۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بانک‌های دولتی در چارچوب اساسنامه اداره شوند

بانک‌های دولتی در چارچوب اساسنامه اداره شوند
کد: 7909   تاریخ انتشار :۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۶

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در همایش سراسری مدیران این بانک گفت: در لایحه جدید اصلاح نظام بانکی تلاش می‌کنیم بانک‌های دولتی صرفا در چارچوب اساسنامه اداره شوند. به گزارش TSEpress  به نقل از روابط عمومیبانک توسعه صادرات، علی صالح آبادی در این همایش که با عنوان «فرصت‌ها و ظرفیت‌های پساتحریم» و به منظور بررسی وضعیت و ارائه راهکار در شرایط لغو تحریم‌ها برگزار شد‌، سخنرانی کرد. وی افزود: پیشنهاد شد؛ اگر مقرراتی قرار است بر بانک‌های دولتی حاکم شود مستلزم ذکر نام قانون و تصویب آن باشد. صالح‌آبادی با تاکید بر این نکته که لازم است بانک‌های دولتی در عین دولتی‌بودن، تفکر و نگاه بانک‌های خصوصی را در فضای رقابتی در پیش بگیرند یادآورشد: لازمه ارتقای جایگاه بانک‌های دولتی و حضور موثر در صحنه فعالیت‌های بانکی توجه به این فضای رقابتی بوده و خصوصی یا دولتی بودن یک بانک اولویت بعدی است.

فعالیت ارزی مزیت رقابتی بانک توسعه صادرات

صالح‌آبادی با یادآوری سرآمدبودن فعالیت‌های ارزی بانک توسعه صادرات در سالیان گذشته ادامه داد: تعداد شعبه و نیروی انسانی مزیت رقابتی ما نیست بلکه ما باید در شرایط بعد از تحریم به سمت توسعه فعالیت‌های ارزی و بین‌المللی حرکت کنیم. وی تاکید کرد: باید به فکر تنوع خدمات جدید، گسترش و افزایش کیفیت خدمات باشیم. مدیرعامل بانک توسعه صادرات اضافه‌ کرد: در این مسیر به منظور دستیابی به اهداف، نیازمند اصلاح بخشنامه‌ها و ضوابط متناسب با شرایط روز بین‌المللی هستیم. صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: در شرایط پساتحریم برای کسب مجدد جایگاه بانک توسعه صادرات و ارتقای آن، توجه به موضوع آموزش و استفاده از افراد با تجربه در حوزه بانکداری بین‌المللی در سطح دنیا باید در دستور کار قرار گیرد.

در پرداخت تسهیلات رویکرد صرفا وثیقه محور نداریم

صالح‌آبادی ضمن رد نگاه صرفا وثیقه محور تاکید کرد: گرچه اخذ وثیقه در نظام بانکداری کشور رایج و لازم است اما در شرایطی که تسهیلات معوق می‌شود، حتی وثیقه نوع یک یعنی ملک سهل‌البیع مطلوب شهری در شرایط رکود، قابلیت نقدشوندگی ندارد. وی افزود: باید در پرداخت تسهیلات به وضعیت آن صنعت، شرایط مشتری و سایر عوامل موثر در موفقیت آن طرح توجه کرد در غیر این صورت وثیقه صرفا" در پاسخگویی به نهادهای نظارتی ایفای نقش می‌کند و موجب برگشت منابع بانک نمی‌شود. حتما" لازم است" توسعه صادرات" برای اعطای تسهیلات مدنظر قرار گیرد. صالح‌آبادی افزود: بازشدن فضا در پساتحریم باید به توسعه صادرات کمک کند نه افزایش واردات و اینکه توافق هسته‌ای منجر به افزایش ورود کالای وارداتی به کشور شود، به هیچ وجه مدنظر مسئولان نیست. مدیرعامل بانک توسعه صادرات بر لزوم انطباق دقیق مقررات پولشویی با مقررات بین‌المللی تاکید کرد و گفت: اگر نظام‌های کنترلی به صورت صحیح کار نکنند نمی‌توانیم با دنیا وارد مراوده بانکی شویم. اگر می‌بینید که بانک وارد رتبه‌بندی اعتباری می‌شود به این دلیل است که این امر لازمه تعامل با بانک‌های دنیا است.

عدم افزایش سرمایه بانک توسط دولت، نوآوری در تامین سرمایه را می‌طلبد

صالح‌آبادی بر نیاز بانک توسعه صادرات به تامین سرمایه برای حمایت از صادرات کشور تاکید کرد و افزود: در شرایطی که افزایش سرمایه این بانک توسط دولت تاکنون محقق نشده، باید به فکر نوآوری در تجهیز منابع باشیم. وی با شمردن تعدادی از مدلهای طراحی شده در این زمینه گفت: صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه مندرج در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه می‌تواند زمینه‌هایی را برای توسعه صادرات فراهم کند. وی افزود: برپایه یکی از بندهای مندرج در اساسنامه بانک توسعه صادرات می‌توان با اخذ یک وثیقه از مشتری خوش حساب و ضمانت آن نزد بانک دیگر به وی تسهیلات داد و به این طریق کل نظام بانکی در خدمت "توسعه صادرات" کشور قرار خواهد گرفت. صالح‌آبادی برای جبران عدم تحقق افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات توسط دولت پیشنهاد داد: در این شرایط دولت می‌تواند سود سهم دولت، سود ناشی از تسعیر نرخ ارز و مالیاتی را که به صورت ریالی از این بانک اخذ می‌شود با هدف کمک به صادرکنندگان حذف کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219