۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

اهش سود پالایشگاهها به علت افزایش رقابت

اهش سود پالایشگاهها به علت افزایش رقابت
کد: 8118   تاریخ انتشار :۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۲۲

  • سود زیادی که پالایشگاههای جهان در پی کاهش بی سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی به دست آورده اند به نظر می رسد که اکنون با ورود پالایشگاههای جدید به مدار، کاهش یابد.
  •  به گزارش TSEpress  به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال از لندن، برای شرکتهای بزرگ نفتی اروپا، کاهش بی سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی یک مزیت ویژه داشت، پالایشگاههای این قاره توانستند سود سرشاری از این کاهش قیمت به جیب بزنند.
    اکنون اما این درخشش نفتی برای این پالایشگاهها حتی با وجود کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در حال کم فروغ شدن است.
    تحلیلگران و مدیران عامل انتظار کاهش سود پالایشگاهها را به دلیل کم شدن مصرف بنزین و کاهش تقاضا در پایان تابستان دارند.
    آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس که بر مصرف انرژی در بزرگترین کشورهای مصرف کننده نظارت دارد، اوایل ماه اوت اعلام کرد که شکافهایی در حال ایجاد در فعالیتهای پالایشی قوی است که می تواند تا پایان سال شدت گیرد.
    البته این تحلیلگران حداقل برای کوتاه مدت پیش بینی نکرده اند که کاهش سود پالایشگران به اندازه کاهش قیمت نفت خواهد بود. شرکتهای بزرگ نفتی در بخش پایین دستی خود که شامل پالایش و فروش فرآورده های نفتی است احتمال می رود به نسبت سالهای اخیر که قیمت نفت بالا بود عملکرد رضایتمندانه تری داشته باشند. در شرایط کنونی آنها می توانند نفت ارزان را به عنوان خوراک به تأسیسات خود تزریق کنند و سود بیشتری به جیب بزنند، اما جریانهای مخالف با این روند در جهان در حال شکل گرفتن است که بویژه برای اروپا و غولهای نفتی قاره سبز مانند شرکت انگلیسی-هلندی شل و بی پی می تواند مشکل آفرین باشد.
    بنا بر گزارشهای آژانس بین المللی انرژی، ذخایر بنزین و گازوئیل در بالاترین حد خود در شمال غربی اروپا هستند و این در حالی است که پالایشگرهای اروپایی همچنان از مازاد عرضه در بسیاری از بازار ها رنج می برند و با رقابتهای شدیدی دست در گریبان هستند.
    البته همه پالایشگران حالت تدافعی ندارند. پالایشگاه های جدید عربستان سعودی در حال حاضر مقادیر بسیار زیادی گازوئیل و دیگر سوختها را به اروپا و آسیا صادر می کنند و احتمال این که بازار با مازاد عرضه روبرو شود نیز وجود دارد. روسیه نیز محموله های گازوئیل زیادی به این قاره صادر می کند و دلیل آن افزایش تولید بنزین از سوی پالایشگران اروپایی است.
    فعالان صنعت پالایش در آمریکا نیز خیلی دارند خوش میگذرانند. حتی با اینکه حرارت تقاضای سوخت برای خودروها در تابستان رو به فروکش کردن است، تولید کنندگان بنزین در آمریکا هنوز بیشتر از هر کس دیگری از بازار کساد نفت در جهان سود گیرشان می آید. نفت خامی که آنها به بنزین و گازوئیل تبدیل می کنند هم اکنون با قیمت پایینتری نسبت به پالایشگاه های اروپایی به بازار عرضه می کنند.
    اکنون با افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی محصولات نفتی این پالایشگاه ها بسیار ارزانتر عرضه می شود. تقاضا برای سوخت افزایش داشته که دلیلش هم قیمتهای پایین است و خریداران می خواهند تا قیمت پایین است تا می توانند محصول مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشند. علاوه بر اینها اقتصاد آمریکا هم رو به رشد گزارش شده است.
    پالایشگران آمریکایی بیش از هر بخش انرژی دیگر در این کشور در طول امسال سود به دست آورده اند. به گفته ایوان کالیو، یک تحلیلگر انرژی در موسسه مطالعات مورگان استنلی، به نظر می رسد که این روند تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219