۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس تحلیل ها گزارش روز - شنيده ها

کاهش ادامه‌دار قیمت جهانی سنگ‌آهن

کاهش ادامه‌دار قیمت جهانی سنگ‌آهن
کد: 46340   تاریخ انتشار :۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۰

سنگ‌آهن، یکی از پرتلاطم‌ترین کامودیتی ها در بازارهای جهانی طی سال ۲۰۲۰ بود. این ماده اولیه تولید فولاد در سال پرالتهاب و کرونایی دنیا با رشد شدید ارزش روبرو شد و حال در هشتمین ماه سال ۲۰۲۱ مسیر قیمت در این بازار تغییر کرده است.

  • به نقل از کالاخبر؛ براساس گزارش منتشر شده توسط نشریه «گلوبال تایمز» کشور کانادا، قیمت سنگ‌آهن در روزهای اخیر با سرعت زیادی کاهش یافته و دلیل آن نیز عزم چین برای کاهش تولید فولاد است. چین بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده فولاد و مصرف‌کننده سنگ‌آهن در دنیاست و تغییر سیاست‌های این کشور در زمینه مصرف سنگ‌آهن ، می‌تواند تغییرات بزرگ و معناداری در این بازار ایجاد کند.
  • افت تولید فولاد در چین
  • طبق گزارش «گلوبال تایمز»، نرخ رشد تولید فولاد در چین طی یک دهه اخیر سالانه ۱۱.۸ درصد بود و این کشور ۳۰.۲ درصد از فولاد تولیدی خود را به بازارهای صادراتی ارسال می‌کرد. اما اکنون چین در نظر دارد حجم تولید را تا آنجا کاهش دهد که نیاز داخلی تأمین شود و سهم کمی برای بازارهای صادراتی ارسال شود.
  • دولت چین طی روزهای گذشته برای چندمین بار بر اجرای طرح کاهش تولید فولاد برای مبارزه با تغییرات جوی و کاهش انتشار کربن تأکید کرد. این سیاست که کم‌وبیش از سال ۲۰۲۰ در چین شروع شده در سال جدید با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود و تأثیر مهمی در بازار سنگ‌آهن دارد.
  • جنگ تجاری چین با استرالیا؟
  • برپایه این گزارش، برخی این سیاست چین را مرتبط با جنگ تجاری میان این کشور با استرالیا می‌دانند. استرالیا بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن و زغال‌سنگ به چین است که هر دو محصول برای تولید فولاد استفاده می‌شود و برهمین اساس،  برخی اعتقاد دارند که چین برای تحمیل فشار اقتصادی به استرالیا، واردات خود را از این کشور کاهش داده است.
  • پیش‌بینی چینی‌ها از قیمت سنگ‌آهن
  • درهمین زمینه «مرکز مطالعات فولاد چین» نوشت: «دولت، مصمم است تولید فولاد را کاهش دهد تا با تغییرات جوی و انتشار کربن مقابله کند. این کار سبب می‌شود تا قیمت سنگ‌آهن به کمتر از ۲۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش یابد. روند کاهش قیمت سنگ‌آهن ادامه خواهد داشت تا اینکه تعادل تازه‌ای در بازار ایجاد شود.»
  • براساس گزارش بانک جهانی، قیمت سنگ‌آهن در ماه جولای و ماه قبل از آن ۲۱۴.۱ دلار بود که اکنون با افت قابل‌توجهی در حدود ۲۰۰ دلار رسیده است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70