۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نرخ پایه کارشناسی حق مالکانه واگن‌های باری اعلام شد

نرخ پایه کارشناسی حق مالکانه واگن‌های باری اعلام شد
کد: 44061   تاریخ انتشار :۱۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۴

تعمیر و نگهداری خطوط ریلی پر هزینه است، در این راستا شرکت راه‌آهن نسبت به کسب درآمد از طریق دریافت حق دسترسی از یکم تیرماه سال گذشته تعرفه حق دسترسی را لازم الاجرا کرده تا بتواند به این وسیله از شبکه حمل‌ونقل ریلی و تاسیسات و امکانات آن با رعایت مقررات و ضوابط خاصی بهره‌برداری کند.

  • این حق که حق مالکانه برای شرکت های ریلی نیز تعریف شده که درمورد قطارهای باری در قالب ۸۰ درصد مالک و ۲۰ درصد راه‌آهن دریافت می‌شود.
  • حالا نرخ پایه کارشناسی حق مالکانه واگن های لبه کوتاه، لبه بلند و مخزن دار تا سال ۹۹، دیروز توسط انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی اعلام شده است.
  • براین اساس حق مالکانه مسیرهای زیر ۵۰۰کیلومتر در واگن های لبه کوتاه و مسیر زیر ۵۰۰کیلومتر، ۸۱۰ (ریال) تن کیلومتر خواهد بود. این موضوع درمورد مسیرهای بین ۵۰۰تاهزار کیلومتر نیز ۷۲۰ و همچنین برای مسافتهای هزار کیلومتر به بالا ۶۴۷(ریال) تن کیلومتر محاسبه شده است.
  • این حق برای واگن های لبه بلند و در مسیرهای زیر ۵۰۰ کیلومتر، بین ۵۰۰ تا هزار و از هزار کیلومتر تا ۱۵۰۰ کیلومتر و همچنین مسیرهای بالای ۱۵۰۰ کیلومتر، به ترتیب ۷۳۶، ۶۵۳، ۵۸۸ ، ۵۵۹ ریل بر مبنای تن-کیلومتر بار حمل شده محاسبه شده است.
  • چنین قاعده ای برای واگن های مخزن دار نیز به ترتیب زیر تعیین شده است. حق مالکانه مسیرهای زیر ۵۰۰ کیلومتر، بین ۵۰۰ تا هزار و از هزار کیلومتر به بالا، ۹۷۵، ۸۱۹ و ۶۸۹ تعیین شده است.
  •  گفتنی است که تعرفه بهره برداری کل (بر حسب تن-کیلومتر) شامل تعرفه حق دسترسی به زیرساخت شبکه ریلی، حق دیزل و نرخ خدمات تعمیرات جاری واگن ها است و جهت تعیین نرخ نهایی حمل (کرایه حمل)، تعرفه مدتظر مالک واگن نیز تحت عنوان حق مالکانه (پس از مذاکرات بین صاحب کالا و شرکت های حمل و نقل ریلی) به آن افزوده خواهد شد.
  • از طرف دیگر، خدمات حمل‌ونقل ریلی شامل سرویس‌های مرتبط با امور ناوگان و شبکه، امور پایانه‌های تعمیرات، امور بهره‌برداری از ناوگان و پشتیبانی‌های فنی و مهندسی، سیستم‌های کنترل و ناوبری قطار، تجهیزات و سرویس‌های فنی تعمیر و نگهداری شبکه ریلی و سرویس‌های ارتباطی (مخابراتی) و علائم است.
  • درآمدهای حاصل از دریافت حق دسترسی به شبکه، به بهسازی و بهینه‌سازی خطوط ریلی اختصاص می‌یابد. این در حالی است که تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی کشور به‌منظور عبور یک یا چند واگن به‌صورت باردار یا خالی از روی شبکه ریلی بر حسب وزن، ظرفیت و طول واگن، طول و ابعاد کالای بارگیری شده در واگن‌های ویژه، مسیر حرکت، شرایط مسیر و دیگر عوامل موثر در این راستا و همچنین سرویس‌های ارتباطی تعیین می‌شود. این تعرفه با تصویب وزیر راه‌وشهرسازی و به موجب آیین‌نامه‌ای که توسط هیات مدیره راه‌آهن تهیه می‌شود، لازم‌الاجرا است.
  • نکته مهم این است که نرخ بهره‌برداری از شبکه ریلی باید به گونه‌ای تعیین شود که ضمن تامین هزینه‌های بهره‌برداری از شبکه در بخش ریلی برای صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران نسبت به دیگر شقوق حمل‌ونقل مزیت رقابتی داشته باشد.
  • تعرفه دسترسی به شبکه ریلی که از یکم تیرماه سال گذشته لازم‌الاجرا شده به‌نحوی تنظیم شده است که بیش‌ترین تاثیر را بر ارتقای بهره‌وری شبکه و ناوگان ریلی داشته باشد و همچنین مهم‌ترین ابزار انگیزشی برای شفافیت تعهدات راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در قالب تنظیم قراردادهای دوجانبه دسترسی به شبکه باشد.

ریل   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70