#
#
اخبار اقتصادی بورس

مزیت رقابتی بانک صادرات ایران در جذب منابع با گسترش بانکداری الکترونیک

مزیت رقابتی بانک صادرات ایران در جذب منابع با گسترش بانکداری الکترونیک
کد: 37814   تاریخ انتشار :۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۷

آمارهای تراکنش‌های بانکداری الکترونیک آبان‌ماه شبکه بانکی کشور نشان ‌می‌دهد که کارایی و اثر بخشی بانک صادرات ایران در جذب مبلغ بالاست و می‌تواند با افزایش سهم تعدادی تراکنش‌ها، سهم بیشتری از مبلغ و مبادلات پولی و بانکی را جذب کند.

  • به نقل از پایگاه خبری-تحلیلی«اقتصادگردان»، مقایسه آمارها نشان می‌دهد که سهم مبلغی تراکنش‌های بانک صادرات بالاتر از سهم تعدادی تراکنش‌های این بانک در همه ابزارهای کارتخوان، اینترنت و موبایل بوده و این موضوع نشان می‌دهد که بانک صادرات به واسطه سابقه طولانی در اقتصاد ایران و همچنین مشتریان سنتی و حساب‌های با مبالغ بالا و شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف و شعب گسترده این بانک در سراسر کشور، توانسته با تعداد تراکنش کمتر، مبلغ تراکنش بالاتری را جابجا کند. به عبارت دیگر، کارایی و اثر بخشی بانک صادرات در جذب مبلغ بالاست و می‌تواند با افزایش سهم تعدادی تراکنش‌ها، سهم بیشتری از مبلغ و مبادلات پولی و بانکی را جذب کند و این ظرفیت بانک صادرات در توسعه خدمات بانکداری الکترونیک باید مورد توجه باشد.
  • بانک صادرات با گسترش بانکداری الکترونیک، به راحتی می تواند با هزینه کمتر، حجم بیشتری پول و منابع و مبلغ تراکنش را جذب و جابجا کند و هزینه توسعه بانکداری الکترونیک بانک صادرات نسبت به مقیاس تولید مبلغ و جذب منابع کمتر است و حداقل به نسبت منابع این بانک در کل شبکه بانکی که حدود ١١ درصد است، می‌توان انتظار داشت که بانک صادرات و همچنین شرکت پرداخت الکترونیک سپهر، سهم خود را از تراکنش ها و مبلغ آنها افزایش دهند و انواع خدمات بانکی نوین را به مشتریان خود و سایر خدمات گیرندگان افزایش دهند.
  • مزیت تراکنش اینترنتی 
  • بنابراین گزارش، سهم ابزارها در تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانک صادرات نیز نشان می‌دهد که ٩٨ درصد تعداد تراکنش‌ها متعلق به کارتخوان‌ها و ٩۵ درصد مبلغ نیز متعلق به همین ابزار است. از نظر مبلغ تراکنش‌ها همچنین،  پنج درصد توسط درگاه‌های اینترنتی و ٢ صدم درصد مربوط به تراکنش‌های موبایلی بوده است. همین رقم ۵ درصدی سهم از مبلغ اینترنت، نشان می‌دهد که ظرفیت بزرگی در انتظار رشد و توسعه خدمات پرداخت الکترونیکی بانک صادرات است و با رشد ابزارها و سهم بانک صادرات در تعداد تراکنش‌ها، به سادگی سهم قابل توجهی از مبلغ تراکنش‌ها نصیب بانک صادرات خواهد شد و سهم این بانک در جذب منابع بانکی را افزایش خواهد داد. زیرا تعداد حساب و کارت‌های فراوان بانک صادرات، عملا فرصت مناسبی برای رشد تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانکی محسوب می‌شود و در جذب منابع ارزان قیمت و با کارمزد کمتر نیز بانک صادرات را یاری خواهد داد.
  • رتبه دوم کارت های تراکنش دار 
