۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 24 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس تحلیل ها گزارش روز - شنيده ها

۵۰۰۰ تومان افزایش نرخ تسعیر ارز برای بانک ها

۵۰۰۰ تومان افزایش نرخ تسعیر ارز برای بانک ها
کد: 47309   تاریخ انتشار :۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۱۳

اخیرا معاون اول رئیس جمهور مصوبه ۵ بندی را ابلاغ کرد که یکی از بندهای این مصوبه مربوط به نرخ تسعیر ارز بانک ها بود. در این بند از مصوبه مذکور، ذکر شده که نرخ تسعیر ارز بانک ها بر اساس میانگین ۶ ماهه نرخ دلار در سامانه نیما محاسبه می شود.

  • بورس۲۴ : نرخ تسعیر ارز بانک ها همیشه از موضوعات مهم درباره صنعت بانکداری بوده است؛ به خصوص که چند بانک وضعیت باز ارزی مناسبی دارند و هرگونه تغییر در نرخ تسعیر ارز، تاثیر بااهمیتی در صورت های مالی آن ها می گذارد.
  • اخیرا معاون اول رئیس جمهور مصوبه ۵ بندی را ابلاغ کرد که یکی از بندهای این مصوبه مربوط به نرخ تسعیر ارز بانک ها بود. در این بند از مصوبه مذکور، ذکر شده که نرخ تسعیر ارز بانک ها بر اساس میانگین ۶ ماهه نرخ دلار در سامانه نیما محاسبه می شود.
  • بر اساس این بند از مصوبه ابلاغ شده، نرخ تسعیر ارز بانک ها با تغییرات قابل توجهی روبرو خواهد شد چراکه نرخ میانگین دلار در سامانه نیما طی ۶ ماه گذشته حدودا ۲۱۰۰۰ تومان است و از طرفی آخرین نرخ تسعیر ارز اعلام شده، ۱۵۹۰۰ تومان بوده است. به عبارتی در نرخ تسعیر جدید، شاهد تغییرات حدود ۵۰۰۰ تومانی به ازای هر دلار خواهیم بود که این موضوع تاثیر به سزایی در بانک ها خواهد داشت.
  • اتفاقی که به سود سهامداران است
  • سید کاظم چاوشی، عضو هیات مدیره بانک ملت در خصوص نرخ تسعیر ارز بانک ها و تاثیرات آن بر صورت های مالی این شرکت ها به خبرنگار بورس۲۴ گفت: در خصوص نامه معاون اول رییس جمهوری، به طور کلی دو نکته قابل توجه و مثبت وجود دارد؛ اول اینکه این ابلاغیه ظرفیت ایجاد شفافیت بیشتر در صورتهای مالی بانکها و ارائه ارزش منصفانه تر را فراهم می کند و ثانیا اینکه این ابلاغیه حل اختلاف نظر فیما بین بانکها و سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه شناسایی و پرداخت مالیات سود ناشی از تسعیر ارز را به نفع سهامداران و رونق بورس امکانپذیر می نماید.
  • چاوشی در پاسخ به اینکه در خصوص پیگیری نامه معاون اول رئیس جمهور، تا الان مکاتبات و مذاکراتی با بانک مرکزی یا سازمان امور مالیاتی داشته‌اید؟ گفت: با توجه به اینکه مقدمات این موضوع از سوی مدیران ارشد سازمان بورس مطرح و در دستور کار قرار گرفته لذا در حد اطلاع اینجانب ، ادامه موضوع نیز با جدیت تمام از سوی ایشان در حال پیگیری از مراجع مختلف است. در عین حال این بانک نیز به نوبه خود پیگیری هایی از بانک مرکزی و  سازمان امور مالیاتی داشته است و امیدوارم این پیگیری ها هر چه زودتر به نتیجه برسد.
  • وی گفت: به هر حال باید این اتفاق بیفتد ، در مقاطع گزارشگری پایان سال معمولا بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز بانک‌ها را ابلاغ می‌نماید و لذا فارغ از مبلغ نرخ اعلامی، امسال نیز طبق روال سالهای گذشته، در سال جاری نرخ مربوطه توسط بانک مرکزی اعلام می گردد که ما امیدواریم امسال با توجه به ابلاغیه آقای مخبر و اثرات مثبتی که این موضوع بر بازار سرمایه دارد ، بررسی ها و ابلاغیه های مربوطه زودتر از سالهای گذشته صورت پذیرد.
  • شناسایی سود حداقل ۵ هزار تومانی به ازای هر دلار
  • به نظر اینجانب بانک مرکزی درصورت صلاحدید به صورت ۲ می تواند با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور برخورد نماید ، اول آنکه  محاسبات طبق ابلاغیه مذکور در مقاطع گزارشگری  ۳ ،۶و۹ ماهه و سالانه محاسبه و نرخ ارز به صورت مشخص به بانکها بخشنامه شود و یا اینکه در رویکردی بهتر و منعطف تر بانک مرکزی دستور العمل روش دقیق محاسبه را به بانک‌ها اعلام کند و هر بانکی با توسعه سیستم و سامانه مناسب خود را و منطبق با دستور العمل بانک مرکزی و با نرخ تسعیر محاسبه شده اقلام پولی ارزی قابل تسعیر موجود در دفاتر خود را به صئرت روزانه انجام دهد.
  • به گفته وی، در مورد میزان پیش بینی سود ، همه چیز به میزان نرخ سامانه نیما تا پایان سال و یا در آخرین مقطع منتهی به اعلام نرخ توسط بانک مرکزی بستگی دارد. با توجه به شناور بودن میزان نرخ نیمایی باید ببینیم نرخ تا پایان سال  چقدر خواهد بود و با  محاسبه حداقل ۹۰ درصد میانگین ۶ ماهه، مقدار  آن مشخص و اعلام شود.
  • چاووشی گفت: در حال حاضر با توجه به حداقل ۹۰ درصد میانگین نرخ نیمایی و با نظر به اینکه اقلام پولی ارزی بانکها با نرخ هر دلار ۱۵٫۹۰۰ تومان تسعیر شده است ، شناسایی سود تسعیر به ازای هر دلار در وضعیت باز مثبت ارزی در اقلام پولی بانک ها ، شاهد شناسایی سود حداقل ۵ هزار تومانی به ازای هر دلار خواهیم بود، البته تحقق این مطلب منوط به ابلاغ نرخ بانک مرکزی و صدور مجوز از سوی بانک مرکزی است.
  • وضعیت باز ارزی بانک ملت چگونه است؟
  • وی در پاسخ به این سوال که وضعیت باز ارزی بانک ملت هم اکنون چه میزانی است؟ گفت: بانک ملت در حال حاضر دارای حدود هفت و نیم میلیارد دلار وضعیت مثبت باز ارزی است که میزان قابل تسعیر آن پس از کسر اقلام غیر قابل تسعیر و ذخیره م.م ارزی حدود ۵ میلیارد دلار است.
  • وی در خصوص مالیات  بانک ها گفت: از آنجایی که سازمان امور مالیاتی برگ تشخیص مالیات عملکرد بانکها را در سال ۱۳۹۹ با نرخ نیمایی محاسبه کرده و نرخ نیما در پایان سال قبل ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان با اجرایی شدن محتوای ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، احتمالا بانک‌ها برای عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ انتظار می رود از محل درآمد تسعیر ارز مشمول پرداخت مالیات نباشند و این خبر بسیار مساعدی برای سهامداران بانکهای دارای وضعیت مثبت باز ارزی است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70