۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس تحلیل ها گزارش روز - شنيده ها

وضعیت صنایع قندی در بازار سرمایه مطلوب است

وضعیت صنایع قندی در بازار سرمایه مطلوب است
کد: 47264   تاریخ انتشار :۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۸

 وضعیت صنایع قندی در بازار سرمایه مطلوب و مورد استقبال خریداران سهام است. شرایط مناسب تولید چغندر قند در کشور، افزایش نرخ دلار و به‌صرفه نبودن واردات شکر، توجه‌ سرمایه‌گذاران بورس را به صنایع قندی جلب کرده است.

  • بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر و عضو هیات‌مدیره قند اصفهان (قصفها) در گفت‌وگو با خبرنگار «بااقتصاد»، تاثیر این مصوبه را بر صنایع قندی بورسی، در حد «صفر» می‌داند و می‌گوید:
  •  برخلاف سایر محصولاتی که از لیست معافیت مالیات بر ارزش افزوده، خارج شده‌اند، شکر یک کالای مهم و واسطه‌ای برای صنایع تبدیلی مانند شیرینی، شکلات و غیره محسوب می‌شود و تلاش‌های ما برای ادامه این معافیت مالیاتی بی‌نتیجه ماند. وزارت بهداشت مصرف قند و شکر را زیان‌آور اعلام کرده و خواستار کنترل و کاهش مصرف این ماده غذایی است. به همین دلیل، دولت شکر را در سال ۹۸ از سبد یارانه‌ای حذف و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات را متوقف کرد. البته دولت طبق قانون قبلی، صر احتا اعلام کرده بود که مالیات بر ارزش افزوده را از این کالا دریافت نمی‌کند اما حالا تغییر عقیده داده است و می‌خواهد از روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه، ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر را دریافت کند.
  • بنابراین و با خارج شدن قند و شکر از لیست معافیت مالیات بر ارزش افزوده، کارخانجات سهم ۹ درصدی دولت را از صنایع تبدیلی و خریداران دریافت و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌کنند. در این زنجیره، مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی زمان خرید قند و شکر و محصولات وابسته، باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. در این زنجیره، برای صنایع قند و شکر، تنها نقش واسط و امانتدار تعریف شده است و مصوبه جدید هیچ‌گونه تاثیری در سود و زیان کارخانجات ندارد.
  • سهم ۹درصدی دولت از دریافت مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر، ذیل فاکتورها و به‌صورت جداگانه دریافت و به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز می‌شود و روی قیمت محصول تاثیر مستقیم ندارد. البته ممکن است بازار مصرف  و سبد هزینه خانوار را به‌طور غیر مستقیم تحت تاثیر قرار دهد که با کاهش قدرت مالی و توان خرید عمومی، صنایع هم متاثر خواهند شد.
  • ناگفته نماند که در شرایط اپیدمی کرونا، به‌ویژه بهار و تابستان ۱۴۰۰ مصرف قند و شکر داخلی به شدت کاهش یافته و بازار در وضعیت عجیبی قرار گرفته است. برای نمونه، سال‌های گذشته از خرداد تا شهریورماه، صنایع درخواست ماهانه ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن شکر را ارایه می‌دادند درحالی‌که طی همین بازه زمانی سال ۱۴۰۰، درخواست صنایع برای دریافت شکر به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن کاهش یافت که در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. عوامل این کاهش مصرف را می‌توان به دو بخش محدودیت صادرات و کاهش توان خرید در بازار داخل ارزیابی کرد.
  • با این تفاسیر، وضعیت صنایع قندی در بازار سرمایه مطلوب و مورد استقبال خریداران سهام است. شرایط مناسب تولید چغندر قند در کشور، افزایش نرخ دلار و به‌صرفه نبودن واردات شکر، توجه‌ سرمایه‌گذاران بورس را به صنایع قندی جلب کرده است. رشد نرخ جهانی شکر و رشد نرخ دلار در کشور باعث شده است تا واردات هر کیلوگرم شکر حدود ۱۹ هزار تومان تمام شود درحالی‌که قیمت شکر داخلی کمتر از ۱۳ هزار تومان (برای صنایع) است. به همین دلیل، تجار و واردکنندگان تمایلی به واردات شکر ندارند، چون اصلا به صلاح و صرفه اقتصادی نیست. این گپ قیمتی شکر وارداتی و داخلی، به نفع کارخانجات قند و شکر تمام می‌شود، چنانچه از صورت‌های مالی صنایع بورسی نیز مشهود است. اگر اتفاق خاصی حادث نشود و تغییر و تحولاتی در قوانین انجام نگیرد، به‌نظرمی‌رسد وضعیت صنایع قندی دست‌کم تا پایان امسال به همین روال باقی بماند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.