۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 16 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سهام شرکت‌های ریلی؛ صنعت جامانده از رشد بورس

سهام شرکت‌های ریلی؛ صنعت جامانده از رشد بورس
کد: 42202   تاریخ انتشار :۱۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۳

  • دو سالی است که سهام شرکت‌های ریلیِ باری که سودده هستند نیز در بورس ارائه شده است. معاون اقتصادی شرکت راه‌آهن از برنامه‌های این سازمان برای عرضه اولیه ۴ شرکت در بورس تا پایان امسال خبر داده و درباره ورود شرکت‌های حمل و نقل ریلی به بازار سرمایه، اظهار داشت: ما به شرکت‌های ریلی مشاوره ورود به بورس و تأمین مالی از بازار سرمایه داده ایم.
  • نورالله بیرانوند افزود: در مرحله اول قرار است شرایط فنی ورود شرکت‌های ریلی به بورس فراهم شود؛ سیاست راهبردی ما در راه آهن، اولاً ارتقای حکمرانی و سطح مدیریتی شرکت‌های ریلی و ثانیاً افزایش درآمد شرکت‌های ریلی از محل تأمین مالی بازار سرمایه است.
  • معاون اقتصادی شرکت راه آهن ادامه داد: ورود شرکت‌های ریلی به بورس و تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق فروش سهام، ریسک مالی آنها را کاهش می‌دهد.
  • مهمترین نکته صحبت های این مقام مسئول در تحلیل وضعیت سود و زیان شرکت‌های ریلی که قرار است وارد بورس شوند، این بود که «ورود به بورس سازوکار خود را دارد و شرکت زیان ده قادر نیست وارد بورس شود .»

    این در حالی است که صنعت ریلی در دو سال اخیر رشد قابل توجهی در بومی‌سازیِ تولید ناوگان، تولید ریل، توسعه کیفیِ فرایند تعمیر و نگهداری و اتخاذ سیاست های مالی برای صرفه‌جویی اقتصادی در شرایط تحریم داشته است و این مهم می تواند در رشد این بخش در بورس موثر باشد.

    یک کارشناس ریلی در اینباره به خبرنگار ما گفت: قوانین و مصوبات مرتبط با صنعت ریلی نشان می‌دهد که در سیاست‌‌های کلی نظام در بخش حمل و نقل، اصل چهل و چهارم قانون اساسی، برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه و سایر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی شامل قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، قانون حمایت از سامانه‌‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه وآیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط همواره بر گسترش حمل و نقل ریلی تاکید شده است.

    محمدرضا کامیاب در اینباره تصریح کرد: افزایش مزیت رقابتی در حوزه ریلی منجر به رشد سهام این صنعت در بورس خواهد شد اما این هدف تنها به خود صنعت ریلی مربوط نیست و به بقیه پارامترهای اقتصادی کشور مثل قیمت نفت و دلار و تورم نیز وابسته است.

    گفتنی است که کارشناسان حوزه اقتصادی در اینباره معتقدند: زمانی که قیمت سهام بخش خاصی از شرکت‌های بورسی یا همه آنها بی‌وقفه افزایش می‌یابد و نسبت قیمت به عایدی (P. E) به‌شدت بالا می‌رود، حباب قیمت شکل می‌گیرد. این نسبت در ایران براساس ttm برای کل شرکت‌های بورسی و طبق آمار موجود تا پایان فروردین امسال، به ۲۶. ۱۴ مرتبه رسیده است که وضعیت ناپایداری است. بنابراین حتی اگر پس از صعود قیمت سهام های عرضه شده در بورس، به حباب قیمتی و سقوط برسیم، این اتفاق بیش از آنکه به شیوه عرضه سهام شرکت ها ریلی مربوط باشد، به پارامترهای کلان اقتصادی مرتبط است.

    تمهیداتی که دولت برای پایداری ثبات در بورس به منظور تعدیل قیمت از طریق انتقال پاره‌ای از وظایف تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی، جذب نقدینگی و گردآوری منابع و پس‌اندازهای پراکنده و هدایت آن به سوی مصارف سرمایه‌گذاری، تجهیز منابع موردنیاز برای توسعه اقتصادی و ایجاد انگیزه موثر بخش خصوصی برای مشارکت فعالانه در فعالیت‌های اقتصادی، در نظر می‌گیرد، نقش مهم و اساسی در ایجاد ثبات اقتصادی در عرضه سهام شرکت های ریلی در بورس خواهد داشت..

حمل و نقل ریلی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70