد. که کمترین سطح آن در چهارماه اخیر خواهد بود.
  • شاخص فروش خانه های نوساز نیز آخر هفته اعلام خواهد شد. پیش بینی می شود که این شاخص در ماه نوامبر با رشد ۲٫۵ درصدی همراه باشد که نشان می دهد تعداد خانه های جدید فروش رفته ۵۶۹ هزار واحد رشد کرده است. این در شرایطی است که طی ماه اکتبر تعداد قراردادهای فروش به ۵۴۴ هزار واحد تنزل کرده بود که در دو سال و نیم اخیر پایین ترین سطح آن تلقی می شود.
  • بر این اساس بنظر می رسد در بازارهای جهانی شاهد معاملاتی کم حجم با نوسان جزیی باشیم.
علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

بازارهای جهانی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219