۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 27 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

اما و اگرهای عرضه اولیه زر ماکارون از زبان کارشناسان بازار سرمایه

اما و اگرهای عرضه اولیه زر ماکارون از زبان کارشناسان بازار سرمایه
کد: 42880   تاریخ انتشار :۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۷

بهتر است عرضه این مجموعه به تعویق بیفتد تا هم برند زر دچار خدشه نشود و هم شفافیت بورس زیر سوال نرود.

  • به گزارش گروه خبری اخبار بورس طی گفتگویی با کارشناسان بازار سرمایه در خصوص عرضه غزر؛ نظراتی ارائه شد که در ادامه به آن میپردازیم؛
  • دکتر سید رضا علوی از فعالان بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف ارزش گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در عرضه شرکت زر ماکارون آیا بهتر نیست عرضه این سهم ۲ماه به تاخیر بیفتد توضیحاتی ارائه کرد و گفت: با توجه به حساسیت سازمان و تاخیر در عرضه غزر و همچنین صلاحیت شرکتی که وظیفه ارزش گذاری این کارخانه را داشته است به نظر میرسد این شرکت دسترسی به اطلاعاتی دارد که این دیتا در دسترس تحلیلگران بازار نیست.
  • در نهایت خیلی از شرکت ها قبل از اینکه بورسی شوند دارای شرایطی هستند که شفافیت لازم را ندارند و اینطور که مشخص است شفافیت شرکت زر ماکارون با ورود به بورس افزایش پیدا کرده و دلیل تفاوت در درآمد بابت همین افزایش شفافیت در صورت های مالی شرکت است. به هرحال به نظر بنده سازمان میتواند نظر شرکت های مشاور را نیز استعلام بگیرد و بر آن اساس تصمیم گیری کند و بهترین راه حل را انتخاب نماید.
  • در ادامه دکتر عظیم ثابت در همین خصوص نظر خود را اعلام کرد و گفت: به طور کلی سرمایه گذاران باید صورت های مالی منتشر شده در کدال را همیشه مطالعه کنند و در مورد عرضه شرکت زر به این دلیل که ذات سازمان بورس بر شفافیت استوار است من پیشنهاد میکنم اگر شرایطی فراهم شود تا این ابهامات رفع گردد بهتر است عرضه این مجموعه به تعویق بیفتد تا هم برند زر دچار خدشه نشود و هم شفافیت بورس زیر سوال نرود.
  • همچنین دکتر ابوالفضل شهرآبادی کارشناس بازار سرمایه نیز در مورد عرضه غزر خاطر نشان کرد: به نظر بنده در این مورد سازمان بورس و شرکت بورس باید تصمیم بگیرند و اگر نهاد ارزش گذار را قبول دارند براساس مستندات آن شرکت، عرضه را انجام دهند و از سوی دیگر کارشناسان و تحلیلگران حرفهای بازار هم با استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی نظرات و تحلیل خود را اعلام کنند و به اطلاع بازار برسانند تا بازار تصمیم بگیرد.
  • در صورتی که عرضه بالا باشد، قطعا در روز عرضه سهام شرکت خریداری نمی شود یا ارزانتر خریداری می شود و در این مرحله مشخص می گردد که نهاد ارزش گذار درست ارزش گذاری نکرده است اما در غیر اینصورت، به همان قیمت خریداری خواهد شد. در نهایت معتقدم اگر نظر تحلیلگران و کارشناسان بازار درست باشد قطعا بازار به سمت نظرات آنان خواهد رفت.ک
  • امیر ونکی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: عدم تناسب جریان نقدی شرکت با درآمد شرکت در سال پذیرش وجود دارد که جای دارد مجدد بررسی سود و توضیحی در این خصوص ارائه دهند.
  • چون باید برای بهبود عددی صورت سود و زیان یک فروش اعتباری انجام شود در نتیجه اتفاقی که رخ میدهد در یکسال این شرکت برای اینکه صورت های مالی بهتری داشته باشد فروش اعتباری انجام داده است پس بنابراین در جریان نقد این موضوع مشهود است. پس بهتر است ذینفعان در کنار رویت صورت سود و زیان شرکت زر ماکارون صورت جریان وجوه نقد زر ماکارون بیندازند. دو عامل بهای تمام شده و تفکر کنونی تازه واردان سازنده جریان قیمتی آتی این سهم است و به هیچ وجه ارتباطی با ارزندگی سهم غزر و تصمیم درست مسئولین ندارد. حتی اگر در آینده قیمت این سهم رشد کند نباید فراموش کنیم که قیمت با ارزش می تواند متفاوت باشد.
  • دکتر سعید ذوالفقاری هم در این راستا اضافه کرد:
  • بنده مخالف عرضه اولیه شرکت زرماکارون و شرکت های کوچیک هستم زیرا در عرض یک ماه تبدیل به حباب می شوند. به اعتقاد من به طور کلی این شرکت ها باید بدون نوسان به بازار توافقی بروند. و در آخر حسام جعفری نیز افزود:
  • متدهای ارزش گذاری متنوع هستند و در مورد نتایج حاصل از ارزش گذاری نمی توان نظر قطعی داد و نظر کارشناس ارزش گذاری نیز موثر است و چون روش کشف قیمت در عرضه اولیه وجود ندارد و اگر دامنه باز بود کشف قیمت توسط بازار انجام می گرفت. اما در مورد ارزش گذاری این شرکت سه روش استفاده شده است
  • در کل برای سهامدارار خرد روش های مبتنی بر سودآوری اهمیت دارد و در گزارشی که برای این شرکت تهیه شده دو روش مبتنی بر سودآوری حدود ۲۰۰۰ تومان درآمده ولی روش p/e عددی نزدیک به ۹۰۰۰ است که میانگین آن چیزی حدود ۴۰۰۰ شده است. با توجه به اینکه وزن روش p/e یا روش نسبی یک سوم هست اما اینقدر عدد آن بزرگ است که آن دو عدد دیگر را تحت تاثیر قرار داده است و این عدد فاصله زیادی با دو عدد دیگر دارد که به نظر میرسد اشتباه باشد و نسبت ۳۱=p/e درست است که در صنایع غذایی وجود دارد اما این نسبت منطقی نیست و نیاز به تعدیل دارد و به نظر من یا از این روش نباید استفاده میکردند یا باید نسبت p/e را تعدیل میکردند تا منطقی تر باشد و یا حداقل nav شرکت را درمیآوردند تا سرمایه گذاران امکان مقایسه داشته باشن و ببینند ارزش خالص دارایی ها یا ارزش جایگزینی آن چقدر است تا بتوانند یک مقایسه انجام بدهند و از نظر من به نظر میرسد روش p/e نیاز به تعدیل دارد.

بورس   زر ماکارون   غزر   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.