۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

استات اویل سرمایه‌گذاری خود را کاهش داد

استات اویل سرمایه‌گذاری خود را کاهش داد
کد: 2307   تاریخ انتشار :۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰

به گزارش TSEpress  و به نقل از شانا، در پی افت بیش از ٥٠ درصدی قیمتهای نفت از ماه ژوئن سال گذشته تاکنون، شرکت دولتی نفت استات اویل نروژ روز جمعه (١٧ بهمن ماه) از کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاریهای خود در سال ٢٠١٥ میلادی خبر داد.

  •  استات اویل روز جمعه ضمن وعده برای حفظ پرداخت سود سهام، اعلام کرد که این شرکت به منظور مقابله با کاهش بلندمدت قیمتهای نفت، برنامه‌ای را برای کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاریها در نظر گرفته است.
    با کاهش بیش از درصدی قیمتهای نفت از ماه ژوئن سال گذشته تاکنون، شرکتهای نفتی از بریتیش پترولیوم گرفته تا شورون ضمن کاهش هزینه‌ها، پروژه‌های خود را به تأخیر انداخته یا متوقف کرده‌‌اند. این شرکتهای همچنین به منظور ذخیره وجه نقد، پرداخت سود به سهامداران را کاهش داده‌اند. استات اویل که در دهه اخیر فعالیتهای خود را از یک تولیدکننده در دریای شمال به یک شرکت جهانی فعال در زمینه اکتشاف گسترش داده است، در سال جاری مخارج سرمایه‌ای خود را یک دهم کاهش می‌دهد. این شرکت همچنین فعالیتهای اکتشافی و مخارج خود را در حوزه‌های شیل اویل آمریکا و اصلاح میدانهای قدیمی پایین می‌آورد. الدار ساتر، مدیرعامل این شرکت که روز چهارشنبه به این سمت منصوب شد، اعلام کرد که با این حال استات اویل اجرای پروژه‌های تحریم‌شده را دنبال می‌کند و به زودی از برنامه‌های خود برای میدان ژوهان اسوردراپ که هزینه توسعه کامل آن حدود ٣٠ میلیارد دلار است، رونمایی می‌کند. وی تصریح کرد: ما می‌توانیم از پس نوسان در شرایط قیمتهای نفت برآییم، اما باید برای افزایش مدت افت قیمتهای نفت آماده شویم. از آنجایی که استات اویل پروژه‌های پرهزینه‌تری را در جهان اجرا می‌کند، به دلیل وجود عواملی از جمله نرخ پرداخت دستمزد به کارگران نروژی و استانداردهای بالای ایمنی، ضرر بیشتری را از کاهش قیمتهای نفت در مقایسه با شرکتهای دیگر متحمل شده است. مالیات منابع این شرکت همچنین در میان بالاترین مالیاتها در جهان به شمار می‌آید. استات اویل سال گذشته بیش از ٧١ درصد مالیات پرداخت کرده است. تحلیلگران اعلام کردند که با این حال وجود ثبات در مالکیت تحت کنترل دولت نروژ بر استات اویل از فشارهای ناشی از کاهش قابل‌توجه مخارج آن می‌کاهد و کاهش ١٠ درصدی مخارج سرمایه‌ای این شرکت برای سال ٢٠١٥ میلادی حدود ٥٠ درصد کمتر از دیگر شرکتهای بزرگ نفتی است که سبب حفظ چشم‌انداز رشد استات اویل می‌شود. استات اویل اعلام کرد که در نظر دارد هزینه‌های خود را کاهش دهد تا از این طریق جریان آزاد نقدی بتواند سود سهام را پوشش دهد. سود سه ماهه این شرکت برای سه ماه نخست سال ٢٠١٥ میلادی ١,٨ کرون در هر سهم است. قیمت نفت در نظر گرفته شده این شرکت برای سال ٢٠١٦ میلادی ١٠٠ دلار و تا سال ٢٠١٨ میلادی ٦٠ دلار در هر بشکه است. بنا بر این گزارش، استات اویل همچنین می‌تواند وام جدید دریافت کند زیرا نسبت بدهی خالص این شرکت به سرمایه آن تنها ٢٠ درصد است. ساتر اعلام کرد: استقراض بخش عادی فعالیتهای تجاری به شمار می‌آید. ما این چرخه را حتی هم‌اکنون که قیمتهای نفت به زیر ٦٠ دلار سقوط کرده است، تا نسبت بدهی خالص زیر ٣٠ درصد مدیریت می‌کنیم. بر اساس این گزارش، استات اویل اعلام کرد که فعالیتهای اکتشافی خود را در آنگولا و قطب شمال نروژ متوقف می‌کند اما به حفاریها در کانادا، بریتانیا، تانزانیا و نروژ ادامه می‌دهد. این شرکت مخارج سرمایه‌ای خود را در سال جاری از ٢٠ میلیارد دلار برنامه‌ریزی‌شده به ١٨ میلیارد دلار کاهش داد، اهداف رشد تولید خود را پایین آورد و هزینه‌های خالص خود را به ٢,٤ میلیارد دلار رساند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70