۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مجموع تولید ایران‌ خودرو و سایپا به ۴۳۰۰ دستگاه در روز رسیده است

مجموع تولید ایران‌ خودرو و سایپا به ۴۳۰۰ دستگاه در روز رسیده است
کد: 44528   تاریخ انتشار :۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۴

در ایران‌خودرو تیراژ روزانه ۲۵۰۰ دستگاه است که البته کمی نوسان دارد، تیراژ روزانه سایپا هم حدود ۱۸۰۰ دستگاه خودرو در روز بوده که قرار است با کمک بسته حمایتی جهش تولید، سایپا هم خود را به ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه توافق ‌شده برساند.

  • به گزارش گروه خبری «اخبار بورس»  بحث افزایش تولید در صنعت خودرو از ابتدای سال در دستور کار وزارت صمت و خودروسازان قرار گرفت. در این راستا، مسئولان وزارت صمت بارها از دستیابی به تیراژ یک‌میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه خودرو در پایان سال صحبت کردند. اما به‌نظر می‌رسد شرایط به‌گونه‌ای نیست که این رقم محقق شود. در جدیدترین اقدام به‌منظور افزایش تولید در صنعت خودرو، قرار است بسته‌ای تحت‌عنوان جهش تولید خودرو به تصویب برسد. براساس این بسته قرار است ۵هزارمیلیاردتومان مابقی تسهیلات ۱۰هزارمیلیاردتومانی سال گذشته به خودروسازان و به‌تبع آن به قطعه‌سازان پرداخت شود.
  • این بسته با افق شش‌ماهه تنظیم و برنامه‌ریزی شده است خودروسازان هر کدام به تولید ۳۵۰هزار دستگاه خودرو دست یابند. به این ترتیب، تولید در خودروسازی‌ها به‌صورت منظم روی ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه خودرو خواهد بود و میزان تولید در یک بازه ۴ تا ۶ ماه افزایش خواهد داشت. در همین زمینه با مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.
  •  قطعه‌سازان در ماه‌های اخیر جلسات بسیاری با خودروسازان برگزار کرده‌اند که یکی از آن‌ها جلسه این هفته انجمن با گروه خودروسازی سایپا بوده است. آیا این جلسه به نتیجه مطلوبی رسید؟
  • جلسه اخیر با سایپا؛ متفاوت بود، به این دلیل که تاکنون جلسات بسیاری با خودروسازان به‌منظور افزایش تولید برگزار شده اما همواره این جلسات با افق مه‌گرفته‌ای روبه‌رو است زیرا جلسات افزایش تولید با اگر و اماهای بسیاری مواجه بود. اما این بار بسته‌ای که دو خودروساز با وزارت صمت و بانک‌مرکزی درخصوص آن به‌تفاهم رسیدند، بسته مالی قابل اجرایی است و چندان دور از ذهن نیست که عملیاتی شود.
  •  قرار است چه اتفاقی با این بسته محقق شود که متضمن افزایش تولید باشد؟
  • یکی از آیتم‌های این بسته، موضوع پرداخت مابقی ۱۰هزار میلیارد تومانی است که در پایان سال ۹۸ برای خودروسازان مصوب شده بود. از این رقم در پایان سال گذشته ۵هزار میلیارد تومان به خودروسازان پرداخت شد و حالا قرار است ۵هزار میلیارد تومان مابقی نیز پرداخت شود. ضمن این‌که تسهیلاتی هم برای تامین ارز و تامین مواد اولیه تولید داخل در این بسته در نظر گرفته شده، به نظر من این بسته واقع‌بینانه است و بر این اساس هم ایران‌خودرو و هم سایپا تصمیم گرفتند در یک بازه ۴ تا ۶ماهه افزایش تولید داشته باشند. امیدواریم هیچ‌کدام از طرفین از توافقاتی که در این بسته وجود دارد، عدول نکنند و خودروسازان به‌راحتی بتوانند به تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه دست پیدا کنند.
