۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 14 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

آغاز معاملات گواهی سپرده سیمان

آغاز معاملات گواهی سپرده سیمان
کد: 46876   تاریخ انتشار :۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۲

جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با اعلام خبر پذیرش انبار ۱۰ شرکت سیمانی در بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده سیمان از روز یکشنبه ۹ آبان ماه در بازار مالی بورس کالای ایران راه اندازی می شود تا از این پس خریداران خرد سیمان از این طریق امکان تامین نیاز داشته باشند.

  • فلاح افزود: برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، خرید از حداقل ۱۰ تن آغاز و تا ۱۰۰ تن ادامه می یابد. هر نماد امکان خرید بیشتر از ۱۰۰ تن را ندارد از این رو به کارگزاران اعلام کرده ایم که در سامانه های آنلاین معاملاتی زیرساخت هایی را ایجاد کنند که امکان خرید بالای ۱۰۰ تن فراهم نباشد.
  • فلاح ادامه داد: فعلا و تا هفته پیش رو امکان خرید ۱۰ تن برای معامله گران بازار فیزیکی وجود دارد اما از هفته های آتی امکان خرید زیر ۱۰ تن برای اشخاص و شرکت ها در بازار فیزیکی از بین خواهد رفت و حداقل خرید در بازار فیزیکی به ۱۰۰ تن می رسد.
  • وی تصریح کرد: گواهی سپرده سیمان نظیر سایر گواهی سپرده های کالایی است یعنی افراد با همان کد سهامداری و به صورت آنلاین امکان خرید دارند و هیچ تفاوتی با سهام ندارد. در این روش مبلغ کل سیمانی که تمایل به خرید آن را دارند با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد معاملات به حساب کارگزاری واریز می شود.
  • او افزود: روز یکشنبه هفته آینده ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ زمان پیش گشایش معاملات بوده و راس ساعت ۱۳:۳۰ حراج تک قیمتی برگزار می شود. به محض برگزاری حراج تک قیمتی، برندگان حراج باید برای تحویل کالا اقدام کنند.
  • مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران تصریح کرد: تحویل کالا نیز به این طریق است که آدرسی که سیمان باید به آن محل حمل شود و همینطور نماینده حمل یا شرکت باربری به کارگزار خریدار معرفی می شود و کارگزار خریدار به کارگزار فروشنده اعلام و کارگزار فروشنده هم به فروشنده اطلاع رسانی می کند. بعد از آن خریدار با استفاده از شماره تماس هایی که در اطلاعیه گشایش درج شده باید با فروشنده تماس حاصل کند و برای تحویل کالای مربوطه هماهنگی لازم را انجام دهد.
  • به گفته فلاح کسانی که در این بازار خرید انجام داده اند باید بدانند که گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده های کالایی که معاملات در آنها به صورت ناپیوسته است نمی باشد و کسانی که خرید سیمان انجام داده اند حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند؛ مهلت دو هفته ای نیز برای تحویل در نظر گرفته شده است.
  • وی تصریح کرد: اگر دو هفته زمان در نظر گرفته شده تمام شود و خریدار نسبت به تحویل کالا اقدام نکرده باشد بورس هیچ مسئولیتی درمورد تحویل آن کالا به خریدار ندارد و تضامین عرضه کننده را آزاد خواهد کرد. از طرف دیگر عرضه کننده به ازای هر روز تاخیر در تحویل کالا به خریدار نیم درصد قیمت سیمان براساس آخرین قیمت کشف شده سیمان بر روی تابلو گواهی سپرده به عنوان هزینه انبارداری از خریدار دریافت خواهد کرد. لذا کسانی که در این بازار سیمان خریداری می کنند باید نسبت به تحویل گرفتن آن از عرضه کننده اقدام کنند.
  • فلاح یادآور شد: سیمان در نظر گرفته شده از نوع تیپ ۲ و در بسته بندی های ۵۰ کیلوگرمی است.
  • وی ادامه داد: هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است درنتیجه هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل ۱۰ هزار گواهی معادل ۱۰ تن سیمان و حداکثر ۱۰۰ هزار گواهی معادل ۱۰۰ تن سیمان تیپ ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند.
  • مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از استقبال از این ابزار چطور است؟ گفت: با توجه به اینکه جمعیت قابل توجهی در کشور کد سهامداری دارند لذا تسهیل خوبی در دسترسی به بازار ایجاد شده و افراد نیازی به دریافت کد بورس کالا و گذراندن فرآیند دریافت کد ندارند و قادرند سفارشات را با همان کد سهامدارای به صورت آنلاین انجام دهند در نتیجه پیش بینی می شود استقبال مطلوبی از این ابزار اتفاق بیافتد. اگرچه ممکن است اطلاع کلیه فعالان از این امکان خرید زمان بر باشد اما خریداران خرد به راحتی قادر به خرید سیمان مورد نیازشان به صورت دست اول و مستقیم و بدون حضور واسطه خریداری کنند کما اینکه قیمت های بورس کالا در شرایط فعلی به مراتب مناسب تر است.
  • گفتنی است مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در اطلاعیه ای از گشایش انبارها و نمادهای معاملاتیسیمان تیپ ۲ (کیسه ۵۰ کیلوگرمی) جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده سیمان به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی خبر داد.
  • در این اطلاعیه آمده است از امروز سه شنبه ۴ آبان ماه انبارهای سیمان تیپ ۲ شرکت های سیمان فارس، صوفیان، ارومیه، فارس نو، خاش، شاهرود، زنجان، خوزستان، غرب و دورود فعال شده و از روز یکشنبه هفته آینده ۹ آبان ماه نمادهای معاملاتی آنها گشایش یافته و آماده انجام معاملات است.
  • کالاخبر

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219