۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 27 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

همه برای بورس؛ بورس برای اقتصاد

همه برای بورس؛ بورس برای اقتصاد
کد: 42410   تاریخ انتشار :۲۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۰

  • اصلاح بخش مهمی از ذات بازار هاست و این مدل اصلاح به سبک موج مکزیکی یکی از جذابیت های این روزهای بازار سهام است، شایعاتی که در خصوص اصلاح ۲ هفته ای مطرح میشود ، در بازاری که دیگر واکنش هایش مانند قبل قابل پیش بینی و کنترل نیست ، برای دولتی که بورس را بعنوان آخرین مفر به همگان توصیه کرده است، در صورت عدم برخورد صحیح ، عواقب نامعلومی دارد، بهتر است از بازی با آتشی چنین پرحرارت دست بردارند و از قدرت نمایی مداوم خود در بازی گرفتن روان بازار دست بردارند، عرضه سهام و فروش آن حق طبیعی دولت و هر سهامدار خرد و عمده می باشد، لکن شان و شئونات فروش یکی از مواردیست که همچنان بزرگان بازار ما ناچار به آموختن آن هستند.
  • از اسفندماه که کرونا به بخش جدایی ناپذیر افکار و اخبار ایرانیان بدل گردید شاید هیچ کلمه ای مثل بورس با آن در رقابت قرار نگرفت. بازار سهام مشمول حمایت های گسترده حاکمیتی و دولتی گردید که به ناگاه گویی با یک فضای جذاب که تا کنون اهمیت چندانی به آن نمی دادند مواجه شدند.. به واقع گویی هلال ماه بورس در قامت بدر کامل و منور در منظر و مرعی ایشان قرار گرفت.. بازاری از کنج پستو به در آمد و بر صدر مصطبه بنشست.. بنحویکه فعالین قدیمی برخی وحشتزده شدند و فرار بر قرار ترجیح دادند و بخشی دیگر تا مدتی پا پس کشیدند و دوباره کمی سرک کشیدند و در رفت و آمد بخشی از بازدهی عالی ای که ماندگان در بازار کسب نمودند را از دست دادند.
  • ورود سهام عدالت به بازار و افزایش مصنوعی ضریب نفوذ بازار سرمایه خود محرک دیگری بر رشد بازاری شد که ارزش معاملات روزانه اش اکنون با سالهای چندی پیش از این برابری می کند هرچند که بخش عمده آن بدلیل کاهش ارزش پول ملی است.
  • در بررسی بازار و شرکتهای بورسی پارامترهای زیادی دخیلند، متاسفانه هیچ تغییر مثبت و اثرگذاری که منتج به کاهش نرخ دلار باشد فعلا در ناصیه اقتصاد محروم ما دیده نمیشود، روابط خارجی و اقتصادی ما به گفته مسئولان به بهانه کرونا و لکن بدلیل اصلی تحریم های ظالمانه باعث شدند دست ما از دلارهای صادراتی و ... خالی تر از قبل باشد، درخواست های مدیرمحترم بانک مرکزی از صادرکنندگان برای ورود ارزهای حاصل از صادرات و تهدید به برخورد قضایی با تمکین نکنندگان و اظهارات معاون اول گرامی مبنی بر وخیمتر بودن شرایط نسبت به زمان جنگ، تاییدی است بر نبود دلار در دسترس. اخبار و شایعاتی که به رشد قیمتها دامن می زنند نیز هر روز نشانگان دیگری از نبود ارز کافی در خزانه اند، شایعه محدودیت ورود گوشی های بالاتر از ۳۰۰ یورو که به درستی تکذیب گردید و منع ورود کالاهای لوکس و لوازم آرایش که عطر نیز بتازگی به این فهرست اضافه شده است.
  • اخبار کاهش ارز در دسترس واردکنندگان نهاده های دامی و دان مرغ و روغن و چای و ... همه و همه نشانگر توانایی و مهارت مدیران بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز در حد توان علیرغم تمام‌محدودیتها می باشد.
  • قیمت مواد و کالاها رشدهای عجیبی را در بر داشته و دارد که تورم ۲۲ درصد مدنظر دولت را به شوخی شبیه می کند، دولت در حال تلاش هست لکن وقتی شما یک بخش اصلی از اقتصاد،که در حکم ریه های اقتصاد شماست ندارید، عملکرد درخشان و فکرهای صحیح در زمینه های دیگر هم اثراتی با نتایج عجیب و دور از انتظار خواهند داشت و شما را در راهی که در پیش گرفته اید با تردیدهای بسیار مواجه خواهد ساخت.. هرچند زیباترین هدیه این دولت به مردم (هرچند ابتدا بصورت مصنوعی باشد) آزادسازی سهام عدالت بود، این دستاورد با همکاری دولت قبل می تواند در بلندمدت زمینه ساز یک فرهنگ سازی عظیم باشد. راهی که اغلب کشورهای پیشرفته در طی زمان پیمودند برای ما شاید مسیری کوتاه تر باشد، حسن آن اینست که بسیاری از مردم شما به یک سرمایه گذار بدل شده اند. سرمایه گذار درون خود بار معنایی و رفتاری و دانشی بسیار بالایی دارد. احساس اعتماد به نفس اولیه ای که به فرد میدهد و او را مشتاق دانستن می کند و دانایی که کلید توانایی است. از این رو در صورت بهره مندی صحیح این دولت و دولتهای بعدی از این فرصت، آرامشی از جنس دانستن حکفرما خواهد شد، دیگر یک افزایش معقول در قیمت نفت و برق و ... واکنشهای احساسی کمتری را در بلندمدت در بر خواهد داشت.
  • لیک اگرچه دولت گام اول را موفق برداشت و با ورود پرسر و صدا و جذاب به بازار سرمایه سوددهی بخش وسیعی از افراد را فراهم نمود ، بنظر میرسد هیجان بیش از حد و جذابیت این میدان و فهم قدرت خود در این میان، احتمال خطاهای رفتاری را افزایش داده است. دولت فعال کوچک و کم اهمیت کف بازار نیست. تصمیمات دولت باید از جایگاهی ورای فعالین بازار باشد. عملکرد دولت مانند شمشیر دو لبه می تواند منجر به اعتماد عمومی و یا تعمیق بی اعتمادی و عمل به عکس منجر شود. واکنشهای دولت به اظهارنظرهای اساتید و نگرانیهای علمای مالی باید با صبر و متانت همراه باشد. دولت بعنوان نقش اول و متنعم اول این روزهای بازار سرمایه باید ارج و قربی بیش از پیش برای ریاست سازمان بورس قائل شود و برای دستیابی سریع به یک سامانه معاملاتی بی خطر، نهایت تلاش خود را ، از هر راه ممکن و ناممکن بکار گیرد.
  • رفتارهای هیجانی در عرضه سهام و غافلگیر کردن بازار توسط قویترین بازیگر میدان، ممکن است سبب نارضایتی شودو این نارضایتی و ترس بعد از آن در صورت عدم هدایت و کنترل نتایج عجیب تری در برخواهد داشت، که اگر در بازاری با صدهزار فعال امری مشکل بود در بازاری با میلیونها فعال امری بسیار صعب تر می باشد.
  • دولت در قامت فروشنده می تواند برنامه زمانی فروش خود را پیشتر اعلام نماید.
  • ن.صفوی ( فعال بازار سرمایه)

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219