  •  قبلا دقیقا چه مقدار از تسهیلات پرداخت شده بود و حالا قرار است چه اقدامی در این خصوص انجام شود؟
  • تسهیلات ۱۰هزارمیلیاردتومانی مصوب شد و قرار بود از این رقم ۵هزار میلیارد تومان به هر خودروساز پرداخت شود. اما در انتهای سال ۹۸ تنها ۲۵۰۰میلیارد تومان به هر خودروساز پرداخت شد. بدین‌ترتیب، ۲۵۰۰میلیارد تومان مابقی بلاتکلیف رها شده بود حال قرار است در بسته جدید افزایش تولید به خودروسازان پرداخت شود.
  •  چرا این بسته‌ افزایش تولید در ماه‌های پایانی سال در حال تصویب است؟ مگر نه این‌که از ابتدای سال بحث جهش تولید وجود داشت؟
  • یکی از دلایل طولانی‌شدن روند عرضه تسهیلات، سیاست‌های بانک‌مرکزی است. از سوی دیگر، به‌دلیل این‌که خودروسازان مشمول ماده ۱۴۱ شده بودند، از نظر قانونی امکان استفاده از تسهیلات بانکی را نداشتند و چند ماه وقت نیاز بود تا خودروسازان از ماده ۱۴۱ خارج شوند.  البته بدیهی است این روال، صحیح نیست. همواره در پایان سال این کار ازسوی دولت انجام می‌شود تا پس از تعطیلات سال نو، نقدینگی در اختیار خودروسازان وجود داشته باشد.
  •  قرار است این نقدینگی چه زمانی در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد؟
  • برای ۲ تا ۳ ماه آینده قول پرداخت داده‌اند و اگر اتفاق خاص و غیرقابل پیش‌بینی رخ ندهد، تا قبل از پایان سال این پول پرداخت خواهد شد. اما خودروسازان از همین حالا استارت افزایش تولید خودرو را زده‌اند.
  •  آیا این بسته باید به تایید و تصویب شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه هم برسد؟
  • بله. هم سران قوا و هم نهادهای دیگر باید بر آن نظارت داشته باشند. اما به‌هرحال این بحث با محوریت و هماهنگی دو خودروساز پیش رفته است و مجلس و کمیسیون صنایع هم در این بخش نظارت داشته‌اند. ضمن این‌که وزارت صمت هم متولی افزایش تیراژ در صنعت خودرو است. باز هم تاکید می‌کنم امیدوارم هیچ‌کدام از طرفین از توافقات این بسته عدول نکنند.
  •  درحال‌حاضر تیراژ تولید چقدر است و قرار است به چه میزان تولید با اجرایی‌شدن این بسته دست پیدا کنیم؟
  • در ایران‌خودرو تیراژ روزانه ۲۵۰۰ دستگاه است که البته کمی نوسان دارد، تیراژ روزانه سایپا هم حدود ۱۸۰۰ دستگاه خودرو در روز بوده که قرار است با کمک بسته حمایتی جهش تولید، سایپا هم خود را به ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه توافق‌شده برساند.
  •  یعنی قرار است پیش‌بینی و برنامه‌ریزی یک‌میلیون ۱۰۰هزار دستگاه خودرویی که از ابتدای سال روی آن بحث وجود داشته، محقق شود؟
  • ممکن است تا پایان سال نتوانند به‌صورت کامل تیراژ هدف‌گذاری‌شده را محقق کنند. چون افق این برنامه افزایش تولید ۶ماهه است؛ یعنی از زمانی که برنامه آغاز می‌شود تا ۶ماه بعد از آن. پس اگر از ابتدای دی‌ماه برنامه افزایش تولید کلید بخورد، طی ۶ماه پس از آن محقق خواهد شد. براین‌اساس، قرار است هر خودروساز ۳۵۰هزار دستگاه تولید داشته باشد.

بورس تهران   خساپا   خودرو   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219