۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 27 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس گزارش روز - شنيده ها

جزیئات جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی با فعالان بازار سرمایه

جزیئات جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی با فعالان بازار سرمایه
کد: 43685   تاریخ انتشار :۱۸ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۶

  • مهدی سوری معاونت عملیات بازار کارگزاری الوند طی گفتگویی با گروه خبری اخبار بورس درباره جلسه ای که در کمیته بازار سرمایه مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: این کمیته که به دستور کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شده برای پیدا کردن راهکارها و مشاوره دادن و بحث هایی از این دست، بزرگترین دستاورد این جلسه بود و اعضای کمیسیون اقتصادی آقای علیزاده، آقای طغیانی و آقای پور ابراهیمی تاکید کردند که عزم مجلس برای حمایت از بازار سرمایه جدی است.
  • سوری در ادامه افزود: تشکیل دادن این کمیته ها برای اولین بار و برای مشورت کردن با بازار سرمایه و اهالی فعال بازار با هدف حمایت کارشناسی است تا بتوانند از نظر کارشناسان استفاده کنند. در این جلسه پیشنهاداتی از طرف مدعوین مطرح شد که مورد استقبال کمیسیون قرار گرفت، قرار بر این شد که این پیشنهادات به صورت یک بسته چه به صورت گزارش نظارتی یا در صحن علنی یا از طریق مطرح کردن با سازمان بورس یا شورای عالی که خود آقای علیزاده ناظر آن هستند.
  • سوری درخصوص پیشنهادات ارائه شده اضافه کرد: از مهمترین پیشنهاداتی که می توانم در مورد آن صحبت کنم، بحث تخصیص یک درصدی حق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه بود که اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با آن موافق بودند.
  • همچنین موضوع افزایش سرمایه شرکت ها از محل تجدید ارزیابی که می تواند باعث شود، عدد دارایی شرکت ها در تراز نامه واقعی تر شود تا سرمایه گذار ها تصمیم های درست تری بگیرند و درنهایت موضوع مورد استفاده حداکثری از اوراق اختیار فروش که هم زمان با همان جلسه در شورای عالی هم تصویب شد و در بازار سرمایه در حال عملیاتی شدن است.
  • این کارشناس بازار سرمایه در مورد کلیات روند این روزهای بازار نکاتی را متذکر شد و گفت: اختلالاتی که در بازار پیش آمده است به دلیل ورود دولت به بازار سرمایه و تصویب قوانین بدون کارشناسی در مجلس مانند آزاد سازی سهام عدالت و ارائه صندوق های ETF بود که ما پیش تر و به کرات در مورد آنان هشدار داده بودیم واز سوی دیگر این پیام اشتباه را به مردم مخابره کردند که رشد بازار سرمایه صرفا به دلیل حمایت دولت امکان پذیر است و مردم توسط دولت آمدند و وارد بازار سرمایه شدند، مردمی که به واسطه حمایت یک بازیگری به نام دولت وارد بازار سرمایه شدند ذهنیت شان این است که به محض برداشته شدن این حمایت از بازار سرمایه ریزش رخ می دهد.
  • پس باید در نظر داشت با هر تنش و چالشی این افراد فروشنده می شوند و خود همین سبقت گرفتن مردم از هم برای فروش، در نهایت باعث تشدید افت بازار سرمایه خواهد شد.
  • سوری در ادامه اشاره کرد: با شروع اصلاح شاخص اتفاقی که افتاده این است که یک سری حقوقی ها برای حمایت کردن از بازار آمدند و شروع به خرید یک نماد مشخص کردند. اولا مردم باهوش هستند و می دانند که حمایت کردن از چند تا سهم بزرگ به منزله حمایت از بازار سرمایه نیست به همین دلیل حتی در روزهایی که سهم های بزرگ صف خرید می شدند، روی سهم های کوچک تاثیر مثبتی احساس نمیشد.
