۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس گزارش روز - شنيده ها

نامه به رئیس جمهور درباره اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری

نامه به رئیس جمهور درباره اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری
کد: 47041   تاریخ انتشار :۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۴

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با ضرورت اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری به رئیس جمهور پیشنهاد داد کارگروه تخصصی ویژه با حضور نهادهای فعال بازار سرمایه تشکیل شود.

  • سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی در خصوص ضرورت اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری اعلام کرد: یکی از معضلات بزرگ اقتصادی که زمینه‌ساز بروز فساد و ایجاد بستر رانت شده، قیمت‌گذاری دستوری کالاها و خدمات است.
  • در این نامه آمده است: به طوری که طی سالیان اخیر اتخاذ برخی تصمیم های اشتباه در این حوزه با هدف حمایت از مصرف‌کننده منجر به مخاطرات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیار شده که در نتیجه آن از یک طرف تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را دچار بحران کرده و از طرف دیگر نارضایتی عمومی مردم را به همراه داشته و چنان فشاری بر ساختار تولیدی وارد کرده که گاه برخی از بخش‌های تولیدی را در آستانه فروپاشی قرار داده است.
  • در این برهه حساس اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و به دور از جناح بندی های سیاسی و در نظر گرفتن منافع عموم جامعه، اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. به نظر اکثر متخصصین، پژوهشگران و فعالان اقتصادی یکی از راهکارهای موثر در خشکاندن ریشه های فساد و رانت در اقتصاد، حرکت به سمت ایجاد بازار های شفاف و رقابتی به معنای واقعی و حمایت از رقابت و تعیین قیمت محصولات بر اساس ساز و کار بازار است تا از طریق برقراری توازن میان عرضه و تقاضا، منابع محدود بطور بهینه به بخش های مولد تخصیص یابد.
  • با توجه به مطالب فوق به پیوست نامه برخی از نهادهای عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و فعالان بازار سرمایه در رابطه با مضرات و مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری و پیشنهادهای ارائه شده جهت استحضار و بهره برداری به حضور تقدیم می شود. موضوع این کانون نیز پرهیز از مداخله دولت در بازار و اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری کالاها و خدمات است تا در شرایط تنگنای اقتصادی، منابع محدود صرف فربه تر کردن دلالان، تشدید اختلاف طبقاتی و افزایش بیکاری به اسم حمایت از مردم نشود.
  • تغییر ساز و کارهایی که سال‌ها است بر اقتصاد حکمرانی می کند، کاری بسیار دشوار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود این مهم با تشکیل کارگروه تخصصی ویژه با حضور کارشناسان و پژوهشگران و نهادهای فعال در بازار سرمایه انجام شود و این کارگروه در طراحی ساز و کارهای نوین با وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های دولتی همکاری کند و در فرایند اجرا نیز حضور داشته باشد. امید که با بذل توجه به دغدغه های مطرح شده و نظرات کارشناسی ارائه شده شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد باشیم.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70