  • بانک صادرات از حدود ١٠٢ میلیون کارت تراکنش دار، سهم ١١.٢٩ درصدی در صدور کارت داشته و رتبه دوم را از نظر سهم در صدور کارت‌های بانکی در اختیار دارد. سهم بانک از کل کارت اعتباری ١۵.۶ درصد، از کل کارت برداشت ١١.۵ درصد و از کارت هدیه و بن کارت ۶.۶٣ درصد بوده است. همچنین سهم کارت‌های صادر شده در این بانک به ترتیب ٩٧ درصد به کارت برداشت، ٢.۵ درصد کارت هدیه و بن کارت، ١۵ صدم درصد به کارت اعتباری، اختصاص داشته است.
  •  براین اساس رشد گسترده کارت ها و حساب های الکترونیکی، می تواند برای بانک صادرات در تعداد و مبلغ تراکنش ها و ابزارهای پرداخت نیز اثر گذار باشد. بانک صادرات از نظر سهم از کل کارت برداشت که مهمترین ابزار الکترونیکی جذب منابع بانکی و پولی و تعداد حساب های بانکداری الکترونیک محسوب می‌شود، دومین رتبه را در بین ٣۶ بانک کشور دارد و بعد از بانک ملی، بانک صادرات بیشترین تعداد کارت برداشت را داشته که همین موضوع مزیت ویژه بانک صادرات در آینده بانکداری الکترونیک و بازار تراکنش های بانکی خواهد بود.
  • رتبه دوم کارت اعتباری
  • رتبه دوم سهم از کارت‌های اعتباری در آبان ماه ٩٨ شبکه بانکی کشور، به بانک صادرات ایران اختصاص داشته که نشان دهنده مزیت‌های بزرگ بانک صادرات در توسعه کارت ها و بانکداری الکترونیک و ابزارها و خدمات پرداخت است.
  • رتبه دوم در مبلغ و رتبه سوم در تعداد تراکنش‌ها
  • سهم تعدادی از تراکنش‌ها نشان می‌دهد که بانک صادرات با ٧.١٧ درصد در جایگاه سوم بانک‌های کشور بوده است.
  • مقایسه تعداد و مبلغ تراکنش ها نشان می‌دهد که بانک صادرات با وجود رتبه سوم در تعداد، رتبه دوم در مبلغ را داشته که این تفاوت ها به خاطر حضور موثر و ویژه بانک در صدور مبالغ بالا برای مشتریان بوده و نشان می‌دهد که مشتریان بانک به طور سنتی بر افزایش مبلغ تراکنش‌ها اثر داشته و بانک توانسته متناسب با مشتریان سنتی خود، حجم مبالغ تراکنش‌های بالاتری را به خود اختصاص دهد.
  • این گزارش همچنین می‌افزاید: بانک صادرات ایران با ٨.٠٢ درصد تعداد تراکنش در کارتخوان ها و ١.٢١ درصد تراکنش های اینترنتی، و ۴٩ صدم درصد تراکنش های موبایلی، از نظر مبلغی سهم ١٢.٢٩ درصدی در مبلغ کارت خوان ها، سهم ۶.٧٢ درصدی در مبلغ تراکنش اینترنتی، و سهم ۵٧ صدم درصدی در مبلغ پذیرش موبایلی داشته که نشان می دهد سهم بانک صادرات از مبلغ تراکنش‌ها نسبت به تعداد آن بیشتر است و در نتیجه به ازای هر تراکنش مبلغ بیشتری را جابجا می‌کند و در نتیجه هزینه جذب منابع و انتقال پول به ازای هر تراکنش از متوسط سایر بانک‌ها کمتر است و همین موضوع قدرت رقابتی بانک صادرات را در بانکداری الکترونیک، تراکنش ها و انتقال و جذب منابع افزایش داده و این بانک با رشد و گسترش ابزارها و خدمات نوین بانکی می تواند حضور موثر و موفقی در بازار داشته باشد و نسبت به سایر بانک‌ها از مزیت‌های بیشتری برخوردار است و با توسعه ابزارها و خدمات خود می‌تواند سهم بیشتری از تعداد و مبلغ تراکنش‌ها و همچنین جذب منابع بانکی داشته باشد.

بانک صادرات   بورس تهران   وبصادر   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.

#
#
#
#
آخرین اخبار
پورشه هشدار داد
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۷
تپسی همچنان در مسیر صعودی!
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۵
طلای جهانی پشت چراغ قرمز
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۳
اخبار بیشتر