۵ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 24 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

آغاز تولید آزمایشی خودرو K132 تا چند روز دیگر

آغاز تولید آزمایشی خودرو K132 تا چند روز دیگر
کد: 43570   تاریخ انتشار :۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۴

در تاریخ خودروسازی کشور داخلی‌سازی تا این میزان در یک محصول جدید بی‌سابقه است.

  • به گزارش گروه خبری «اخبار بورس»  تولید آزمایشی ۷۰ دستگاه از محصول پروژه K132 با تامین قطعات و اعمال بهبودهای لازم تا چند روز دیگر استارت می‌خورد تا بازخوردهای لازم در حوزه طراحی از سازندگان قطعات آن دریافت شود. بدین‌منظور از خردادماه امسال تعدادی از بدنه این خودرو ساخته شده است و تولید انبوه این خودرو نیز از اواخر سال شروع می‌شود.
  • امیر بیات، سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این باره معتقد است: «طراحی و تولید محصول پروژه K132 اتفاقی بی‌سابقه در صنعت خودرو است.»
  • بسیاری از کارشناسان پروژه K132 را مهم‌ترین پروژه و نقطه عطف تاریخچه صنعت خودرو کشور می‌دانند. استدلال سرپرست ایدرو بر این مدعا آن است که پروژه K132 در عین درون‌زا بودن، برون‌نگر است و یک نوآوری و خلاقیت با رویکرد تولید در مقیاس جهانی است. موضوع مهم بعدی در این پروژه، میزان داخلی‌سازی آن است.
  • به گفته فرشاد مقیمی، محصول پروژه K132 قرار بود با سطح داخلی‌سازی کم‌تری تولید شود، اما اکنون به بیش‌از ۹۲درصد داخلی‌سازی رسیده که در زمان تولید انبوه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان این میزان داخلی‌سازی بیش‌تر هم خواهد شد.
  • در تاریخ صنعت خودرو کشور داخلی‌سازی تا این میزان در یک محصول جدید بی‌سابقه است. کیفیت این خودرو نیز سطح بالاتری نسبت به خودروهای مشابه خواهد داشت و به زودی محصول کراس‌اوور و هاچ بک آن نیز رونمایی خواهد شد.
  • راهبردهای متنوع برای تولید محصول به‌روز راهبردهای متنوعی برای تولید یک محصول فناورانه و به‌روز در پروژه K132 به کار گرفته شده است؛ برخی از این راهبردها به کم‌مصرف بودن آن کمک می‌کنند، ازجمله سبک‌سازی خودرو، ویژگی‌های آیرودینامیک، بهینه‌سازی موتور و گیربکس شش‌سرعته که این محصول ابتدا با تجهیز به این گیربکس به تولید خواهد رسید و در مرحله بعدی مجهز به گیربکس اتوماتیک خواهد شد. نکته بسیار مهم بعدی این‌که؛ وابستگی این محصول در مگاماژول تزئینات و الکتریکال صفر درصد است. در مگاماژول شاسی و قوای محرکه نیز مقدار کمی وابستگی وجود دارد و در بخش بدنه نیز این وابستگی به سمت صفر میل می‌کند.
  • طراحی محصول با نگاه صادراتی به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، طراحی محصول پروژه K132 با نگاه صادراتی انجام شده است. درواقع هزار دستگاهی که تا پایان امسال از این‌محصول تولید و روانه بازار خواهد شد، ویترینی هم برای بازار داخلی و هم برای بازارهای صادراتی ایجاد خواهد کرد. یکی از نتایج این موضوع، بهبود تصویر ذهنی جامعه از ایران‌خودرو خواهد بود و این خودروساز را به جایگاهی در خور خواهد رساند. افزایش سهم محصولات ایران‌خودرو در بازار نیز از دیگر اهداف تولید محصول جدید است.
  • مشارکت بیش از ۱۵۰ قطعه‌ساز و شرکت‌ دانش‌بنیان داخلی ۱۳۹ سازنده داخلی و ۱۴ شرکت دانش‌بنیان تاکنون در فرآیند طراحی و تولید این محصول جدید همکاری و مشارکت داشته‌اند. این ریل‌گذاری و پشتوانه بزرگ موجب شد تا مدیرعامل ایران‌خودرو وعده هر سال یک محصول برخوردار از استانداردهای مختلف ایمنی و زیست محیطی را اعلام کند. برخی از شاخص‌های ایمنی این محصول برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور به اجرا در می‌آید. هم‌زمان ۹۷ تست صحه‌گذاری برای اجرای استانداردهای اجباری و کارخانه‌ای روی این محصول در حال انجام است تا در زمان مقرر مجوز شماره‌گـــــذاری محصول دریافت شود. این در حالی است که تا پیش از این تولید خودرو با نظارت و همراهی و تامین خودروسازهای خارجی صورت می‌گرفت، اما این بار کار طراحی قطعات نیز بر عهده قطعه‌سازان داخلی بوده که کار بسیار سنگینی است و برای نخستین‌بار در کشور انجام شده است. به عقیده کارشناسان، این آخرین گام در مسیر طراحی خودرو محسوب می‌شود و گام بعدی طراحی صفر تا صد قطعات به‌وسیله مهندسان ایرانی است.
  • تقسیم‌بندی در پنج مگاماژول تقسیم‌بندی محصول پروژه K132 در پنج مگاماژول بدنه، شاسی، قوای محرکه، الکترونیکال و تزئینات انجام شده و با کار گروهی تعریف‌شده میان ساپکو، مهندسی و تولید ایران‌خودرو، لجستیک و همدلی سازندگان این پروژه تاکنون جلو رفته و به مرحله صنعتی‌سازی محصول رسیده است. بر این اساس، اقدامات مختلفی در سالن‌های بدنه، رنگ و مونتاژ و همچنین قالب‌سازی صورت گرفته است تا محصول جدید مطابق با برنامه‌زمان‌بندی به بازار عرضه شود.
  • تفاوت محصول پروژه K132 با خودرو ۳۰۱ محصول پروژه K132 با خودرو پژو۳۰۱ تفاوت‌های عمد‌ه‌ای دارد، ازجمله آن‌که تمام قالب‌های فلزی این خودرو در داخل کشور ساخته شده و در مقایسه با پروژه‌های پیشین از وسعت، ابعاد و عمق ساخت داخل بیش‌تری برخوردار است. بر این اساس، می‌توان گفت پلت‌فرم این خودرو پلت‌فرمی کاملا ایرانی است که بیش‌تر قطعات آن تغییریافته و در بخش‌هایی همچون برق و الکترونیک، تریم‌ها و ... با خودرو ۳۰۱ قابل قیاس نیست. می‌توان گفت زنجیره تامین به‌کار گرفته‌شده برای این خودرو از ۲۵ سال پیش کم‌وبیش وجود داشته، اما برای نخستین بار است که برای چنین کاری بسیج شده و مورد اعتماد قرار گرفته است.

ایران خودرو   بورس   خودرو   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219