۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

به صنعت خودرو به اندازه بازار تخم مرغ آزادی نمی‌دهند!

به صنعت خودرو به اندازه بازار تخم مرغ آزادی نمی‌دهند!
کد: 46647   تاریخ انتشار :۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۸

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید تا زمانی که دولت و سایر تصمیم‌گیران قیمت گذاری دستوری خودرو را متوقف نکنند، نمی‌توان انتظار داشت این صنعت و بازار به روزهای خوب بازگردند.

  • محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یک تصمیم غلط که در تمام سال‌های گذشته تکرار شده و هیچ دولتی نخواسته یا نتوانسته آن را تغییر دهد، اصرار بر قیمت گذاری دستوری خودرو و اعمال سیاست شورای رقابت در این بخش است.
  • به گفته وی، فرمول قیمت گذاری شورای رقابت از همان روز نخست مبنای درستی نشد و از این رو در تمام سال‌های گذشته نه تنها خودروسازان و قطعه سازان نتوانسته‌اند از تولیدات خود سود ببرند که حتی تولید همواره با زیان مواجه بوده است.
  • عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بسیاری از بازارهای اقتصاد ایران تحت تاثیر تورم و افزایش قیمت‌ها، امکان بالا بردن نرخ محصولات خود را دارند، توضیح داد: در ماه‌های گذشته تجربه بازار مرغ و تخم مرغ را دیدیم. آیا می‌توان به آنها اتهام زد که از عمد قیمت‌ها را بالا برده‌اند؟ تولیدکنندگان این بخش‌ها، تحت تاثیر افزایش تورم و فشارهای هزینه‌ای مجبور به بالا بردن قیمت محصولات خود شدند و اگر بناست این روند متوقف شود، باید مسائل کلان اقتصادی بهبود یابد.
  • نجفی منش ادامه داد: همین تجربه را در بسیاری از دیگر بازارها نیز می‌بینیم اما وقتی نوبت به خودرو می‌رسد، ناگهان صحبت از قیمت گذاری دستوری و مصوبات قانونی مطرح می‌شود که صنعت خودرو را به شرایط امروز کشانده که خودروسازان از سویی با زیان انباشته و از سوی دیگر با بدهی گسترده به قطعه سازان مواجه هستند.
  • وی با اشاره تولید زیان ده خودروسازان بیان کرد: برای مثال اگر قیمت تمام شده یک خودرو ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود، شورای رقابت اصرار دارد که این خودرو باید با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان به فروش برسد و این در حالی است که همین محصول در بازار آزاد ۲۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. ‌ این یعنی ما تولیدکننده را زمین گیر کرده‌ایم و فضا را برای رانت باز گذاشته‌ایم.
  • عضو اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم در رابطه با صنعت خودرو باید تصمیمی مهم بگیرد. اگر بناست این صنعت از شرایط فعلی خارج شود، باید قیمت گذاری دستوری را متوقف کنند و اگر کار با روال فعلی ادامه یابد نه تنها اوضاع تولیدکنندگان بهتر نخواهد شد که حتی ما هر روز باید از زیان و بدهی بیشتر صحبت کنیم.
  • به گزارش ایسنا، شورای رقابت در طول سال‌های گذشته به عنوان مسئول قیمت گذاری خودروهای تولید داخل، به شکل فصلی نرخ جدید محصولات ایران خودرو و سایپا را اعلام می‌کند.
  • با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها، نرخ خودروها در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت رسمی محصولات در کارخانه است و از این رو کارشناسان از به وجود آمدن یک فضای رانت بزرگ برای خرید خودرو به قیمت رسمی و فروش آن در بازار آزاد می‌گویند.
  • وزارت صمت دولت سیزدهم هنوز برنامه خود برای قیمت گذاری دستوری خودرو را اعلام نکرده است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70