۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 23 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

انتقاد نماینده مجلس از نحوه واگذاری پتروشیمی ها

انتقاد نماینده مجلس از نحوه واگذاری پتروشیمی ها
کد: 7894   تاریخ انتشار :۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۰۳

  • رئیس کمیته پتروشیمی مجلس با انتقاد از واگذاری همه پتروشیمی ها گفت: اکنون باید برای جذب سرمایه‌گذاری مشترک خارجی اقدام کنیم تا بتوانیم در مناطق محروم توسعه ایجاد کنیم.
  •   به گزارش TSEpress  مؤید حسینی صدر در گفتگو با خبرنگار شانا، در خصوص مذاکرات شرکتهای خارجی در زمینه حضور در صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: به نظر بنده، باید روی محور سرمایه‌گذاری مشترک کار شود و برای این امر نیز قواعد و فرمولهای بین‌المللی وجود دارد.
    رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن افزود: ما تعهد می‌دهیم آب، برق و گاز را تأمین کنیم، طرف مقابل نیز تعهد می‌دهد سرمایه را تأمین کند درحالی‌که قبل از بهره‌برداری سهم هرکدام از طرفین از تولید مشخص‌شده است.
    این نماینده مجلس نهم بابیان این‌که می توان در این گونه مشارکتها برای ٢٠ سال قرارداد تنظیم کرد، افزود: در این‌گونه سرمایه گذاریها، تأمین بلندمدت خوراک، به نفع هر دو طرف (سرمایه‌گذار داخلی و خارجی) است.
    وی گفت: در این‌گونه قراردادها، طرفین با نوسان قیمت دچار زیان نمی‌شوند و افزون بر این، منابع خوبی برای شرکت ملی پتروشیمی ایجاد می‌شود.
    رئیس کمیته پتروشیمی مجلس درباره واگذاریها در پتروشیمی افزود: واگذاری همه پتروشیمی اشتباه بود. چون خیلی از کشورها مانند قطر پتروشیمی‌ها را واگذار نمی‌کنند، این کشور دارای ٨٥ درصد پتروشیمی دولتی است، همین‌طور عربستان.
    این نماینده مجلس نهم گفت: با واگذاریهایی که انجام‌شده اکنون تنها اسم پتروشیمی باقیمانده، اما اگر پتروشیمی با چند شرکت به طریق یادشده قرارداد تنظیم کند به درآمد و منابع خواهد رسید که می‌تواند آن را دوباره در مناطق مشخص (مانند محروم و توسعه صنایع پایین‌دستی) سرمایه‌گذاری کند.
    حسینی صدر در خصوص مزیتهای پتروشیمی ایران نسبت به کشورهای همسایه نیز توضیح داد: گاز فراوان، وجود آب (در مناطقی که برای توسعه تعریف‌شده) دسترسی دریایی و زمینی، امنیت مناسب و نیروی کار متخصص از مزیتهای ایران است. افزون بر این، تاریخ به‌خوبی نشان می‌دهد ایران به‌طور پیوسته به تعهدات خود عمل کرده است.
    وی افزود: اگر این مزیتها به‌خوبی معرفی و تبیین شود موقعیت خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.
    بیژن زنگنه، وزیر نفت، به‌تازگی در یک برنامه تلویزیونی گفت: از شرکتهای خارجی خواسته‌ایم تا در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند و به تأمین مالی پروژه‌ها بپردازند ضمن این‌که هم‌اکنون در مرحله‌ای هستیم که کمتر پروژه‌ای پیدا می‌شود که نتوانیم بیش از ٦٠ درصد آن را در ایران اجرا کنیم، بنابراین، شرکتهای خارجی می‌توانند با مشارکت داخلی‌ها به اجرای پروژه بپردازند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70