۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سنگ آهن در صدر شاخص های قدرتمند اقتصادی در ۲۰۲۰

سنگ آهن در صدر شاخص های قدرتمند اقتصادی در ۲۰۲۰
کد: 44782   تاریخ انتشار :۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۸

  • معدن۲۴: کارشناسان بر این باورند سنگ آهن که دومین کامودیتی بزرگ بعد از نفت از نظر وزن و همچنین ارزش می باشد می تواند به عنوان یک شاخص اقتصادی در بازارهای جهانی نقشی داشته باشد و جای رقیب خود یعنی مس را بگیرد. چرا که علاقه به سرمایه گذاری در بازار این ماده اولیه فولادسازی در سطح جهان بیشتر شده و از طرفی با چرخه های صنعتی و اقتصادی به ویژه چین که بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن نیز می باشد پیوند دارد.
  • برخی معتقدند سنگ آهن در ارتباط نزدیک با چرخه های اقتصادی چین از جمله محرک های اقتصادی و توسعه های زیربنایی این کشور است و شاید بتواند حتی بهتر از مس به عنوان یک شاخص اقتصادی کلان خود را نشان دهد. سال ۲۰۲۰ اقتصاد چین در سطح دنیا بهترین عملکرد را داشته و شاید موتور حرکت و عامل مثبت رشد اقتصادی دنیا باشد و سنگ آهن نیز پرچم دار این رشد بوده است. در حال حاضر قیمت سنگ آهن به بالاترین سطح ۷ سال اخیر رسیده که به دلیل محدودیت عرضه و رشد تولید فولاد خام چین بوده است و همچنین در سطح جهان نیز بسته های محرک اقتصادی دولت ها برای بهبود اقتصادی بر پایه توسعه زیرساخت ها جهت نجات از رکود دوره پاندمی کرونا بوده است. امسال سنگ آهن ۵۶ درصد رشد قیمت داشته در حالی که مس ۲۴ درصد رشد قیمت داشته که با این تفاسیر امسال سنگ آهن بین کامودیتی ها بهترین عملکرد را داشته است.
  • گفتنی است فقط در طی ۱۰ سال ، بازار سنگ آهن از بازاری مبهم با قراردادهای سالانه به یک کالای مالی جهانی تبدیل شده است که به طور مرتب صفحه اول مطبوعات مالی را در دست دارد. مس به طور سنتی به عنوان فشارسنج سلامت اقتصادی جهان نقش داشته زیرا در توسعه و پیشرفت غرب بسیار مورد استفاده قرار گرفته است ، در حالی که توسعه چین بیشتر با استفاده از میلگرد و سایر محصولات فولادی و مبتنی بر زیرساخت ها بوده است ، از این رو پیوندهای قوی آن با سنگ آهن مطرح است. با این حال سنگ آهن بازاریست که خیلی به عرضه و تقاضای فیزیکی وابسته است و قیمت آن در واقع توسط شاخص های اقتصاد کلان چین و این که فولادسازان چینی تا چه میزان در فروش محصولات خود موفق بوده اند تعیین می گردد. واکنش اخیر بازار به خبر کاهش هدف تولید شرکت واله برای سال جاری که ۵ درصد از برآورد قبلی کمتر شده و تخمین تولید سال آینده آن نیز ۲۵ میلیون تن کمتر از برآورد قبلی بوده نشان می دهد حساسیت نیروی عرضه و تقاضا چقدر بالاست. تحلیلگران برآورد کرده اند قیمت سنگ آهن سال آینده به طور میانگین ۱۱۰ دلار هر تن باشد که ۵ دلار از پیش بینی قبلی بالاتر رفته است. البته برای ژانویه و فوریه ۲۰۲۱ نیز هنوز برآورد قیمت ۱۵۰ دلاری نیز مطرح است که به دلیل فاکتورهای فصلی است. برخی معتقدند حداقل ۶ ماه دیگر بازار سنگ آهن پر جنب و جوش و داغ می ماند. عرضه سنگ آهن استرالیا در نوامبر ۶ درصد افت سالانه داشته در حالی که موجودی سنگ آهن بنادر چین دو هفته متوالی نزولی بود.
  • تقاضای فولاد چین عامل اصلی گرداننده قیمت سنگ آهن است. بهبود اقتصادی چشمگیر چین پس از پاندمی ویروس کرونا بدین معناست که ۷۶ درصد عرضه جهانی سنگ آهن در نه ماه نخست سال وارد چین شده در حالی که نرخ همیشگی آن ۷۰ درصد بوده است. با این حال این اتفاق نظر وجود دارد که قیمت سنگ آهن سال آینده کاهش می یابد. رشد قیمت اخیر سنگ آهن به اوج چند سال اخیر حاکی از آن است که برای ۱۲ ماه آینده باید احتمالا منتظر روند نزولی باشیم. بالاخره اوج گیری تقاضای چین باید سال آینده در نقطه ای ضعیف شود به ویژه که سیاست مالی چین احتمالا از بخش های وابسته به کامودیتی ها فاصله می گیرد.

بورس تهران   سنگ آهن   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70