۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس گزارش روز - شنيده ها

کفه تحولات آینده به نفع بازار سرمایه است

کفه تحولات آینده به نفع بازار سرمایه است
کد: 45637   تاریخ انتشار :۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۳

بازار دیر یا زود از حوزه هیجان خارج خواهد شد؛ در سال آینده طی ۴ماه اول سال ، انتخابات و تقسیم سود شرکت ها را خواهیم داشت و پس از آن نتیجه انتخابات و تورم، بازار را به نقطه امسال باز می گرداند.

  • همایون دارابی، مدیرعامل سبدگردان داریوش با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: بازار ما در حال  فروش هیجانی ناشی از نگرانی از صف های فروش بوده که هر چند با مصوبات خوب شورای عالی بورس از سرعت آن کاسته شده است اما همچنان خروج نقدینگی از بازار ادامه دارد.
  • این کارشناس بازار سرمایه افزود: دلیل کاهش اصلی بازار، خلف وعده دولت در مسیر نرخ بهره و افزایش ناگهانی آن و اتخاذ سیاست انقباض مالی و همچنین عمل نکردن دولت به الزامات لازم برای انتشار صندوق های دارا دوم یا پالایش یکم، موجب شروع دوره کاهشی بازار شد.
  • وی ادامه داد: از یک سو نرخ بهره ۸درصدی باعث خروج نقدینگی از بانک ها به سمت بازار سرمایه شد اما در تیرماه با رساندن نرخ بهره به ۲۲درصد بین بانکی، پول ها مسیر عکس را درپیش گرفتند؛ حال به این شرایط اختلاف ها در مورد صندوق پالایش یکم و آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت را هم اضافه کنیم در می یابیم که چرا این مشکل رخ داد.
  • دارابی اظهار داشت: با افت بازار به دلیل وجود حجم مبنا و دامنه نوسان، میلیون ها سهامداری که به صورت حقیقی و مستقیم راهی بازار شده بودند با مشاهده افت بازار و تشکیل صف های فروش دچار هیجان فروش شدند.
  • وی با بیان اینکه بازار ما به دلیل داشتن حجم مبنا و دامنه نوسان، دچار عارضه صف خرید و صف فروش می شود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل ما شاهد آن بودیم که در ۵ماهه نخست امسال به دلیل صف های خرید تشکیل شده، به صورت افراطی شاهد خرید بودیم و در ۶ماهه دوم صف های فروش باعث این رفتار افراطی شد؛ حال آنکه در بورس های فاقد دامنه نوسان و حجم مبنا،  این رشد و افت ناگهانی رخ داده و بازار حالت فرسایشی به خود نمی گیرد. همین تفاوت است که بازار سرمایه ما را بازاری هیجان زده تر می کند.
  • این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر بازار در خارج از چارچوب خود با مساله نرخ بهره، عدم هماهنگی سیاست های اقتصادی و خبرهای نامناسبی نظیر قیمت گذاری های دستوری مواجه است و در داخل با سرایت ترس از صف های فروش به افراد حقیقی دست به گریبان است.
  • وی در پاسخ به سوالی در خصوص محرک های جدید اقتصادی و سیاسی برای تغییر مسیر بازر سرمایه گفت: صرفنظر از مسایل سیاسی باید تاکید کنیم بورس ما آنقدر که به نظر می رسد هم سیاسی نیست و در دولت قبل حتی در روزهای اعلام تحریم، بازار مثبت بود پس مسایل سیاسی تاثیری کمتر از ۵درصد در بازار دارد.
  • دارابی افزود: به نظر من یخ روابط تهران – واشنگتن در حال آب شدن است و دو طرف حداقل چارچوب انتظارات خود را مشخص کرده و طرف های دیگر مذاکرات نیز در حال تلاش برای نزدیک کردن نظرات دو طرف هستند.
  • این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نفس رای آوردن بایدن در آمریکا یعنی دور شدن آمریکا از فضای تنش آلود و ما در مسیر توافقی خواهیم بود که پس از آن رشد اقتصادی، حرکت بازار را متاثر خواهد کرد.
  • مدیرعامل سبدگردان داریوش اظهار داشت:  بازار دیر یا زود از این حوزه هیجانی خارج خواهد شد. در سال آینده، ما در ۴ماهه اول سال انتخابات و تقسیم سود شرکت های را خواهیم داشت و پس از آن نتیجه انتخابات و تورم، بازار را به نقطه امسال باز می گرداند؛ به خاطر همین ما در بازار نیازمند کنترل هیجان و خریدن زمان برای افراد تازه وارد در بازار هستیم تا با گذشت زمان بازار وارد فاز تعادلی و پس از آن بازگشت شود.
  • وی افزود: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد، در آینده مشکلات کمتری نسبت به امروز خواهیم داشت؛ چرا که بحث های کنونی بیشتر در ظرف زمان و مکان کنونی مطرح است و در بلند مدت کفه تحولات به نفع بازار است.

بورس   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70