۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 19 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس گزارش روز - شنيده ها

ورود مجلس به موضوع نوسان قیمت ها در بازار خودرو/ پیگیری فروش خودرو در بورس

ورود مجلس به موضوع نوسان قیمت ها در بازار خودرو/ پیگیری فروش خودرو در بورس
کد: 46511   تاریخ انتشار :۱۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۹

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اختیار این کمیسیون و همچنین مجلس به حوزه موضوعاتی چون تولید، قیمت گذاری و کیفیت خودرو خبر می دهد و تاکید می کند که برای بهبود وضعیت فعلی قیمت ها در بازار خودرو لازم است کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نسبت به تدوین هرچه سریع تر گزارشی در این باره اقدام کند تا مبنایی برای جمع بندی اطلاعات و تصمیم ها در اختیار باشد.

  • این روزها که نوسانات قیمتی در بازار خودرو به بالاترین میزان خود رسیده و نمی توان سقفی برای قیمت هل تعیین کرد، کاهش تیراژ تولید و عدم عرضه به میزان کافی از سوی خودروسازان به عنوان اصلی ترین دلایل این نوسان عنوان می شود. هرچند خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع مجلس تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند اما آمارها نشان می دهد که در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید تا اندازه ای کاهش داشته و از هدف گذاری امسال نیز عقب هستند.
  • مجلسی ها معتقدند خودروسازان باید  برای عدول از برنامه‌های ارائه شده مبنی بر افزایش تیراژ تولید دلایل مشخص و قابل دفاعی داشته باشد در همین حال و در سوی دیگر فعالان صنعت خودرو بخشی از کاهش تولید را به کمبود جهانی تراشه و قطعات های تک نسبت می دهند. با این حال مجلسی ها ورود به صنعت خودرو و بررسی وضعیت را حق مسلم خود می دانند و تاکید دارند که لازم است کمیسیون اصل ۹۰ نسبت به تسریع درخصوص ارایه گزارشی مبنی بر وضعیت تولید خودرویی ها اقدام کنند تا با ملاک عمل قرار دادن این گزارش ها بتوان طرح های اجرایی را با هدف تنظیم گری وارد فاز اجرایی کرد.
  • حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به روند در حال انجام تحقیق و تفحص صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می گوید: هنوز تحقیق و تفحص انجام نشده و گزارشی در این باره در اختیار نیست نمی توان نسبت به اتخاذ تصمیمی در این صنعت اقدام کرد مگر این که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به عنوان یک کار فوری به این موضوع ورود کند تا کمکی برای افزایش میزان اطلاعات باشد.
  • نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در خصوص امکان ورود کمیسیون صنایع و مجلس به موضوعات مختلف کشور از جمله صنعت و بازار خودرو می افزاید: مجلس اختیار کامل برای ورود به موضوعات در قالب قانونگذاری و همچنین نظارت را دارد و هیچ منعی برای ورود به موضوعاتی چون تولید، قیمت گذاری و کیفیت ندارد.
  • سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با بیان این که خودرو در کشور به کالای سرمایه ای تبدیل شده است ، اظهار می کند: هم اکنون بسیاری از افراد با هدف سرمایه گذاری اقدام به آوردن سرمایه خود به بازار خودرو کرده اند و تا زمانی که این نگاه سرمایه ای اصلاح نشود و خودرو به کالای مصرفی تبدیل نشود، این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت اما در صورت تنظیم‌گری و عرضه خودرو به شیوه و سازوکار مناسب به دست مصرف کننده واقعی برسد به همان میزان در بازار ثانویه و معاملات آسیب چندانی به مصرف کننده نمی زند.
  • فیروزی ادامه می دهد: در حال حاضر ایراداتی مبنی بر عدم واگذاری خودرو به مصرف کنندگان واقعی وجود دارد و او ناگزیر به تهیه خودرو از بازار ثانویه است که در این شرایط ناچار به خرید خودرو با قیمت گران تر خواهد بود براین اساس اصلاح سازوکارها در شرایط فعلی پیشنهاد کمیسیون صنایع خواهد بود. هرچند که خودروسازان در چند ماه اخیر با محدودیت در فروش خودرو با گزینه هایی همچون فروش با کدملی و روش قرعه کشی در تلاش برای بهبود شرایط هستند.
  • وی می گوید: هرچند این اقدام کار درستی بود اما باز هم به هدف اصلی که رسیدن خودرو به دست مصرف کننده اصلی است فاصله زیادی وجود دارد.
  • سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به طرح مجلس مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا تصریح می کند: دولت قبل اراده ای برای اجرای این طرح نداشت در حالی گه معتقدیم این طرح تنظیم گری بهتری در عرضه و تقاضا خواهد داشت چرا که در این طرح پیش بینی شده بود خریداران خودرو از بورس در شرایط فعلی و متشنج بازار تا سه سال اجازه فروش خودروی خود را نخواهند داشت که بر این اساس خودرو به مصرف کنندگان واقعی واگذار می شد که در این شرایط امکان تنظیم بازار وجود خواهد داشت.
  • این نماینده مجلس با تاکید بر این که این طرح به طور قطع در دولت جدید دوباره مطرح خواهد شد، می گوید: این طرح در حال حاضر در کمیسیون صنایع است و با تصویب امکان تبدیل آن به قانون وجود دارد هرچند که در صورت اهتمام دولت نیازی به قانونگذاری در این زمینه وجود ندارد و تبدیل آن به قانون برای الزام دولت به اجرای آن بود و  حال در صورت اراده دولت، این طرح می تواند تنظیم گری بازار خودرو را دنبال کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70