۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 May
#
#
اخبار اقتصادی بورس

طرح ارتقا کیفیت محصولات پالایش نفت بندرعباس

طرح ارتقا کیفیت محصولات پالایش نفت بندرعباس
کد: 45447   تاریخ انتشار :۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۵

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین به عنوان یکی از طرح‌های مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس در سطح وزارت نفت، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

  • هاشم نامور اظهارداشت: طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین به دلیل الزامات کاهش تولید نفت کوره، نبود مصرف در بازارهای داخلی و خارجی و قیمت پایین آن برای صادرات و هم‌چنین تولید فرآورده‌های ارزشمند و سازگار با محیط زیست و بهبود عملکرد اقتصادی لازم است این محصول به فرآورده‌های سبک و باکیفیت که ارزش افزوده بیشتری دارد، تبدیل شود.
  • وی ادامه داد: با توجه به واردات کک اسفنجی و نبود تولید آن درداخل کشور و شناسایی شرکت‌های تولید کننده آلومینیوم داخلی و مصرف‌کننده کک اسفنجی، با شرکت‌های آلومینیوم‌سازی و سازمان ایمیدرو مذاکره شد و درنتیجه منجر به درخواست ایمیدرو برای تولید کک اسفنجی به منظور تامین نیاز صنایع آلومینیوم‎سازی شد.
  • مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس ابرازداشت: روند انجام ارتقا کیفیت فرآورده‌های سنگین با تغییرالگوی پالایشی قبلی و طراحی الگوی پالایشی جدید بر مبنای تولید کک اسفنجی در دستور کار قرار گرفت تا کشور از واردات کک اسفنجی بی‌نیاز و وابستگی به خارج از کشور نیز قطع شود. نامور افزود: مرحله مطالعات فنی و انتخاب الگوی پالایشی به طور کامل انجام شده و درحال حاضر طراحی پایه و بنیادین طرح با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت درحال انجام است و برای اجرای این طرح بزرگ ۳ سال زمان در نظر گرفته شده است که با هماهنگی و برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات اجرایی طرح با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از نیمه سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.
  • وی در خصوص عملیات اجرایی ساخت ۶ مخزن جدید ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی نیز گفت: این طرح که تمامی اقدامات فنی مهندسی و طراحی آن توسط مهندسان و کارشناسان شرکت پالایش نفت بندرعباس انجام شده شامل احداث ۲ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی بنزین با سقف شناورهریک به ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه و احداث ۴ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی فرآورده نفت گاز با سقف ثابت هر یک به ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه است.
  • به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، برای اجرای این طرح ۲۱ ماه زمان در نظر گرفته شده که پس از ارزیابی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اجتماعی آن با طی مراحل مناقصه عمومی و انتخاب یکی از شرکت‌های پیمانکار توانمند داخلی اجرای طرح با اعتبار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و همچنین ۸۰۲ هزار یورو از ادیبهشت امسال آغاز شد و هم اکنون ۲۳ درصدپیشرفت فیزیکی دارد.
  • نامور خاطرنشان کرد: با ساخت مخازن جدید در مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌ها در پالایشگاه نفت بندرعباس به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می یابد و حجم ذخیره‌سازی را به مدت ۱۰ روز افزایش می دهد.
  • وی، کاهش ریسک و استمرار فرآیند تولید، افزایش توان تاب آوری مطابق با نقشه استراتژی شرکت، تامین بخشی از مخازن طرح بزرگ احداث واحدهای کک‌سازی، استفاده از تمامی ظرفیت‌های فنی موجود و افزایش راندمان سامانه انتقال و ذخیره‌سازی فرآورده را از دیگر مزیت‌های ساخت ۶ مخزن جدید ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در شرکت پالایش نفت بندرعباس عنوان کرد.
  • نامور در پایان با بیان اینکه این شرکت به عنوان یکی از ۱۰ شرکت پالایشی کشور امسال بیست و چهار ساله شده است، اظهارداشت: با ایجاد طرح‌های توسعه در این شرکت که با هدف تکمیل واحدهای پالایشگاه و تولید بیشتر و بهبود کیفیت محصولات و دستیابی به استانداردهای نوین زیست محیطی برای دو فرآورده اصلی و مهم پالایشگاه(بنزین و نفت گاز) امکان‌پذیر شده، امروز بنزین کشور با استاندارد یورو ۵ و نفت گاز با استاندارد یورو ۴ در پالایشگاه نفت بندرعباس به تولید رسیده است.
  • پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه نفت خام با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز به بهره‌برداری درحالی بیست و سومین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد که در طول فعالیت خود علاوه بر اجرای ماموریت و رسالت اصلی‌اش مبنی بر تولید فرآورده‌های نفتی، حرکت در راستای توسعه کمی و کیفی فرآورده‌ها را با هدف پاسخ به الگوی مصرف جامعه و صیانت از محیط زیست با تولید سوخت پاک مطابق با  استانداردهای روز دنیا را نیز در برنامه‌های اصلی خود قرار داد.
  • هم اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، نفت خام سنگین انتقالی از جزیره خارک و میعانات‌گازی از منابع گازی سرخون و عسلویه است.
  • در حال حاضر حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین ایران تولید می‌شود و با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده‌های مورد نیاز ۶ استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در این پالایشگاه تولید می‌شود.
  • گازمایع، بنزین موتور، سوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره محصولات اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس را تشکیل می‌دهند و در کنار آنها وکیوم باتوم، وکیوم سلابس، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل و حلال ۴۰۲ نیز فرآورده‌های ویژه تولیدی در این پالایشگاه را تشکیل می‌دهند.

بورس   شبندر   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.