۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس تحلیل ها گزارش روز - شنيده ها

رشد « موقت» شاخص‏‏‌های خودرویی

رشد « موقت» شاخص‏‏‌های خودرویی
کد: 47547   تاریخ انتشار :۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۸

شامخ آبان‌ماه خودرو از رشد همه فاکتورهای موثر بر صنعت خودرو حکایت دارد. از میان ۱۳فاکتوری که در بررسی شامخ خودرو تاثیرگذارند، به‌جز موجودی محصول در انبار و انتظارات تولید آینده، ۱۱فاکتور دیگر با رشد همراه بوده‌‌‌اند.

  • به نظر می‌رسد که ورود خودروهای پرتقاضا در بورس‌کالا می‌‌‌تواند علت اصلی رشد شامخ خودرو در آبان‌ماه باشد. شامخ کل گروه خودرو در آبان‌ماه به ۵۰/ ۶۰ رسیده که نسبت به شامخ مهرماه که ۷۶/ ۵۶ ثبت شده بود با رشد ۷۴/ ۳واحدی همراه بوده است. با این حال به نظر می‌رسد که خودروسازان چندان امیدی ندارند که بتوانند این رشد را ادامه دهند. رد این موضوع را می‌‌‌توان از شاخص «انتظارات تولید آینده» که یکی از دو فاکتوری است که با کاهش مواجه بوده، دریافت. انتظارات تولید آینده خودروسازان که در مهرماه رقم ۸۱/ ۶۴ را ثبت کرده بود حالا به ۰۰/ ۵۴ رسیده است تا کاهش قابل‌توجه ۸۱/ ۱۰واحدی را ثبت کند. این به آن معناست که خودروسازان روند رشد را موقتی می‌‌‌دانند و تصور نمی‌‌‌کنند که بتوانند آن را تداوم ببخشند. دلیل این موضوع نیز به حوادث اخیر و همچنین نافرجامی در احیای برجام بازمی‌گردد.
  • بعد از خردادماه که شامخ کل این گروه به ۶/ ۷۱ رسیده بود تا انتهای مردادماه روند آن نزولی بود؛ به‌طوری که در ماه میانی تابستان شامخ کل گروه خودرو به ۹۶/ ۵۰ رسید. با این حال در شهریورماه با ثبت رقم ۵/ ۵۸، این زنجیره نزولی به امید آنکه روند شامخ خودرو مسیر صعودی را در پیش بگیرد، گسست. اما این امیدها با شامخ مهرماه و کاهش دوباره شامخ کل خودرو به ۷۶/ ۵۶ کمرنگ شد. با این حال در آبان‌ماه با رسیدن این رقم به ۵۰/ ۶۰ این امید جان تازه‌‌‌ای گرفت.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.