۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بانک‌ها از طریق واسطه‌گری مالی سودی دریافت نمی کنند

بانک‌ها از طریق واسطه‌گری مالی سودی دریافت نمی کنند
کد: 8717   تاریخ انتشار :۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۵

مدیرعامل بانک انصار ، اعلام کرد: نرخ سود بانکی اعم از سودهای سپرده و تسهیلات باید تابع نرخ تورم باشد و اکنون در کشور برای اولین بار نرخ سود بانکی از میزان تورم فاصله گرفته و این امر مثبتی نیست.

به گزارش TSEpress  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، آیت الله ابراهیمی مدیر عامل بانک انصار در گفتگو با یک برنامه رادیویی، با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به نقدینگی موجود کشور، ترازنامه بانک‌ها بیان گر این است که آنها در پایان سال 93 به خاطر واسطه‌گری مالی سودی دریافت نکرده‌اند و اینها مجموعه مشکلاتی است که دست به دست هم دادند و باعث شده نرخ سود بالا باشد و بانک‌ها نیز از طریق واسطه‌گری مالی سودی دریافت نکنند.

این فعال عرصه اقتصادی تاکید کرد: وقتی یک فردی می‌تواند پولش را در بانک بگذارد و بدون دادن هیچ‌گونه مالیاتی 22 درصد سود بگیرد و ارزش این پول با محاسبه مالیات حدود 30 درصد می شود طبیعی است که تمایلی برای سرمایه‌گذاری برای تولید نداشته باشد.

مدیرعامل بانک انصار در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: بورس کشور که محل تأمین مالی بلندمدت کشور است نتوانسته نقش خود را در این خصوص به خوبی ایفا کند و حدود 88 الی 89 درصد بحث تأمین مالی اقتصاد کشور بر عهده بانک‌هاست.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات برجسته کشور این است که تأمین کالاهای اساسی و مواد مصرفی از خارج از کشور به صورت نقدی صورت می‌گیرد، ادامه داد: امیدواریم در شرایط پساتحریم حجم نقدینگی و عطشی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

ابراهیمی همچنین به فعالیت موسسات غیرمجاز مالی با سود بالا اشاره کرد و گفت: این موسسات چون در ارائه سود سپرده قانونی در نزد بانک مرکزی ایجاد نمی‌کنند، 3 درصد سود بیشتری از موسسات مجاز می‌پردازند و باید وضعیت این موسسات تعیین تکلیف شود.

در ادامه برنامه صبحگاهی رادیو گفت وگو، حیدر مستخدمین حسینی معاون سابق بانک مرکزی، با بیان اینکه نرخ سود بانکی یکی از متغیرهای اصلی در حوزه اقتصاد است و با آن پدیده‌های عینی اقتصاد از جمله اشتغال، سرمایه‌گذاری و بازار ارز شکل می گیرد ، تأکید کرد: این متغیری است که اگر به خوبی مورد اجرا قرار نگیرد همه تعادل‌های بازار را از بین می‌برد.

وی  تصریح کرد: نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند البته افزایش بیش از 2 درصد آن طبیعی است ولی اگر بخواهد بیشتر از آن افزایش پیدا کند آثار تخریبی به همراه خواهد داشت.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه دولت فراموش کرده که بازار سرمایه می‌تواند یکی از راه‌های تأمین منابع مالی باشد در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: همه کاهش نرخ تورم در کشور با سیاست و برنامه جدی همراه نبوده و بخشی از آن ناشی از رکود است که باعث افزایش بیکاری نیز شده است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70