  • ثانیا باز هم همان پیام دولت به مردم مخابره می شود که روی این چند تا سهم به واسطه حمایت های حقوقی ممکن است یک شرایطی به وجود بیاید که متفاوت از کلیت بازار باشد ولی باز هم آن احساس را به مردم نمی دهد که این بازار سرمایه با این ساختار بتواند پایگاهی برای سرمایه گذاری بلند مدت باشد.
  • پس تنها راهی که در حال حاضر برای بهبود بازار سرمایه وجود دارد این است که اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ دهد که ریسک را کاهش داده و مردم به عنوان پایگاهی امن به این فضا نگاه کنند.
  • همچنین مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه درخصوص اوراق اختیار فروش گفت: چه در رشدهای شدید و چه در افت های شدید هر دو حکایت از ریسک بالای بازار دارد و هیچ کدام برای بازار پایدار و امن ویژگی مطلوبی نیست و هر دوی این ها در اثر یک نوع دستکاری های قیمتی اتفاق می افتد. در حال حاضر تاکیدی که ما داریم، روی بحث همین اوراق تبعی اختیار فروش است که من شخصا با کلمه "تبعی" هم خیلی موافق نیستم هر چه ساده تر این نامگذاری را انجام دهیم که مردم راحت تر مفهوم آن را درک کنند به نظر من بهتر است یعنی اگر اختیار فروش "بیمه سهام" نامگذاری میشد خیلی نتیجه بهتری داشت.
  • به صورت کلی وقتی شخصی سهامی را در حاضر دارد و به طور مثال شش ماه دیگر حداقل با قیمت امروز آن بعلاوه یک سود در حد سود بانکی بتواند بفروشد، امروز برای قرار گرفتن در  صف فروش تعجیل نمی کند و این  بهترین راه حمایت از سهام داران خرد است.
  • پس در حال حاضر در بازار سرمایه، با انجام یک سری ملاحظات کوچک، مثل ساده سازی مفهوم اوراق اختیار فروش و بالا بردن حجم انتشار این به شرطی که ابزاری برای نوسانات گیری و سفته بازی توسط افراد حرفه ای تبدیل نشود میتوان انتظار روزهای خوبی را در بازار سرمایه داشت.
  • چون بحث ما این نیست که ابزاری بیاوریم که افراد حرفه ای بتوانند سود بیشتری به دست بیاورند، ما می خواهیم ابزاری بیاوریم که مردم خیال شان راحت باشد و اگر قیمت این اوراق اختیار فروش نسبتا ثابت بماند در طول دوران عمر خود امنیت خاطر را به مردم بدهد.
  • نکته ی بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که اقداماتی مثل خرید های دستوری و حمایت های دستوری از چند نماد خاص این ها نه تنها به بازار بورس کمک نمی کند، بلکه به بازار بورس لطمه هم خواهد زد. پس در این مورد هم پیشنهاد ما این است ناشران و کلیه مراجع از بازار حمایت کنند و چه صندوق تثبیت چه سایر حقوقی ها و صندوق ها در بحث انتشار این اوراق کمک کنند وبه جای هدردادن منابعی بابت خریدهای دستوری روی بحث انتشار اوراق اختیار فروش متمرکز کنند تا بتوانیم یک بازار امن تر و کم ریسک تری را داشته باشیم.
  • و در آخر مهدی سوری پیشنهادی را به نمایندگان مجلس و مسئولین ارائه کرد و گفت: از نظر بنده بهتر است از واریز مستقیم آن یک درصد سهام صندوق توسعه خودداری شود و آن یک درصد به نوعی به عنوان پشتوانه انتشار این اوراق توسط تصویب بازار یا توسط هر حقوقی دیگری در نظر گرفته شود در غیر اینصورت ممکن است خود همین منابع جدید هم باز بیاید و باعث رشد دستوری کوتاه مدت بازار شود و وقتی حمایت برداشته شود ما شاهد وقوع همین مشکلات در یک زمان دیگری باشیم.
  • همچنین این کارشناس یاداور شد که به انتخابات آمریکا نباید اهمیت زیادی داد زیرا همین امر باعث میشود که مردم یک پایانی برای بورس در نظر بگیرند و وقتی بازار دچار چالش می شود افرادی که می خواستند خارج شوند سعی می کنند زودتر خارج شوند و همین سبقت گرفتن مردم باعث افت شدید بازار می شود که پیشنهاد ما این است که این موضوع هم شفاف سازی شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.