۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چشم انداز مثبت برای سیمان خوزستان

چشم انداز مثبت برای سیمان خوزستان
کد: 41956   تاریخ انتشار :۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۱

  • به گزارش  گروه خبری «اخبار بورس»  سیمان خوزستان با دو خط تولید ۹۰۰ هزار و ۱۵۰۰ هزار تنی در مجموع دارای ظرفیت ۲۴۰۰-۲۵۰۰ هزار تنی در سال می باشد. فروش شرکت در سال ۹۸ با رشد ۸۵ درصدی به ۵۱۸ میلیارد تومان رسید. اگرچه هزینه سربار شرکت قریب به ۷۰ درصد از بهای تمام شده شرکت را تشکیل می دهد و اهرم خوبی برای حاشیه سود عملیاتی شرکت است اما تحمیل هزینه موجودی کالای انتهای دوره از سال ۹۷ به ۹۸ ، سود عملیاتی شرکت را به میزان رشد فروش (۸۵ درصد) رشد داده است. همچنین فروش ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تنی کلینکر و سیمان از طریق بندر امام ، هزینه حمل گزافی به شرکت وارد کرد که ۲۵۵ درصد هزینه فروش را افزایش داده است. این هزینه زیاد ، در آینده نیز برای شرکت ادامه دار خواهد بود.در نهایت سود خالص ۵۰ درصد رشد کرده است.
  • وزن صادرات شرکت از کل تناژ فروش ، از ۲۵ درصد سال ۹۷ با ۴۵ درصد در سال ۹۸ رسید. فروش صادراتی شرکت در دوماهه سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است. همچنین نرخ داخلی در این مدت نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است که با توجه به رکود داخل کشش بیشتر به سمت صادرات را ایجاد می کند. عرضه صادراتی بیشتر می تواند منجر به قیمت های رقابتی تر در زمینه صادرات شود.با توجه به ممنوعیت صادرات سیمان به عراق ، صادرات کلینکر به عراق پررنگ تر از قبل پیش خواهد رفت و یحتمل از سطح ۱ میلیون تن عبور خواهد کرد.
  • از نظر حسابها و اسناد دریافتنی ، شرکت حدود ۴۷٫۵ میلیارد تومان طلب کوتاه مدت دارد که مشخص نیست که در چه زمان و به چه شکلی پرداخت می شوند. همچنین شرکت ۴۰ میلیارد تومان نیز از بابت فروش کلینکر به شرکت ارجان صنعت فارس خوزستان ( مالک سیمان ارزالعماره) طلبکار است که به حساب سرمایه گذاری بلند مدت منتقل کرده است.
  • موضوع آخر شرکت ارزالعماره می باشد سیمان العماره عراق با ظرفیت قریب به ۶۰۰ هزار تنی، گویا قرار است امسال به بهره برداری برسد.اینکه روند فروش کلینکر به چه میزان و چقدر خواهد بود و همچنین نحوه وارد کردن سود شرکت العماره به خوزستان چطور است هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. ۶۰ درصد این شرکت در تملک سیمان خوزستان است ، از طرفی ۴۵ درصد سخوز متعلق به سفارس و ۵۰ درصد سفارس متعلق به شستا است، سازمان تامین اجتماعی با مجموع ۲۲٫۵ درصد سهام از سخوز نقش تعیین کننده ای در تصمیمات شرکت دارد و سخوز در این زمینه استقلال ندارد. بهره برداری العماره پتانسیل باقوه خوبی برای شرکت دارد اما ارقام فروش هنوز رقم دقیقی را برای سود آوری مشخص نکرده است. با اینحال به دلیل جو خبری بازار انتظار رشد بیش از این نیز برای سیمانی ها می باشد.

بورس تهران   سخوز   سیمان خوزستان   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.