۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

آیا قیمت گاز مصرفی نیروگاه‌ها برای صادرات برق منطقی است

آیا قیمت گاز مصرفی نیروگاه‌ها برای صادرات برق منطقی است
کد: 4293   تاریخ انتشار :۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۹

  • دبیر کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مسائل مربوط به صنعت برق ازجمله قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و بررسی صرفه اقتصادی صادرات برق در مقایسه با صادرات گاز خبر داد.
  • به گزارش TSEpress   جلیل جعفری بنه خلخال، در گفتگو با خبرنگار شانا در تشریح جلسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: مقرر شد برای بررسی مسائل مربوط به صنعت نفت برق، کمیته‌ای با حضور مسئولان و کارشناسان وزارتخانه‌های نفت و نیرو، مرکز پژوهشهای مجلس و ٢ نفر از کمیته برق کمیسیون انرژی و بخش خصوصی فعال در صنعت برق تشکیل شود.

    عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی افزود: این کمیته همه چالشهای پیش روی صنعت برق کشور را ازجمله قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها بررسی می‌کند و اگر در این فرایند نیاز به تدوین قانون جدید باشد، اهتمام خواهد شد و برخی مسائل نیز با همکاری ٢ جانبه نفت و نیرو رفع می‌شود.

    دبیر کمیسیون انرژی گفت: تلاش‌ها برای رفع معضلات صنعت برق به ٢ دلیل اهمیت دارد در مرتبه نخست، بستر و صرفه اقتصادی برای حضور بخش خصوصی در عرصه تولید برق باید فراهم شود، چون هم‌اکنون میزان مصرف و تولید برابری می‌کند و اگر در بازه زمانی نیاز به برق بیشتری باشد مصرف‌کنندگان با تنگنا روبرو می‌شوند، بنابراین، تسهیل سرمایه‌گذاری در این بخش ضروری است.

    وی یکی از مطالبات بخش خصوصی را درباره قیمت گاز تحویلی دانست و گفت: این بخش اعتقاد دارد که گاز تحویلی به نیروگاه‌ها باید با گاز تحویلی به پتروشیمی‌ها برابری کند این در حالی است که مقایسه این ٢ بخش منطقی نیست، چون پتروشیمی‌ها مزیتهای اقتصادی فراوان‌تری ازجمله صنایع تکمیلی دارند.

    دبیر کمیسیون انرژی افزود: بااین‌حال باید قیمت برق صادراتی نسبت به راندمان نیروگاه‌ها محاسبه شود و از منظر عواید اقتصادی باقیمت صادرات گاز مطابقت داده شود تا میزان اقتصادی بودن آن مشخص شود.

     

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.